cronica de teatru tv ani bradea batrana si hotul

Bătrâna și hoțul de Viorel Savin este piesa difuzată luni, 12 octombrie 2015, la TVR 2, spectacol preluat de la Teatrul Mic, în regia lui Cristian Hajdiculea. Programată în memoria Irinei Răchițeanu, actrița care a slujit scena românească peste o jumătate de veac, părăsind-o pentru totdeauna la 15 octombrie 2013, piesa și-a avut premiera absolută la Bacău, în stagiunea ’83–’84 (în regia lui Mircea Marin), iar pe scena Teatrului Mic, de unde a fost preluată și adaptată pentru televiziune, la 29 ianuarie 1987.

irina rachiteanu mari actori romani

Irina Răchițeanu

La o privire superficială, intriga pare destul de simplă. În casa memorială a unui pictor, al cărei custode este văduva acestuia, pătrunde în miezul nopții, pe fereastră, un hoț. El este surprins de bătrâna doamnă în spatele unui tablou, pe care l-a coborât de pe perete cu intenția de a-l fura. Din acel moment începe o luptă, cu arme incomparabile și inegale, între cei doi, pe tot parcursul desfășurării piesei. Piesă pe care am fi tentați să o încadrăm, din punct de vedere al genului dramatic, în categoria comediei, cu o intrigă aparent polițistă, dacă ne-am raporta doar la comicul de situație și, uneori, de limbaj.

irina rachiteanu sorin medeleni batrana si hotul teatrul mic

Irina Răchițeanu și Sorin Medeleni în Bătrâna și hoțul, Teatrul Mic din București, data premierei: 29 ianuarie 1987. Sursa foto: revista „Teatrul”, nr. 4, aprilie 1987

Analizând însă mai atent, observăm măiestria autorului de a schimba planurile psihologice ale unei situații statice. Trucurile, prefăcătoriile, jocurile inteligente menite să amâne un deznodământ previzibil, venite din partea bătrânei, precum și bruscările de tot felul și încercările de a forța o situație în avantajul său, din partea hoțului, măresc suspansul și trezesc curiozitatea spectatorului față de situațiile care s-ar putea ivi. Limbajul elevat, infatuarea, aroganța de fostă femeie de lume, care se laudă cu succesele în dragoste, de mult apuse, dar și cu o situație materială ce i-a permis ocuparea unei poziții de frunte în societate, îl enervează pe bărbatul lipsit de educație, declasat social, complexat, dar și măcinat de teama că, pierzându-și concentarea asupra faptei pentru care intrase în casă, ar putea face o greșeală în urma căreia să fie prins de poliție.

Țesându-și cu abilitate planul, bătrâna reușește să adoarmă suspiciunile hoțului, jucând, pe rând, cu măiestrie, rolul senilității, al candorii, al amabilității exagerate sau al empatiei. În spatele acestor aparențe se ascunde însă adevăratul caracter al eroinei. Atitudinea rece, calculată, aproape cinică, concentrarea și stăpânirea de sine sunt atributele cu care-și conduce victima spre plasa pe care i-o pregătește în permanență și în care va cădea la final.

cristian hadjiculea

Cristian Hadjiculea

Viziunea regizorului Cristian Hajdiculea s-a axat pe amplificarea acestui joc al măștilor. Alternarea lor continuă contribuie, în egală măsură, la construirea unei tensiuni narative care să incite curiozitatea spectatorului, să-i răsplătească așteptarea, dar și a unor scene pline de umor, prin care este pus în valoare tocmai caracterul ludic al piesei. Acestea se dovedesc a fi de fapt măști ale eternului omenesc, cu mimică tranzitivă de la comic spre tragi-comic. Pentru că întorsătura pe care o iau lucrurile, moartea bătrânei în urma unui atac de cord real, după ce simulase unul ca ultimă soluție pentru salvarea tabloului, ne îngheață zâmbetul pe buze și ne invită, în cele din urmă, la meditație și reconsiderarea intrigii. Ceea ce la început părea a fi o comedie cu acțiune polițistă, capătă, în ultimele secvențe, caracterul unei drame psihologice.

irina rachiteanu batrana si hotul

Irina Răchițeanu în Bătrâna și hoțul

Irina Răchițeanu creionează cu succes rolul bătrânei aristocrate, ale cărei metode de luptă împotriva actului infracțional și de apărare a propriei vieți nu vor trece niciodată dincolo de maniere și aleasa educație. Deși în piesă este vorba despre o femeie de optezeci de ani, iar actrița la momentul interpretării rolului avea doar șaizeci și cinci și, cel puțin din punct de vedere al formei fizice, nu se plia pe modelul din textul lui Viorel Savin, jocul Irinei Răchițeanu este fără greș, cucerind spectatorul prin naturațelea, siguranța și distincția cu care intră în pielea personajului său.

sorin medeleni irina rachiteanu

Sorin Medeleni și Irina Răchițeanu

În rolul hoțului l-am văzut pe Sorin Medeleni, cel care întruchipează în mod admirabil drama individului ajuns, și prin concursul unor lovituri ale vieții, pe cea mai joasă treaptă a degradării sociale. El reușește totuși să ne arate, grație mărturisirilor pe care i le smulge victima sa, în urma unui scenariu demn de un adevărat psiholog, un suflet chinuit, dar capabil de puternice trăiri emoționale.

Petre Moraru și Niculae Ieremciuc, în rolurile polițiștilor sosiți să aresteze hoțul, au completat distribuția. Regia de montaj a fost semnată de Marga Niță, regia artistică TV – Olimpia Arghir, costumele – Daniela Mirea, imaginea: Radu Popescu, Cristian Neacșu, Mihai Naghy, Andrei Marinescu, director de imagine – Cristian Nicolau și director de producție – Viorel Suciu. Decorurile, asigurate de Virgil Luscov și Gheorghe Cazan, au redat cu destulă acuratețe atmosfera specifică de muzeu.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU TVani bradea,cristian hadjiculea,irina rachiteanu,olimpia arghir,rtr cronica de teatru tv,sorin medeleni,teatru tv,viorel savin
Cronică de teatru tv de ANI BRADEA Bătrâna și hoțul de Viorel Savin este piesa difuzată luni, 12 octombrie 2015, la TVR 2, spectacol preluat de la Teatrul Mic, în regia lui Cristian Hajdiculea. Programată în memoria Irinei Răchițeanu, actrița care a slujit scena românească peste o jumătate de veac,...