festivalul shakespeare craiova 2014

De la deschiderea pieţei publice la adâncimile Pădurii din Arden

logo-mic-stiri-festivalul-shakespeareFestivalul Internațional Shakespeare a debutat cu producţia Mult zgomot pentru nimic a faimosului Globe Theater, prezentată în piaţa publică din faţa Teatrului Naţional din Craiova, Piaţa „William Shakespeare”. Stilul elisabetan al reprezentaţiei este respectat cu stricteţe: grija pentru frazare se împleteşte cu elemente care ar trebui să confere accesibilitatea publicului larg la textul shakespearian. Locul ales dăunează însă chiar calităţii receptării: sonorizarea inadecvată, lipsa traducerii în română a textului, ameninţarea ploii şi ploaia în sine sufocă momentele de vârf, lăsând să se desfăşoare doar un final cum probabil a fost planificat. Am senzaţia recreării unei pagini de istorie a teatrului, dar o reconstituire care nu poate convinge alt public înafara celui deja obişnuit cu efectele actoriceşti „so British”. Actorii interpretează şi muzica. Fie că folosesc instrumente sau propria voce, talentul lor muzical şi ritmic e evident. Însă este împărţit în doze mult prea mici. Majoritatea îl remarcă pe Simon Bubb, interpretul lui Benedick, lordul padovan cu limba atât de ascuţită. Năbădăioasa poveste de dragoste dintre Benedick şi Beatrice (mai puţin strălucitor interpretată de Eva Pallant) este pilonul principal al piesei.

shakespeare mult zgomot pentru nimic spectacol globe craiova 2014

Mult zgomot pentru nimic, Teatrul Globe, Londra. Foto: Florin Chirea

Seara continuă înăuntrul Sălii mari a Teatrului Naţional craiovean cu Cum vă place – o producţie a Teatrului Naţional din Budapesta, condusă de o titrată echipă românească: regizorul Silviu Purcarete, scenografii Helmut Stürmer şi Dragoş Buhagiar (costumele), compozitorul Vasile Şirli. Shakespeare a scris toate piesele sale în teatru şi în mod ţintit pentru anumiţi actori, a făcut din scrierea dramatică un proces social. Tot astfel Purcărete pleacă din teatru pentru a crea teatru. Dublează startul acţiunii propriu-zise cu o intrigă specifică „teatrului în teatru”: actorii se machiază, îşi asumă travestiurile în văzul nostru. La Purcărete, acţiunea scenică înseamnă de fapt acţiuni scenice: două, trei sau chiar patru perechi de personaje dezvoltă intrigi aparent independente. Treptat unele acţiuni paralele se dovedesc obositoare sau deturnătoare ale presupusei acţiuni principale (legate de descoperirile Rosalindei asupra dragostei).

Reconfortant mi s-a părut însă să pot vedea o atitudine a regizorului în spatele fiecărei scene. Tema centrală a piesei – iraţionalitatea dragostei. Corolarul ei social: absurditatea căsătoriei într-o lume marcată de egoism şi preocupări mărunte. Muzica în contrapunct, interpretată live, amplifică ironia şi facilitează receptarea până la crearea unei transe comune actori-spectatori. Şi universul scenografic creat de Stürmer este unul dublu: realist în avanscenă şi hipnotic în spatele paravanului transparent. Hipnotic pentru că ne oferă imaginile visului piesei, ale viselor personajelor. Scurte dar ascuţite sunt săgeţile aruncate din „lumea viselor” spre ignoranţă în general şi spre cruzimea omului faţă de regnul animal.

cum va place regia silviu purcarete

Cum vă place, Teatrul Național din Budapesta

Excepţionalele costume mă conduc spre un imaginar comun româno-maghiar care pare să le fi inspirat. Din ce în ce mai des spre final regizorul se autoironizează, se preface că ar repeta idei şi efecte exploatate în spectacole anterioare. Evident reuşeste să surprindă din nou. Aceste jocuri, acţiuni simultane şi teme rămânând enunţate fără a mai fi tratate, ştirbesc coerenţa şi unitatea poveştii principale multiplicând-o însă într-un stil postmodern.

La final doar o vorbă despre unul dintre inteligenții actori budapestani. Talentatul Trill Zsolt, cel care o întrupează pe Rosalinda, încheie în triumf şi probabil recunoscător lui Purcărete: şi-a putut descătuşa creativitatea actoricească folosindu-se de artificiul interpretării unui personaj feminin.

 Vlad Ciobănel

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUarden,creativitate,cum va place,festivalul internațional shakespeare,globe theater london,mult zgomot pentru nimic,postmodern,rosalinda,silviu purcărete,vlad ciobanel
De la deschiderea pieţei publice la adâncimile Pădurii din Arden Festivalul Internațional Shakespeare a debutat cu producţia Mult zgomot pentru nimic a faimosului Globe Theater, prezentată în piaţa publică din faţa Teatrului Naţional din Craiova, Piaţa „William Shakespeare”. Stilul elisabetan al reprezentaţiei este respectat cu stricteţe: grija pentru frazare se...