cronica gemenii teatrul masca marina roman

sigla mascaExcelent Pancrazio! Primele replici trădează un actor pentru care teatrul este a doua natură. Inflexiunile vocii şi plasticitatea trupului care se desenează pe scenă te intrigă: masca devine realitate. Spectacolul începuse înainte să mă uit pe distribuţie. Să-i ştii atât de bine pe toţi şi să nu-l recunoşti pe Pancrazio?! Caietul-program m-a salvat: Cosmin Creţu! Şi întreaga distribuţie se desfăşoară la aceeaşi înălţime.

cosmin-cretu-pancrazio gemenii goldoni

Cosmin Crețu

Bucuria de a juca a acestei echipe e de-a dreptul contagioasă. Talent cu carul. Dezinvoltură câştigată cu nesfârşite şi nebănuite ore de antrenament. Fantezie. Şi, deloc paradoxal, rigoare. Acesta este registrul în care se poate vorbi despre majoritatea producţiilor marca „Masca”. Gemenii, care încântă de câţiva ani publicul de toate vârstele, face excepţie doar în sensul argumentării nuanţelor şi a unei adăugiri: este un spectacol „perfect veneţian”. Piesa I due gemelli simili a fost scrisă de veneţianul Carlo Goldoni acum aproape trei sute de ani.

gemenii goldoni teatrul masca

Regizorul, concetăţean, peste secole, al autorului, a participat la înfiinţarea Companiei Pantakin da Venezia (pentru care a scris scenarii de commedia dell’arte şi unde s-a specializat în interpretarea rolurilor Pantalone), din 2000 este profesor de commedia dell’arte la Şcoala de Teatru din Ancona, iar în 2006 a câştigat Leul de Aur pentru regia celui mai bun spectacol al Festivalului Internaţional de Teatru prezentat la Bienala de la Veneţia. Michele Modesto Casarin – care este nu numai regizorul, ci şi scenaristul spectacolului Gemenii – a răspuns invitaţiei lui Mihai Mălaimare cu „mesajul unui teatru italienesc adevărat, având savoarea unui oraş unic în lume, cu canalele, gondolele şi mai ales cu oamenii săi”. Şi, la acea vreme, i-a făcut trupei o reverenţă: „Commedia dell’arte este un stil teatral extrem de dificil, în care trebuie să fii foarte bine pregătit din punct de vedere tehnic. Corpul tău trebuie să ştie cum să acţioneze. Avantajul a fost că aici, la «Masca», am găsit o trupă cu experienţă, entuziastă şi instinctivă, având o bună pregătire a comunicării gestuale”.

commedia dell arte bucuresti teatrul masca

Gemenii. Foto: Teatrul „Masca”

Într-adevăr, „Masca” are vocaţia echipei. Şi reverenţa i se cuvine fiecăruia în parte. Gemenilor, în primul rând – lui Zanetto şi lui Tonino –, pentru că Sorin Dinculescu reuşeşte performanţa… separării identicilor. Aplauze pentru Anamaria Pâslaru, Emilia Manea, Alina Crăiţă, Magda Frâncu. Şi pentru Valentin Mihalache, Sorin Aurel Sandu, Răzvan Teodorescu şi Bogdan Angelescu. Dar personajele lor sunt atât de savuroase şi se mişcă atât de dezinvolt şi datorită scenografiei semnate de Lucia Lucchese şi Sanda Mitache.

Marina Roman

Vizitați site-ul Teatrului „Masca” din București

costintuchilaCRONICA DE TEATRUanamaria pâslaru,carlo goldoni i due gemelli simili,commedia dell arte,comunicare gestuală. sorin dinculescu,cosmin crețu,marina roman,michele modesto casarin,miihai mălaimare,recomandări teatre bucureșten
Excelent Pancrazio! Primele replici trădează un actor pentru care teatrul este a doua natură. Inflexiunile vocii şi plasticitatea trupului care se desenează pe scenă te intrigă: masca devine realitate. Spectacolul începuse înainte să mă uit pe distribuţie. Să-i ştii atât de bine pe toţi şi să nu-l recunoşti pe...