de MARIANA CIOLAN

teatrul national timisoara stagiune spectacole proiecte

Week-end la început de martie. Multă lume din zona teatrului grăbea spre Timișoara. Să vadă debutul în teatru al apreciatului regizor de film Radu Jude prin spectacolul cu Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman. Încă una dintre provocările stagiunii. O stagiune care marchează încheierea celui de-al doilea mandat în funcția de manager al Teatrului Național al Adei Lupu Hausvater. Zece ani în care teatrul acesta a devenit centrul de iradiere și de interes al unor nu puține manifestări care țin de experiment, de forțarea limitelor, de provocarea în sens larg, generos pentru ideea prefacerii continue a artei scenice. Ar fi desigur locul unei priviri retrospective globale. Noi ne vom limita aici doar la câteva remarci generale privitoare la stagiunea în curs. Pe lângă faptul că numără unsprezece producții, la cele trei săli câte are astăzi Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Timișoara, un număr cu care nu pot rivaliza prea multe alte instituții de gen, aceasta stă sub semnul unei diversități repertoriale și stilistice care cuprinde piese din marea literatură universală și din dramaturgia contemporană română, un musical și un spectacol de teatru-dans, dar și alte proiecte îndrăznețe, incitante.

prin vis

„A început cu un spectacol spumos și savuros, o montare a piesei Meteorul de Dürrenmatt, în care regizorul Mihai Măniuțiu propune un joc cu moartea în spirit ludic și profund, îmbogățit de muzica și de versurile inspirate ale Adei Milea – a precizat pentru cititorii noştri, Codruţa Popov, secretar literar. A fost urmat de un musical în toată puterea cuvântului realizat în coproducție cu Opera Națională Română din Timișoara: Disney Beauty and the Beast (Frumoasa și Bestia), o poveste pentru orice vârstă, căci și spectatorul adult are la ce se gândi după acestă propunere pe tema jocului între aparență și esență care vine din partea unei echipe de realizatori maghiari – Somogyi Szilard (regie), Eva Duda (coregrafie), care a conlucrat cu echipa timișoreană în rândul căreia îi numim pe David Crescenzi (direcția muzicală), Alina Lățan (costume). Este de menționat apoi un spectacol de teatru-dans realizat exclusiv cu actorii teatrului sub bagheta importantului coregraf francez de origine maghiară Pal Frenak, aflat la a doua colaborare cu TNTm. Intitulat Prin vis, acesta descifrează prin limbajul corporal și al expresivității mișcării gândurile noastre, visele noastre marcate de tumultul și de zbuciumul de astăzi al lumii”.

Sunt programate a ieși la rampă până la finele stagiunii o adaptare după Mircea Cărtărescu, intitulată De ce iubim femeile, în regia Mihaelei Lichiardopol, și Căpcăunii sacri de Pascal Bruckner, în regia lui Sabin Popescu, ambele la Sala 2.

say it now

Un capitol consistent este dedicat scriiturii contemporane. Codruța Popov, secretar literar, ne-a oferit câteva repere: „Seria, dacă îi putem spune așa, a fost deschisă de proiectul româno-norvegian Say it Now!, creat în cadrul granturilor IIE, cu finanțare din partea Norvegiei, Lichtensteinului, Irlandei și guvernului României. Textul este rezultatul unui workshop susținut de regizorul norvegian Marcelino Martin Valiente în prezența dramaturgului Michaela Michailov, fiind scris de cei doi. A fost pus în scenă la noi în teatru, cu actori profesioniști. Spectacolul are o miză importantă: exercițiul de comunicare la nivelul generației adolescentine, încorsetate de jaloanele unui sistem care nu ia în considerare enormele transformări pe care le presupune acestă vârstă, a avut succes și impact extraordinar în oraș, ca un canal de comunicare reală între părinții care își descopereau copiii și copiii care intuiau puncte de vedere la care nu s-ar fi gândit. Asta ne îndeamnă să reflectăm serios la difuzarea spectacolului și în afara Timișoarei.”

avioane de hirtie

Imagine din spectacolul Avioane de hârtie

Textul contemporan a fost și rămâne o prioritate în politica repertorială a TNTm. Prin Festivalul de Dramaturgie Contemporană, acum modul din cadrul FEST-FDR, au fost puși în atenția lumii teatrale autori care la vremea respectivă erau cunoscuți doar în cercuri strâmte, în producţii din underground, iar astăzi sunt creatorii care jalonează teatrul contemporam românesc. Dintre aceștia, în afara Mihaelei Michailov, mai sus menționată, Mihai Ignat, Elise Wilk, Peca Ștefan își înscriu numele și pe afișul stagiunii 2015–2016. Codruța Popov ne-a prezentat succint cele trei spectacole: „Ce vine după de Mihai Ignat este un text ironic, dur, iar spectacolul în două personaje, un concept al actriței Roberta Popa Ionescu, interpretă aici alături de Robert Copoț, se joacă în acel loc care și-a dobândit un public fidel, Studioul Uțu Strugari, un loc care a demonstrat deja că poate fi atractiv pentru public. În același spațiu, pe finalul anului trecut, a fost premiera cu Avioane de hârtie de Elise Wilk, textul câștigător la Concursul Național de Dramaturgie. Spectacolul în regia lui Ioan Ardeal Ieremia este un proiect în colaborare cu Universitatea de Vest, așa încât echipa de actori profesioniști a fost completată cu doi studenți la actorie. A ieșit un spectacol viu și trebuie să spun că ne-a bucurat prezența autoarei la premieră. În sfârșit, dar nu în cele din urmă, Peca Ștefan este semnatarul traducerii remix, așa cum singur o definește, a tragediei shakespeariene Hamlet, care va fi montată într-o variantă, credem, stimulatoare atât pentru trupă, cât și pentru public de către Ada Lupu Hausvater.”

Hamlet si Sbcarpati

Hamlet

Fără să anticipăm prea mult, notăm pentru moment doar că Hamlet va fi un spectacol a cărui acțiune se întâmplă în România, cu muzica trupei Subcarpați, acel melanj de hip-hop electronic și melos autentic românesc, un spectacol prin care, precizează regizoarea lui, se dorește verificarea tezei că „teatrul e cea mai bună formă de a intra în hainele timpului”. Vom reveni cu un interviu despre Hamlet-ul Adei Lupu în preajma premierei acestui spectacol, preconizată a avea loc pe 10 mai 2016. Încheiem spunând, totodată, că, pentru a sărbători acest deceniu de directorat, la sfârşitul stagiunii în curs, un spectacol de autor, Vorbește cu mine, în concepția lui Ioan Ardeal Ieremia, va fi dedicat importanței actorilor-vedetă ai Timișoarei, acelora care fac sălile pline și duc mai departe, sporind-o, faima Teatrului Național.

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva Teatrul Național din Timișoara

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

costintuchilaPROFIL TEATRALada lupu,codruța popov,hamlet,mariana ciolan,remix,stagiune timisoara,teatrul national din timisoara
de MARIANA CIOLAN Week-end la început de martie. Multă lume din zona teatrului grăbea spre Timișoara. Să vadă debutul în teatru al apreciatului regizor de film Radu Jude prin spectacolul cu Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman. Încă una dintre provocările stagiunii. O stagiune care marchează încheierea celui de-al doilea mandat...