Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

cronica de teatru mariana ciolan

După cele trei zile de spectacol-lectură din dramaturgi polonezi de astăzi, programate în miezul celui mai recent Fest(in)pe bulevard, la puțină vreme după succesul acestui festival, publicul a fost din nou invitat la începutul acestei săptămâni (2, 3, 4 noiembrie 2015) pentru o nouă sesiune de lecturi dramatizate. În interpretarea actorilor Teatrului „Nottara”, sub îndrumarea regizorală a acelora care, de câțiva ani, și-au asumat coordonarea programului intitulat Spectacolul începe cu o lectură, regizorii Mihai Lungeanu și Alexandru Mâzgăreanu, cărora li s-a alăturat Adela Bițică, de asemenea apropiată acestui demers de mai multă vreme, am fost invitați să cunoaștem trei piese scrise de doi dramaturgi din Italia: O noapte ca Salomeea și Două surori de Emanuelle Vachetto, și Căsătorie part-time de Alessandro Casola.

imagini de la spectacole lectura nottara

Cel dintâi este socotit în țara sa una dintre vocile cele mai originale astăzi în dramaturgie, făcându-se remarcat atât pentru piesa Casa Cecilia, montată de televiziunea RAI, unde realizează scenarii de televiziune și este colaborator al lui Gianni Amelio, cât și în celebrul teatru newyorkez „La MaMa”, unde prima piesa citită acum la București a cunoscut cronici favorabile în publicații importante. Este vorba de O noapte ca Salomeea, piesă în două personaje feminine, unde primează replica spirituală, ironică, asumarea unui soi de dedublare și a confesiunii care duce, dincolo de povestea amuzantă ce are loc într-un bar, la un final tragic. Interpretele Crenguța Hariton și Sorina Ștefănescu, precum și regizorul Alexandru Mâzgăreanu au găsit mijloacele să ne-o prezinte în chip convingător. Cealaltă piesă a sa, Două surori, se petrece în spațiul claustrant al unei mănăstiri și este construită deopotrivă pe forța cuvântului, a dialogului personajelor, interpretate acum prin lectura actorilor Raluca Jugănaru Grosu, Ioana Calotă, Ion Grosu. Centrat pe evocarea-„spovedanie”, textul aduce de asemenea o lovitură de teatru. Călugărițele, care păreau de-o veșnicie cufundate în starea lor edenică, și nimic nu părea să schimbe asta, „rup fără rușine legământul tăcerii, aruncându-se în voluptatea mărturisirii, pentru a descoperi că încă dinainte de a ști una de cealaltă le-au legat același secret și același sânge”, scrie regizoarea Adela Bițică.

spectacole lectura nottara

Prin Căsătorie-part time, am pășit pe teritoriul înstăpânit de comedie, atât de atent cultivat chiar aici la Nottara, unde s-a râs în hohote la începutul acestui spectacol-lectură. Sorin Cociș, Ada Navrot, Diana Roma interpretează clasicul triunghi conjugal, dar postúrile mai puțin obișnuite în care le imaginează dramaturgul și, mai ales, copioasa „meditație” asupra acestora chiar de către cei implicați, în timp real, ca să zic așa, limbajul lor frust dau un farmec aparte acestui text. „Soluția dramaturgică originală vine odată cu destrămarea triunghiului amoros și cu refacerea relațiilor dintre cei implicați într-o ipostază inedită, comică la prima vedere, dramatică la o a doua analiză și, dacă ne gândim bine, tragică prin implicațiile dezastruoase asupra fenomenului social pus în discuție: familia”, notează regizorul spectacolului, Mihai Lungeanu. Alesandro Casola, autorul, un tânăr de numai 36 de ani, actor și dramaturg „inspirat de școala de gândire a lui Eduardo De Filippo”, a fost prezent la toate cele trei seri cu teatru italian de la Nottara, și s-a prins cu solicitudine și interes într-o vie discuție cu publicul după lectura piesei sale. Prezența în număr mare a spectatorilor, în toate cele trei seri (unii au fost constant prezenți), participarea lor animată în acest dialog, implicarea emoțională pe durata spectacolelor dau seama desigur de oportunitatea unui asemenea demers, aici la Nottara, unde a fost îmbrățișat o dată cu venirea la conducerea teatrului a Marinelei Țepuș. Calitatea acestui public, adică ceea ce ține de interesul lui anume pentru literatura italiană, își are un lăudabil temei în faptul că, în realizarea acestei a VII-a ediții a proiectului Spectacolul începe cu o lectură, Teatrul „Nottara” a avut un partener competent în Istituto Italiano di Cultura din București. Au fost de față la eveniment reprezentanții acestuia, alături de directoarea teatrului-gazdă, de teatrologul Mădălina Negrea, coordonator de proiect, precum și de studenți și cadre didactice de la facultatea de italiană, de traducătorii celor trei texte, Marian Stan și Ionela Dănilă.

spectatori nottara spectacol lectura

Numit simplu și concret, după configurația și scopul lui, programul Spectacolul începe cu o lectură de la Teatrul „Nottara” din Capitală, în contextul unei viziuni deschise asupra schimburilor culturale bilaterale, este legat de interesul pentru texte dramaturgice contemporane valoroase, necunoscute publicului, poate nici specialiștilor, până la prezentarea lor în acest cadru, și de posibila lor montare pe una dintre scenele teatrului, la Studio, unde au loc aceste lecturi, ori în sala mare. În funcție de succesul lor de public, dar, firește, și de coordonate care țin de configurația repertorială, de finanțări, de posibile alte parteneriate.

logo revista teatrala radioArhiva Teatrul „Nottara”

 

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Arhiva rubricii Spectacol-lectură

costintuchilaCRONICA DE TEATRUadela bițică,Alessandro Casola,alexandru mâzgăreanu,dramaturgi italieni contemporani,eduardo de filippo,Emanuelle Vachetto,mariana ciolan,mihai lungeanu,spectacole lectură,teatrul nottara
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN După cele trei zile de spectacol-lectură din dramaturgi polonezi de astăzi, programate în miezul celui mai recent Fest(in)pe bulevard, la puțină vreme după succesul acestui festival, publicul a fost din nou invitat la începutul acestei săptămâni (2, 3, 4 noiembrie 2015) pentru o nouă...