Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

shakespeare teatrul targoviste proiect cardenio mariana ciolan cronica de teatru

Dacă stagiunea recent încheiată a adus în repertoriul Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște trei noi spectacole din mereu fascinanta dramaturgie shakespeariană, mereu capabilă să îndemne la zbor nestăvilit imaginația creatorilor, asta se circumscrie desigur celebrării la nivel mondial a celor patru secole de la trecerea în eternitate a marelui Will, dar faptul este mai ales guvernat de preocuparea pentru marele repertoriu universal, de gustul pentru rafinamentul clasic al directorului acestui teatru, scenograful și regizorul Mc Ranin, care a reușit să impună un repertoriu valoros, o trupă tot mai performantă și o înfățișare cu virtuți estetice plăcute clădirii care adăpostește teatrul și manierelor celor care îl slujesc.

Richard al III-lea Foto Cristi Iordache

Richard al III-lea. Foto: © Cristi Iordache

Mai întâi am asistat la o îndrăzneață punere în scenă cu Richard al III-lea, semnată de Diane Di Trevis, regizoare a cărei activitate se leagă, deloc de neglijat, de Royal Shakespeare Company și de Teatrul Național din Londra, actriță și pedagog în domeniul teatrului cu un bogat palmares pe mai multe meridiane. Ea revenea astfel în mijlocul trupei târgoviștene după succesul anterior cu A douăsprezecea noapte, o trupă de la care rămăsese cu amintiri plăcute și al cărei nume l-a făcut să răsune cu interes chiar în patria sa și a marelui dramaturg omagiat anul acesta. Premiera aceasta care a inaugurat stagiunea este un spectacol aliniat la un nou atașament față de piesa Richard al III-lea, de raportul ei cu realitatea istorică și cu timpurile moderne, în urma descoperirii în 2012 a rămășițelor pământene ale acestui rege damnat al Angliei. Dincolo de conflictul de natură politică și socială care este trama acestei tragedii istorice, de reverberațiile lui contemporane pe care nu le neglijează, spectacolul lui Di Trevis aduce tușe emoționante în decriptarea unei individualități puternice, respingătoare și seducătoare într-un amalgam provocator. Tarele, spaimele, chinurile omului Richard, frustrările și vicleniile lui, dincolo de chipul odios în care își procură coroana și tronul Angliei printr-o suită de crime abominabile, devenind ultimul monarh al Casei de York, interesează ca o cumplită zestre omenească și devin o materie pregnantă a spectacolului, speculată deopotrivă în datele ei de universalitate, bine articulată de un interpret cu har, Liviu Pintileasa, într-o distribuție omogenă unde îi regăsim pe Liviu Cheloiu, Cătălin Mareș, Mircea Silaghi, Ioana Farcaș, Corneliu Jipa ș.a.

othello-targoviste-imagini-2-3

Othello

De o evidentă individualitate este și fundamentul ideatic al spectacolul cu Othello în viziunea lui Suren Shahverdian, regizor armean apreciat pe plan european, foarte legat de asemenea de trupa târgovișteană unde este acum la a treia colaborare. Spectacolul său concentrează tragedia shakespeariană la un discurs scenic dens, nu mult peste o oră și jumătate, ce se derulează într-un spațiu de joc construit într-un cuceritor balans din elemente de ordin real și altele cu puternică încărcătură metaforică, potențat de apelul la o cromatică sugestivă a costumelor eliberate de trimiteri temporale precise (scenografie: Mc Ranin și Raluca Frățiloiu), un eclaraj nuanțat și un fond sonor sinuos reverberant. Încărcătura „epică” și personajele piesei care o „încorporează” sunt esențializate printr-o reducție convingătoare, antologică fiind, după părerea noastră, scena în care Othello își pledează cauza în fața senatorilor care, absenți în fapt, devin foarte prezenți pentru spectator grație și retoricii inteligente pe care o îmbrățișează sub îndrumarea regizorală interpretul rolului titular, Liviu Cheloiu. Ea aparține unui registru modern de afectivitate cu respingerea stilului exortativ de manieră tradițională, impus de altfel întregii echipe de actori, corespunzător țelului regizoral de a radiografia prin aceste personaje și povestea lor arhicunoscută un peisaj uman minuțios explorat în meandrele unor straturi susceptibile de a lumina jocul contrastelor comportamentale și mentale pe care le încarnează nu numai eroii de prim-plan, ci și celelalte personaje, determinările lor profunde, de esență general umană, la urma urmei.

liviu-cheloiu-othello

Liviu Cheloiu în Othello

Respingând categoric simplista „împărțire a oamenilor în buni sau răi”, regizorul este interesat să ne pună o oglindă în față, care să ne ajute să ne vedem mai bine noi, cei din sală, urmărind dinamica evoluției și interacțiunea stărilor individuale ale personajelor, în conexiune cu întâmplările pe care le traversează fiecare.

othello-teatrul-tony-bulandra-1

Othello

Alături de Liviu Cheloiu, în rolul consistent al lui Othello, pe care dovedește că îl merita acest actor ajuns acum la maturitate artistică, am remarcat jocul energic al lui Mircea Silaghi, în rolul lui Iago și buna relație a celor doi interpreți în scenă, benefică ansamblului spectacolului, prospețimea imaginii pe care o propune debutanta Andrada Fuscaș pe scena târgovișteană, în rolul Desdemona, obținut în urma unui casting unde au participat mai multe zeci de tinere actrițe. Completează cu bune rezultate distribuția Ela Ionescu, Daniel Nuță, Camelia Pintilie, Radu Câmpean.

romeo-si-julieta-targoviste

Romeo și Julieta. Sursa foto: Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște

O altă interesantă propunere a venit din partea regizoarei Irina Niculescu. Experiența domniei sale în teatrul de animație, încrederea în valențele lui multiple de adresare, în variatele posibilități de exprimare ale acestuia au condus-o la conceperea unui scenariu bazat pe tragedia iubirii absolute, Romeo și Julieta, pentru un spectacol pe care tot domnia sa l-a pus în scenă cu actorii mânuitori de la Târgoviște. Este un spectacol în care atât publicul adolescent cât și cel adult pot găsi nenumărate surse de încântare artistică. Un mare atu al demersului său artistic este delicatețea cu care reușește să ne apropie această poveste exemplară și în partea ei luminoasă legată de iubirea capabilă să transcendă moartea, și în întunecimile legate de ura distrugătoare, devastatoare, punând când și când în acest discurs scenic dinamic și fluent savuroase accente comice cum sunt cele legate de personajul Doica. Sporesc autenticitatea și emoția muzica live și, mai cu seamă, mânuirea abilă, la vedere (toată admirația pentru venerabilul actor Corneliu Jipa care completează la modul cel mai plăcut surprinzător garnitura de păpușari talentați), a unor marionete ingenios contruite și sugestiv înveșmântate (remarcăm conlucrarea unor profesioniști valoroși, ca John Lewandowski, Vlad Tănase, George Puiu, Georgeta Brânzea, Raluca Frățiloiu ș.a.). Spectacolul a fost viu apreciat în primăvară și la Festivalul internațional Shakespeare de la Craiova.

Cardenio, ilustrații

Cardenio, ilustrații

Stagiunea s-a încheiat acum, dar aventura târgovișteană în anul omagial Shakespeare continuă. Cu „piesa pierdută”, Cardenio, a anunțat directorul Mc Ranin într-o conferință de presă. Atribuită lui Shakespeare, piesa s-ar fi jucat în anul 1613. După aproape patru sute de ani începe în jurul ei o întreagă „literatură”. Într-o colaborare cu un teatru din Glasgow, McRanin pregătește la cârma regiei montarea acestei piese pentru Festivalul de la Edinburgh: „Este vorba de o descoperire făcută acum trei ani, este ultimul text descoperit al lui Shakespeare, un soi de Don Quijote. Textul nu este cunoscut în Europa continentală, iar dacă noi o să dăm premiera la Târgoviște cu această producție o să fie primul spectacol continental pornind de la acest text. Noi am fost la Edinburgh și ne-am asociat cu Universitatea de acolo în vederea acestei producții pentru Festival. Și credem că o să mergem și cu Balcanicele, în regia lui Alexander Hausvater, un spectacol foarte discutat și în același timp apreciat de spectatorii de pretutindeni. Prin aceste două spectacole, practic, prezentăm Teatrul «Tony Bulandra» într-o ministagiune la un mare târg de teatru care este Festivalul de la Edinburgh din Scoția. De ce fac lucrul acesta? Pentru că sunt îndrăgostit de Shakespeare. Mai ales în perioada comunistă cred că foarte mulți creatori au știut să fie contemporani prin Shakespeare, nu numai vorbind despre lucrarea lui Jan Kott, Shakespeare contemporanul nostru, dar fiindcă Shakespeare are teme etern umane, iar în ceea ce privește zona politică a acestui dramaturg, ea se pretează întâmplărilor noastre fericite, dar mai ales nefericite din contemporaneitate.”

Vezi și: Othello, dincolo de poveste…, cronica rolului de Ion Parhon

LOGO RT CU CHENARCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

LOGO RT CU CHENARVezi și:  arhiva rubricii Cronica de teatru  

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcardenio de shakespeare,Diane Di Trevis,festival edinburgh,ion cheloiu,Liviu Pintileasa,mc ranin,othello,richard III,romeo si julieta,shakespeare 400,teatrul tony bulandra targoviste
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Dacă stagiunea recent încheiată a adus în repertoriul Teatrului „Tony Bulandra” din Târgoviște trei noi spectacole din mereu fascinanta dramaturgie shakespeariană, mereu capabilă să îndemne la zbor nestăvilit imaginația creatorilor, asta se circumscrie desigur celebrării la nivel mondial a celor patru secole de la...