cronica teatru radiofonic la vulpea rosie de pusa roth

„La Vulpea Roșie” cântă Zaraza,

„La Vulpea Roșie” în nopți cu lună,

Cântă Zaraza la lumea bună,

Cântă Zaraza la lumea bună,

„La Vulpea Roșie”.

(Din spectacolul La Vulpea Roșie, producție a Teatrului Național Radiofonic)

sigla cronica de teatru radiofonicFicțiune sau realitate? Nu putem ști sigur. Zaraza este totuși o legendă. Oricine a auzit măcar o dată tangoul celebru al perioadei interbelice, cântat de Cristian Vasile. Titlul volumului de proză De ce iubim femeile (2004) al lui Mircea Cărtărescu este și el foarte sonor și construiește o imagine a acestui personaj, mai mult sau mai puțin reală, printr-una dintre povestirile din volum, Zaraza. Dar cea mai recentă versiune a acestei legende este spectacolul Teatrului Național Radiofonic, La Vulpea Roșie, scenariu de Pușa Roth, difuzat cu câteva zile în urmă la Radio România Cultural.

cronica la spectacolul pusa roth la vulpea rosie delia nartea zaraza

Un sâmbure de adevăr trebuie totuși să existe, dar poate nu contează foarte mult care este acesta. Povestea este actuală și poate atrage mulți ascultători. În La Vulpea Roșie, Zaraza este o cântăreață foarte cunoscută pe plan local, nu este o curtezană de lux, nici o țigăncușă. Este într-adevăr foarte frumoasă, este iubită de un muzician, compozitor și interpret, George Barbu, dar este dorită și de mulți alți bărbați. În restaurantul bucureștean „La Vulpea Roșie”, Zaraza este o vedetă care are speranța de a ajunge la Paris, are speranța de a se autodepăși. Nu reușește asta doar prin calitățile ei muzicale, ci și prin trupul ei minunat dorit de nimeni altul decât de Conu᾿ Iorgu, om cu foarte mulți bani și relații. Se spune ca iubirea trece și prin stomac, fapt pentru care o căsătorie între Zaraza și Barbu pare fără viitor. Continuarea este ușor de înțeles.

delia nartea

Delia Nartea

În jurul Zarazei (Delia Nartea) toate celelalte personaje sunt construite ca puncte de susținere, având doi piloni puternici: Barbu (Cristian Iacob) și Conu᾿ Iorgu (Mircea Albulescu). Există mai mult un conflict interior al Zarazei, decât unul exterior. Bineînțeles, conflictul între cei doi bărbați care iubesc aceeași femeie, numai că în structura textului acest conflict nu apare efectiv, ci doar se vorbește despre el.

Actorii sunt foarte bine distribuiți în roluri, iar vocea lor face minuni. Ei reușesc, cu mult stil, să redea nuanțele și să creeze prin voce, cu multă naturalețe, acțiunea pe care ți-o poți astfel imagina. Pare că totul se întâmplă undeva într-o cameră de vizavi, iar tu ai posibilitatea de a asculta.

gabriel bassarabescu la vulpea rosie

Gabriel Bassarabescu

Spectacolul radiofonic propune multe cântece, câteva cu caracter de romanță, unul de inspirație populară, interpretate în primul rând de Zaraza. Actrița Delia Nartea își creează complex personajul, de la replici la interpretarea melodiilor, realizând o Zaraza foarte feminină, foarte frumoasă, cu o voce minunată, inteligentă și care știe ce-și dorește și cum poate obține asta. Fiecare acțiune a ei este pe deplin justificată.

cantece zaraza delia nartea

Întreaga muzică a lui Gabriel Bassarabescu se încadrează timpului în care se desfășoară acțiunea, versurile sunt de cele mai multe ori foarte sugestive pentru personajul Zarazei. Primul ei cântec din spectacol este Tot te iubesc cum îmi place. Melodia, foarte expresivă, o definește: ea într-adevăr a iubit și încă iubește aceeași persoană. Mai mult, o face așa cum îi place, cu libertate deplină în această relație. De aici, totul începe să curgă și să se dezvolte firesc, muzica și versurile susținând personajul și intriga.

succese ale teatrului radiofonic la vulpea rosie pusa roth muzica gabriel bassarabescu

Regia artistică și coloana sonoră sunt datorate lui Vasile Manta, de asemenea foarte atent la detalii.

Un astfel de „cântec de dragoste” nu se poate termina decât cu un final fericit, plauzibil, căci spectacolul La Vulpea Roșie poate fi asemănat cu o romanță. Vouă v-ar mai plăcea să ascultați o romanță?

Maria Seiculescu

La Vulpea Roșie, scenariu radiofonic de Pușa Roth. Muzică de Gabriel Bassarabescu Distribuția: Delia Nartea (Zaraza), Cristian Iacob (George Barbu), Mircea Albulescu (Conu᾿ Iorgu), Constantin Dinulescu (Ștefan), Ion Chelaru (Zane), Manuela Ciucur (Emilia), Alina Teianu (Ioana), Mihai Niculescu (Pianistul), Eugen Cristea (Coregraful), Ion Arcudeanu (Majordomul lui Iorgu). Redactor: Costin Tuchilă. Regia de montaj: Mirela Anton. Producția și coloana sonoră: Vasile Manta. Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Gabriel Bassarabescu. Regia artistică: Vasile Manta. Producție a Teatrului Național Radiofonic, 2010.

La Vulpea roșie (fragment)

Grafică și ilustrații: Costin Tuchilă. Editare multimedia: Maria Andronache.

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICcântec de dragoste,constrcuție a personajului la raio,cristian iacob,cronica de teatru radiofonic,delia nartea in zaraza,epoca interbelică,gabriel bassarabescu,gabriel bassarabescu muzică de teatru,la vulpea roșie cântă zaraza,la vulpea roșie de pușa roth,muzică la vulpea roșie,naturalețe,pușa ropth,restaurant la vulpea roșie,romanță,tango interbelic,teatrul national radiofonic,voce radiogenică
Și „pentru că fără dragoste lumea ar fi mai săracă și mai tristă”, Zaraza cântă melodii de dragoste, refrenul fiind nelipsit: „La Vulpea Roșie” cântă Zaraza, „La Vulpea Roșie” în nopți cu lună, Cântă Zaraza la lumea bună, Cântă Zaraza la lumea bună, „La Vulpea Roșie”. (Din spectacolul La Vulpea Roșie, producție a Teatrului Național...