Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

dragoste si informatie 9g la tnb cronica de teatru

Dragoste şi informaţie după Caryl Churchill, regia: Irina Crăiţă-Mândră, Teatrul Naţional ”I. L. Caragiale”, Bucureşti 

O goană continuă. O mişcare centrifugă, magnetismul centrului – depozitarul puterii, adică al informaţiei. Omenirea se zbate să-şi găsească un sens în spatele (adică în faţa) monitoarelor. Ştim din ce în ce mai multe, dar nu ne mai ajută să ştim. Avem aplicaţii descărcate pentru a ne satisface toate instinctele. Dragostea e unul dintre ele. Iubim în viteză, pe apucate, superficial, formal. Facem tot ce trebuie pentru un plus de eficienţă. O existenţă ca o disoluţie asumată, o corabie care nu mai are nevoie de ancore, de energie, de cablare la sursă. Pe cont propriu. Autonomie. Wireless.

Dragoste si informatie foto 9g

Scenariul dramatic secvenţial imaginat de Caryl Churchill a provocat-o pe tânăra regizoare Irina Crăiţă-Mândră să construiască un spectacol-instalaţie, un portret în colaje al iubirii la oameni, azi. A rezultat un experiment dinamic, valoros, care interoghează dimensiunea antropologică a vieţii. Dependenţa de multimedia, reţea, virtual, conexiuni exterioare, semnal, pierderea rutinei contactului nemijlocit, discutabila moralitate şi disputabila autoritate în războiul plat şi lipsit de miză dintre sexe – sunt tot atâtea teme ale acestor scheciuri străbătute de o gravă detaşare. O lume aflată în derivă care îşi trăieşte rătăcirea spectaculos.

dragoste si informatie cronica

Distribuţia este formată din actori la început de drum (Voicu Aaniţei, Nicholas Caţianis, Alexandru Călin, Cristina Drăghici, Dana Marineci, Lavinia Pele), însă cu certe calităţi şi care au înţeles şi au ştiut cum să se adapteze acestui proiect în care ritmul şi consecvenţa pe stare sunt elementele esenţiale. Într-un spaţiu scenografic inspirat, semnat de Cezarina Iulia Popescu, se succed episoade semnificative dintr-un experiment aflat în plină desfăşurare şi în urma căruia redescoperim că homo homini lupus, dar şi că la nivelul corpului social, fragilitatea nu a atins niciodată cote aşa de mari. Suntem expuşi, vulnerabili şi – iremediabil – singuri.

Imagini din spectacol Fotografii de Germain Kanda și Claudiu Mărginean

Imagini din spectacol. Fotografii de Germain Kanda și Claudiu Mărginean. Sursa: TNB

În acest context, finalul este cumplit: imaginea braţelor ridicate (abandon, alienare, derivă), telefoanele deştepte plutind deasupra marasmului – este însăşi metafora catastrofei. Un incubator sufocant, un laborator sinucigaş, un naufragiu fără eroi sau eroism. Un pericol tentacular pe care îl cultivăm, îl hrănim zilnic.

Dragoste şi informaţie, producţie din cadrul programului 9G iniţiat şi derulat de Naţionalul bucureştean, este un spectacol cu adevărat tulburător, terifiant şi – paradoxal sau nu – seducător. O curajoasă aventură, un teribil salt în gol, adică în noi înşine.

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Escrocherii sentimentale, cronică de teatru

Desprinderea din soare şi dreptul la eternitate, cronică de teatru

Dansând povestea, cronică de teatru

Locuri de joacă pentru adulţi, cronică de teatru

Scene din viaţa lui Gigel. Cu Gigi, cronică de teatru

Repetiţii generale, cronică de teatru

Vânare de vânt, cronică de carte

Pe muchia de cuţit a spectacolului, cronică de carte

Exerciţii de imaginaţie, cronică de carte

Fandacsia, cronică de teatru

Teachers, leave those kids alone, cronică de teatru

În contratimp, cronică de teatru

Nici ghinionul nu ţine o veşnicie şi nici Dracul n-o fi aşa de negru, cronică de teatru

Spectacolul ipocriziei, cronică de teatru

Agonia lui Salieri, cronică de teatru

Sfânta criză is coming to town!, cronică de teatru

Şedinţa cu părinţii, cronică de teatru

Repetabila scenă a viciului, cronică de teatru

Viaţa – o repetiţie cu public, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRU9G la tnb,Alexandru Călin,Caryl Churchill,conexiuni exterioare,Cristina Drăghici,cronica de teatru revista teatrală radio,dana marineci,homo homini lupus,Irina Crăiță-Mândră,Lavinia Pele,multimedia,nicholas catianis,reţea,semnal,spectacol-instalaţie,virtual,Voicu Aaniței,Wireless
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Dragoste şi informaţie după Caryl Churchill, regia: Irina Crăiţă-Mândră, Teatrul Naţional ”I. L. Caragiale”, Bucureşti  O goană continuă. O mişcare centrifugă, magnetismul centrului – depozitarul puterii, adică al informaţiei. Omenirea se zbate să-şi găsească un sens în spatele (adică în faţa) monitoarelor. Ştim din ce...