Reportaj realizat de MARIANA CIOLAN

laborator cehov kordonsky

După ce directorul artistic al Festivalului Național de Teatru 2017, Marina Constantinescu, a anunțat la începutul lunii selecția producțiilor românești pentru a 17-a ediție care va avea momentul de vârf între 20 și 30 noiembrie 2017, ultimele zile din iulie au adus deja o foarte importantă… uvertură la FNT prin Laboratorul de teatru Cehov/Kordonsky. Acest actor și viguros regizor rus, Yuri Kordonsky, afirmat în universitățile americane și europene și ca profesor de teatru (în prezent activează în cadrul Yale School of Drama), în pofida programului său (îi putem spune fără teama de a greși) internațional foarte încărcat, invitat să lucreze timp de o săptămână cu actori români, prin răspunsul domniei sale, a dovedit încă o dată atașamentul special pe care îl dovedește față de teatrul românesc.

Yuri Kordonsky și Marina Constantinescu. Foto Lucian Muntean-_002

Yuri Kordonsky și Marina Constantinescu

Indubitabil, aici se simte confortabil grație unor excepționale colaborări și prietenii artistice începute cu acel ”Unchiul Vanea” montat la Teatrul ”Bulandra” (cu câtă încântare l-am revăzut de curând într-o preluare TVR!), continuând tot pe această scenă bucureșteană cu ”Căsătoria”, ”Crimă și pedeapsă”, ”Sorry”, ”Îngropați-mă pe după plintă”, ”Marmură”, trecând prin Teatrul Național din București, unde spectacolul său ”Inimă de câine” inaugura într-un fel directoratul Caramitru, prin Teatrul Național sibian, cu ”Ultima zi a tinereții”, Teatrul German de Stat din Timișoara, cu ”Pescărușul”, și Teatrul Maghiar de Stat, cu ”În adâncuri” – toate cu urme puternice în amintirea publicului, în memoria și palmaresul artiștilor (îmbogățit și prin aceste producții cu premii valoroase). De altfel, aura acestei creații ”românești” remarcabile, precum și faima de om de teatru cu o carte de vizită clădită în peste douăzeci de țări i-a învăluit de la început pe cei 27 de actori participanți la acest laborator. Au mărturisit-o ei înșiși, într-o întâlnire cu presa de specialitate moderată de Marina Constantinescu, în prezența celui care a fost maestrul lor pentru o săptămână. S-a desfășurat la TNB, unde asistența a fost salutată de directorul Ion Caramitru și unde a avut loc acest laborator între 22 –28 iulie 2017, într-o totală intimitate a participanților, cerută de Kordonsky și asigurată cu strictețe de gazde. Și dacă remarcăm că este vorba de unii dintre cei mai talentați (deja mângâiați de succes !) actori din tinerele generații, care au lăsat la rândul lor orice alte preocupări și au venit la atelier în miez de vară, această reacție și această atitudine devin grăitoare pentru calitatea lor profesională, ceea ce le legitimează (dacă ar mai fi fost nevoie) includerea în acest grup. Ei au prezentat la persoana I ceea ce s-ar reduce frust prin ”laborator de creație intensivă, îmbinând elemente de teorie cu lucrul practic pe scene din piesele Pescărușul, Trei surori, Unchiul Vanea și Livada de vișini.” Așa că acel ceas petrecut în Sala Media a căpătat și pentru auditoriu o vibrație specială. În fața unui spectacol al emoțiilor și al inteligenței creatoare mărturisindu-se. Al descoperirii unor actori prin date omenești care îți luminau fapte artistice deja remarcate la unii, nebănuite în ce-i privește, la alții. Pentru cel obișnuit să simtă fluxul mărturisirii și valoarea lui într-un interviu, a fost ca o trăire ridicată acum la putere exponențială…

Laborator-Cehov-Yuri-Kordonsky-FNT-2017-foto-Lucian-Muntean-_045

Rând pe rând, actorii au încercat să prindă clipa. Și au povestit despre experiența lor pe baza acestei teme pe cât de serios și de responsabil aleasă pe atât de generoasă: ”o întoarcere la ABC-ul teatrului, o căutare cu migală și cu atenție, cu rezultate la care nu m-aș fi gândit”, ”am aflat lucruri despre mine”, ”o experiență complexă care mi-a insuflat o poftă de lucru aparte”, ”am venit cu întrebări și termin atelierul cu și mai multe. Yuri zice că e un efect bun”… Confesiunile succinte ale tuturor acestor actori au alcătuit și o schiță de portret în tușe fulgurante, puternice ale celui care le-a fost mentor pentru câteva zile, pe care nu le vor uita poate niciodată. Ele sunt o materie prețioasă (probabil depozitată deja ca atare de organizatori spre a fi cândva valorificată în ansamblul ei, poate tot ca material documentar și bază de dezbatere într-un FNT) care aduce tente speciale despre personalitatea acestui regizor și pedagog remarcabil, format la școala celebrului Dodin, transformând într-un fel și ridicând metoda aceea la exigențele și devenirea gustului contemporan, fără a eluda ceea ce rămâne esențial pentru teatru și pentru om. Actorii Laboratorului au vorbit despre căldura lui Yuri Kordonsky, despre comprehensiunea și răbdarea sa, despre delicatețea cu care și i-a apropiat și i-a condus către descifrarea textului cehovian și către crearea unui ”climat propice în care nu ai teama că poți greși” descifrându-te pe tine însuți, despre ”sentimentul de familie” care s-a înfiripat între ei, la ceasul întâlnirii publice de care m-am putut bucura și eu, cu evidență întipărit pe toate acele chipuri purtând satisfacția unui lucru cu bine petrecut împreună. Au fost evocat acel spirit înalt al laboratorului ca o ”conversație” la care au fost poftiți, ”ca o întâlnire captivantă, relevantă în egală măsură pentru cei care lucrau și pentru cei care se uitau”, provocată de ,,un om și un artist uriaș”. Altfel spus, ce a fost? ”28 de oameni au discutat despre oameni”.

Laborator-Cehov-Yuri-Kordonsky-FNT-2017-foto-Lucian-Muntean-_024

Impresiile erau năvalnice dincolo de o seninătate afișată de toți prin vorbele voit temperate. Peste mulțumirea unanim exprimată pentru oportunitatea ce le-a fost oferită prin acest laborator, și-a făcut loc și imperativul repetării unor acțiuni similare (de această calitate!), exprimat nu doar de cei vreo doi-trei participanți prinși deja în sistemul educațional teatral. Și chiar al unei ”legislații a work-shop-ului”! Desigur, dincolo de ingredientul de umor, ridicarea problemei în sine devine și ea elocventă pentru a evidenția caracterul favorabil al unor asemenea demersuri, ”fiindcă e important să ne reactualizăm mijloacele actoricești, să ni se readucă aminte să gândim”, fiindcă ”suntem suma lucrurilor pe care le-am trăit și a experiențelor avute”. Iar sentimentul consecințelor benefice nu avea cum să nu se arate: ”e nevoie de timp să decantez lucrurile”, ”cu cât mă gândesc mai mult la ce s-a întâmplat aici, cu atât îmi e mai greu să vorbesc”, ”las să se întâmple în mine”, ”am să încerc să iau tot ce am învățat aici și să duc mai departe” 

Laborator-Cehov-Yuri-Kordonsky-FNT-2017-foto-Lucian-Muntean

Fotografii de Lucian Muntean

Despre Festivalul Național de Teatru (la început desfășurat în formula competiției cu premii) s-a afirmat cu mulți ani în urmă că trebuie să fie o instituție. Peste ceea ce înseamnă îndeobște un festival teatral, anume un regal pentru public și o sărbătoare prin întâlnirea unor creatori și interpreți prin spectacolele lor, pe un anume criteriu selectați. Și iată, cu trecerea anilor, prin contribuția multor spirite devotate nevoii de afirmare plenară a teatrului românesc și de integrare a lui în fluxul viu și autentic al epocii prezente, FNT a devenit cu adevărat o instituție complexă. Care presupune, pusă în mișcare de un angrenaj cu artizani pricepuți și laborioși care o pregătesc din timp, o suită de evenimente în jurul reprezentațiilor (conferințe, dezbateri, lansări de carte, expoziții, ateliere etc.) menite să dea seama de valorile teatrului românesc, de problemele lui de actualitate, de raporturile lui cu lumea, într-o sincronie care se impune astăzi probabil mai mult ca oricând. Cel care a exprimat în primul rând acest deziderat vital a fost chiar președintele UNITER, Ion Caramitru, și a susținut-o încurajând ideile valoroase ale celor desemnați la direcția FNT, unul dintre cele mai importante programe permanente ale acestei uniunii de creație.

Laboratorul de creație Cehov, care a avut câteva precedente la fel de valoroase, ne lasă să credem că FNT va genera și pe viitor evenimente cu potențial și reverberații importante pentru teatrul românesc, pentru cultura noastră în sens larg.

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

logo-revista-teatrala-radio3

Vezi și: Arhiva rubricii Reportaj

costintuchilaREPORTAJCrimă și pedeapsă,fnt,ion caramitru,Laboratorul de teatru Cehov/Kordonsky,marina constantinescu,Marmură,pescărușul,trei surori,unchiul vanea,yuri kordonsky,”Căsătoria”,”Îngropați-mă pe după plintă”,”Sorry”
Reportaj realizat de MARIANA CIOLAN După ce directorul artistic al Festivalului Național de Teatru 2017, Marina Constantinescu, a anunțat la începutul lunii selecția producțiilor românești pentru a 17-a ediție care va avea momentul de vârf între 20 și 30 noiembrie 2017, ultimele zile din iulie au adus deja o foarte...