vizita batranei doamne de durrenmatt irina rachiteanu sirianu fonoteca de aur dan puican cronica

sigla cronica de teatru radiofonicRăzbunarea ca racilă sufletească. Ambiţia înfometată ajunsă la paroxism. O realitate halucinantă care roade spiritul. Un vis al tinereţii care a măcinat în gol un suflet bolnav. O societate schimonosită şi debusolată. Toate acestea alcătuiesc un melanj marca dramaturgului elveţian Friedrich Dürrenmatt. Am putea spune că acesta a „tras sforile” absurdului, făurind un text dramatic care pentru anul în care a fost scris – 1956, a reprezentat o „bombă de scenă”, fiind însemnat în biografia dramaturgului drept cel mai celebru text al său.

vizita batranei doamne de durrenmatt irina rachiteanu sirianu fonoteca de aur dan puican

La începutul lunii martie, Teatrul Naţional Radiofonic a redifuzat spectacolul Vizita bătrânei doamne în regia lui Dan Puican, înregistrat în anul 1974. Şi pentru că vorbim totuşi de o montare a unui text contemporan (adaptarea radiofonică semnată de Traian Stoica a fost realizată la numai 18 ani de când piesa avusese premiera mondială), nu putem să nu luăm în seamă contextul politic şi social în care a luat naştere. Fără doar şi poate piesa lui Dürrenmatt aparţine teatrului realist, dar se întrezăresc în ea şi picanterii politice de moment.

friedrich durrenmatt

Friedrich Dürrenmatt

Prefer să fac însă doar „oficialităţile” de cronicar şi mă voi rezuma în mod special la spectaculoasa abordare radiofonică propusă. Spectaculoasă din perspectiva distribuţiei, originală din prisma regiei, fidel contextualizată din punct de vedere al adaptării textului şi pe deplin interesantă dacă vorbim de accente, efecte şi muzică (regia muzicală este semnată de Romeo Chelaru).

Pe scurt, povestea lui Dürrenmatt, descifrată radiofonic printr-o construcţie exemplară, vorbeşte despre dezumanizare. O dezumanizare care, în mod paradoxal, se naşte din iubire.

Dürrenmatt şi-a înregimentat piesa în registrul dramei cu elemente de tragicomedie. Cred însă că aceasta este eminamente o dramă. O dramă pur realistă. Când cutezi să vorbeşti despre sentimente grave şi tulburătoare, când „aduci” păcatele, individuale sau de grup, pe „tava” unui text literar (de orice gen) trebuie să fii perfect lucid. Lucid şi realist. Pentru că poţi clădi derapaje vitale.

cronica de teatru radiofonic vizita batranei doamne cristina chirvasie

Nietzsche spunea la un moment dat că „în răzbunare şi în dragoste, femeia e mai barbară decât bărbatul.” Cred că aceste cuvinte expun sintetic subiectul piesei lui Dürrenmatt. În Güllen, un oraş falimentat, în care nici trenurile rapide nu mai au de ce să oprească, oamenii aşteaptă „bani din cer”. Această rezolvare „divină” o pun în seama unei femei. O femeie dintre ai lor. O femeie izgonită pentru o greşeală timpurie care acum este aşteptată ca un „înger salvator”. În fapt, nu este aşteptată fiinţa, ci forţa acesteia. Forţa financiară. Aşadar, după patruzeci şi cinci de ani, Claire Zachanassian coboară nu din cer, ci din „trenul” vieţii ei, întorcându-se ca o adevărată zeiță a răzbunării, care crede că totul se poate cumpăra. Oamenii, străzile, fabricile, oraşele, lumea. Şi, mai presus de toate, dreptatea, ca vendetă personală. Un personaj cu inflexiuni evidente din sfera teatrului antic, interpretat desăvârşit de actriţa Irina Răchiţeanu-Şirianu. În glasul acesteia sunt însumate parcă toate resorturile macabrei parabole, pe care regizorul Dan Puican le pune în mişcare într-un decor sonor cu valenţe aproape filmice.

irina rachiteanu sirianu in vizita batranei doamne

Irina-Răchițeanu Șirianu

Unul dintre elementele uşor identificabile ale spectacolului radiofonic este aşteptarea, o aşteptare care crează o tensiune plină de vibraţie. Aşteptarea pe peronul gării, aşteptarea Clairei, aşteptarea „sentinţei”, aşteptarea producerii deznodământului. Aş putea spune că Dan Puican a ales să se „joace” cu timpul în acestă propunere regizorală. Cu iscusinţa unui ceasornicar a acţionat „rotiţele” timpului pe care-l simţi cum curge implacabil, ca la sfârşit, în chip demiurgic, atunci când „visul tinereţii” Clairei se împlineşte, acesta pare să se oprească în loc. Asemeni inimii lui Alfred Ill (despre interpretarea lui Toma Caragiu nici măcar nu poţi grăi, pentru că ar fi doar o înlănţuire neajunsă de superlative). Una dintre cele mai puternice replici ale textului rezumă prin glasul Clairei (grav, dar totodată care trădează încă vibraţia iubirii) esenţa piesei: „Ill, vroiai să opreşti timpul în loc. L-am oprit!”

fonoteca de aur toma caragiu stefan radof st mihalescu braila fory etterle marin moraru

Dacă ar fi să ne oprim doar la radiografierea spectacolului lui Dan Puican din perspectiva celor doi interpreţi principali, ar trebui să „păcălim” timpul. Şi cum nu pot face acest lucru, las glasurile personajelor să “vorbească”. Valetul „anchilozat” de vârstă şi refulări (interpretat de minunatul Fory Etterle), primarul oportunist şi uzat (construit impecabil de Ştefan Mihăilescu-Brăila), inertul şi blazatul preot (prin glasul inconfundabil al lui Ştefan Radof), cei doi orbi cu ochii „scopiţi” (în tandemul ireproşabil Vasile Niţulescu – Marin Moraru) sau comicul radio-reporter (un rol mic, dar atât de frumos formulat de Mihai Fotino).

Producţia Teatrului Naţional Radiofonic, legalmente aparţinătoare a „Fonotecii de aur”, provoacă. Provoacă nu numai gândirea, ci şi sufletul, instigându-l să „foarfece” ura, acest sentiment slut, această boală incurabilă şi exclusiv umană.

fonoteca de aur teatru radiofonicVizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt. Traducere de H. R. Radian. Adaptare radiofonică de Traian Stoica. Regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Irina Răchiţeanu-Şirianu, Toma Caragiu, Fory Etterle, Ştefan Mihăilescu-Brăila, Nicolae Luchian Botez, Ion Henter, Ştefan Radof, Vasile Niţulescu, Marin Moraru, Victor Ştrengaru, Matei Gheorghiu, Ica Matache, Mihai Niculescu, Ioana Casetti, Gheorghe Oprina, Mihai Fotino, Costel Constantin, Sorin Gheorghiu, Mitică Popescu, Elena Sereda, Alexandra Polizu, Cornel Elefterescu, Vasile Florescu, Radu Iţcuş, Nicolae Crişu, Sebastian Radovici, Bogdan Antonescu. Regia de studio: Constantin Botez. Regia muzicală: Romeo Chelaru. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Înregistrare din anul 1974. Redifuzată în 2 martie 2014, ora 19.00, în seria „Fonoteca de aur”, la Radio România Cultural.

Fragment din spectacolul Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt. Regia artistică: Dan Puican. Data difuzării în premieră: 23 septembrie 1974

Grafică și ilustrații: Costin Tuchilă. Editare multimedia: Maria Andronache.

cristina-chirvasie-rubrica-rtr-cronica-de-teatru-radiofonic

logo revista teatrala radioAlte cronici de Cristina Chirvasie: Trei legende într-un singur spectacol

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICabusrd,bani din cer,bombă de scenă,boom,claire zachanassian,cristina chirvasie,cronici de teatru de cristina chirvasie,dan puican,drama,dramaturgie levetiană,friedrich durrenmatt,gullen,irina raciteanu sirianu,marin moraru,parabolă macabră,pe peron,realism și absurd la durrenmatt,rrc,stefan radof,teatru contemporan,teatru radiofonic,teatrul antic
Cronică de teatru radiofonic de CRISTINA CHIRVASIE Răzbunarea ca racilă sufletească. Ambiţia înfometată ajunsă la paroxism. O realitate halucinantă care roade spiritul. Un vis al tinereţii care a măcinat în gol un suflet bolnav. O societate schimonosită şi debusolată. Toate acestea alcătuiesc un melanj marca dramaturgului elveţian Friedrich Dürrenmatt. Am...