Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ

Les Femmes Savantes roma le inttelletuali

rubrica roma caput culturaeScrisă în ultimii ani ai vieţii lui Molière, comedia Femeile savante este opera sa dramatică cea mai complexă, cea mai bine construită.

E vorba de viaţa unei familii burgheze, stânjenite în desfăşurarea ei normală de mania Filamintei, femeia savantă, soră bună cu Orgon bigotul, cu Harpagon avarul sau cu Argan ipohondrul.

De extrem rafinament şi bogăţie de nuanţe se bucură traducerea textului dramaturgului francez, realizată de Cesare Garboli.

le intellettuali teatro belli moliere

Premiera spectacolului Le intellettuali va avea loc pe scena Teatrului „Giuseppe Gioachino Belli” din Roma la 28 ianuarie 2015, ora 21.00, unde va putea fi vizionat până la 8 februarie (duminica de la ora 17.30).

Regia este semnată de Adriana Martino. Din distribuţie fac parte: Sonia Barbadoro, Monica Belardinelli, Giovanni Carta, Carlo Di Maio, Valentina Martino Ghiglia, Elisabetta Misasi, Alessandra Muccioli, Libero Sansavini, Francesco Siciliano şi Remo Stella.

Scenografia spectacolului este creaţia lui Bruno Buonincontri iar costumele sunt realizate de Metella Raboni.

Poziţia lui Molière în problema educaţiei femeii revine aici, după Preţioasele ridicole sau Şcoala nevestelor, mult mai nuanţată.

les femmes savantes moliere gravura de epoca

Comedia Femeile savante nu este numai o piesă cu teză. Momente de un comic savuros, de ironie fină împotriva purismului lingvistic şi a literaturii galante se regăsesc în scena concedierii Martinei sau în cea în care Trissotin se produce ca poet. Accente de farsă, de un comic burlesc, se simt în grandioasa ceartă dintre cei doi pedanţi, Trissotin şi Vadius, în care contemporanii s-au complăcut să recunoască pe abatele Cotin şi pe gramaticul Gilles Ménage. Beliza, fată bătrână, care se crede iubită în tăcere de toţi bărbaţii, reia cu mult umor tipul grotesc al contesei de Escarbagnas, în timp ce Armanda şi Filaminta îmbogăţesc portretul preţioaselor ridicole, înarmate de data aceasta cu o „terminologie” ştiinţifică.

Raţionalismul molieresc este prezent şi aici, prin Crizal, Ariste, Clitandru, Henrieta, şi mai cu seamă prin devotata şi îndrăzneaţă Martina, al cărei bun-simţ popular te cucereşte de la prima replică. Reprezentată pentru prima dată pe scena de la Palais-Royal, la 11 martie 1672, comedia a văzul lumina tiparului în acelaşi an. 

foto intellettuali

Spectacolul Le intellettuali este o producţie Albero Teatro Canzone şi Teatrul Belli.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000   

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEBruno Buonincontri,les femmes savantes,moliere,philaminte,pretioasele ridicole,raluca niță,roma,teatro belli roma
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIȚĂ Scrisă în ultimii ani ai vieţii lui Molière, comedia Femeile savante este opera sa dramatică cea mai complexă, cea mai bine construită. E vorba de viaţa unei familii burgheze, stânjenite în desfăşurarea ei normală de mania Filamintei, femeia savantă, soră bună cu Orgon bigotul,...