Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

cronica de festival relief teatrul excelsior

Timp de trei zile Teatrul Excelsior din București a fost locul de întâlnire și de dialog artistic pentru aproape o sută de liceeni pasionați de teatru, componenții a șase trupe din Botoșani, Brașov, Focșani, București. Nume și cunoscute și mai noi în contextul Festivalului „Ideo ideis” de la Alexandria, unic prin efervescența creatoare și formatoare, manifestare inițiată acum un deceniu de câțiva tineri (și ei liceeni atunci) care au dovedit cu prisosință prin propria faptă, prin rezultatele festivalului lor și ale multora dintre cei care au participat la el că „valoarea nu așteaptă numărul anilor” , că lucrul făcut cu pasiune și dăruire este o garanție a viabilității și un suport pentru orice întreprindere individuală sau colectivă.

afis festival relief

De această dată, conceptul acelui festival susținut de Asociația TETA, astăzi cu proiecte derulate și la București, în teatre ca Act ori Godot, și la Fringe-ul de la Edinburg, s-a aflat la baza unui program lansat în parteneriat cu Teatrul bucureștean Excelsior, menit poate a-i da o altă vizibilitate, amploare, anume Festivalul „Relief”. Când spunem dialog trebuie să înțelegeți mai întâi că cele șase spectacole au fost viu urmărite (și comentate) de către participanți împreună cu îndrumătorii lor, de către susținătorii lor din public, iar nivelul acestui interes a fost generat și de iscusința cu care au fost alese piesele prezentate și de calitatea interpretării care, fără a contrazice ideea de teatru de amatori, își asocia perfect și dorința de reală performanță interpretativă, cu nu puține momente de-a dreptul excelente, cum opinau mulți spectatori.

atelier 5

Atelier

Au fost văzute și aplaudate frenetic adaptări ale unor texte cu personaje de vârsta interpreților și preocupări specifice acesteia (A fost și încă este, după Deșteptarea primăverii de Frank Wedekind – AS, București; #nu pot să respir, text de Andreea Lupu, inspirat de Zbor deasupra unui cuib de cuci – Atelierul de teatru, Botoșani; The Breakfast Club, după filmul omonim – Brainstorming, București; Harap alb ?!, după Ion Creangă – Drama club, Botoșani). Brașovenii din trupa Amprente au ales Pisica verde, textul brașovencei Elise Wilk, care este acum pe valul dramaturgiei noastre contemporane, iar focșănenii de la Seism, un colaj din piesele lui Matei Vișniec. Toate acestea s-au potrivit pe deplin cu genericul ales pentru această secțiune competitivă a festivalului: „Spectacole de teatru tânăr” – erau de părere și membrii juriului format din actori, la rândul lor dintre cei mai tineri în spirit, Dorina Chiriac, Florin Piersic jr., Marius Florea Vizante. Iar când spunem întâlnire, trebuie deopotrivă să înțelegeți că în cele trei zile de festival Teatrul Excelsior a fost un loc deschis aproape non-stop și aproape în toate ungherele sale creației și experimentului teatral prin cealaltă secțiune a acestei ediției-pilot a festivalului, intitulată „Secvențe”. În cadrul ei, participanților li s-a înlesnit oportunitatea de a trăi efectiv un week-end prin și pentru teatru. Un week-end pe care cred că nu îl vor uita multă vreme. În care au pregătit momente artistice cu text, mișcare, muzică alături de profesioniști ai scenei, tineri și foarte promițători cu toții. Îi numim: regizorii Alexandru Mâzgăreanu, Vlad Cristache, Horia Suru (care și-au pus recente semnături și pe spectacole la Excelsior), Bobi Pricop, Dragoș Mușoiu, Erwin Simsensohn, coregrafii Simona Deaconescu, Eduard Gabia, percuționistul Lucian Maxim, actrița-compozitoare Ada Milea, apoi Petre Ancuța și Alexandru Suciu, care, aidoma celei din urmă, se împart între actorie și muzică. Grație unui mișcat și mișcător filmuleț prezentat la finele festivalului, unor copioase postări pe Facebook, mulți am putut avea deja o imagine a celor petrecute acolo. Descoperire, uimire, atenție, fascinație, sudoare, revelație… Atelier intensiv care, inspirat și omagial în acest An Shakespeare, a avut ca materie de studiu fragmente din opera marelui Will. Aceia care s-au aflat duminică seara în sala de la Excelsior, când a fost prezentat publicului rezultatul acelui atelier, au avut însă o imagine caldă, vibrantă, complexă a tot ce poate să însemne dăruire și pasiune.

nu pot sa respir 2

Imagine din spectacolul #nu pot să respir

Mai izbutite sau mai puțin împlinite, toate momentele artistice la proba impusă, i-am putea zice, au dat seama de energie, de trăire artistică plenară, de corectitudine și disciplină la nivel de echipă, de iubire cu majusculă pentru o artă care, am deslușit limpede, da, are un viitor bun, probat prin evidente dovezi de talent nativ. Care chiar dacă nu va fi probabil canalizat mereu către teatru, nu poate să fie decât o bună zestre individuală. Așa încât, atunci când a urcat pe scenă pentru a acorda premiul festivalului – acesta a revenit spectacolului #nu pot să respir – o exclamație venind cu toată puterea sincerității de la o actriță de forța Dorinei Chiriac, anume că, dacă nu ar fi fost, în acea seară, ar fi dorit să se facă actriță, a făcut să urce la cote maxime trăirea emoțională. Așa se încheia acea seară, ca un dar minunat al acestor tineri liceeni îndrumați de mentorii lor de un an întreg și de oamenii de teatru care i-au îndrumat doar câteva zile, o seară în care toți concurenții urcau pe scenă și primeau micul însă prețiosul însemn al participării la o întâlnire unde, cu siguranță, și-au făcut prieteni buni, o seară superb animată de histrionul prin excelență al noilor generații, adorabilul Alex Bogdan.

Festivalul Relief 2016 la final

Festivalul „Relief” 2016 la final

Un focus special pe adolescenți – iată ce a constituit, încă din proiecul cu care obținea directoratul Teatrului Excelsior, un obiectiv major al lui Adrian Găzdaru. Susținut de o echipă devotată, a început să îl materializeze imediat, cu rezultate notabile în cei aproape doi ani care s-au scurs de atunci. După spectacole gândite pentru această vârstă, deja apreciate și un concurs național de dramaturgie lansat în școli, cea mai recentă experiență în această arie de preocupări, prima ediție a Festivalului pentru liceeni „Relief”, desfășurată la Teatrul Excelsior între 12 și 15 mai 2016, credem că deschide un drum cu frumoase promisiuni.

Vezi și: Festivalul „Ideo Ideis”

Arhiva Teatrul Excelsior

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALadrian găzdaru,dorina chiriac,festival ideo ideis,festivalul relief,mariana ciola,teatru licceni,teatrul excelsior
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Timp de trei zile Teatrul Excelsior din București a fost locul de întâlnire și de dialog artistic pentru aproape o sută de liceeni pasionați de teatru, componenții a șase trupe din Botoșani, Brașov, Focșani, București. Nume și cunoscute și mai noi în contextul Festivalului...