Cronică de teatru radiofonic de CRISTINA CHIRVASIE

cronica de teatru radiofonic livada de visini

sigla cronica de teatru radiofonicDe câte ori mi se vorbeşte despre sau mă gândesc la dramaturgia lui Cehov, trăiesc un soi de pornire exultată. Poate pentru că mă regăsesc în textele sale dramaturgice. Sau poate doar pentru simplul fapt că mă pot lăsa cu uşurinţă purtată de o afectivitate nostalgică. Acest lucru mi se întâmplă îndeosebi când mă reîntâlnesc cu Livada. Pentru că percepţia mea asupra ultimei piese scrise de Cehov este cea a unui regizor şi nu mă pot dezbăra de această subiectivitate. Niciodată nu „tratez” Livada ca un condeier.

livada de visini integrala cehov dan puican fonoteca de aur cronica de cristina chirvasie

Ar fi zadarnică o abordare critică asupra punerii în undă de către regizorul Dan Puican a Livezii de vişini. Ar fi un fapt inexpiabil să despachetez un vederos spectacol pentru a formula opinii subiective, cu atât mai mult cu cât vorbim despre un maestru care a realizat integrala radiofonică a dramaturgiei cehoviene.

Aşadar, „convorbirea” mea despre Livada regizorului Dan Puican debutează cu gândul la spusele lui Cehov despre cum ar trebui să fie „expusă” viaţa. „Viaţa nu trebuie arătată aşa cum este, ci aşa cum o vezi în vis.” Acestei convingeri Cehov i-a rămas fidel până la prea curândul său sfârşit.

alb negru

A.P. Cehov

Visul febril al Liubov Andreevnei. Visul fanatic cu emfaze infantile al lui Lopahin. Visul de ceară al bătrânului lacheu. Visul panicat al Variei. Visul fericirii confuze al lui Gaev. Visul nostalgic al Aniei. Visul ca temă cu finite variaţiuni. Livada ca vis. Poate că nestăvilitul Lopahin nu întâmplător spune că totul nu este decât „o scornire a închipuirii învăluită de întunecimea necunoscutului.”

Aş putea spune că „reprezentarea” radiofonică a Livezii este cea mai fidelă intenţiilor dramaturgului. De ce? Orice regizor care se întâlneşte cu acest text îşi pune, fără doar şi poate, aceeaşi întrebare. Să o arate sau nu? De-a lungul timpului răspunsurile creatoare au venit fie confirmând, fie infirmând această intenţie. Livada a apărut în chip simbolic, făţiş sau metamorfozat. Sau nu a apărut deloc. Or, la punerea în undă această dilemă s-a dizolvat. Moşie sacră pentru stăpânii ei, „cea mai frumoasă proprietate din lume” pentru Lopahin, patrimoniul amintirilor agonisite pentru bătrânul Firs, neconvenţionala Livadă în manieră radiofonică conjugă imaginarul în detalii profund sentimentale.

livada de visini a p cehov livada din vis cristina chirvasie

Autentica traducere a textului cehovian realizată de Moni Gheleter şi Radu Teculescu a slujit adaptării radiofonice semnate de Dan Puican, care şi-a clădit discursul regizoral la limita dintre tragic şi comic. Metafora Livezii lui Puican cucereşte prin ritm şi forţă.

Vizual vorbind, personajele par că sunt exponate ale unui muzeu de ceară. Ceara aceea roşie pe care bătrânul Firs o înghite cu linguriţa de pe vremea când balurile din Livadă erau fastuoase. Tranzitând totul în undă, Livada devine ea însăşi un personaj. O simţi, o auzi, o adulmeci.

Valorizarea spectacolului printr-o distribuţie excepţională şi prin crearea unei atmosfere sonore rafinate surprinde prin monumentalitate şi modernitate, ridicând producţia Teatrului Naţional Radiofonic, realizată în anul 1983, la amplitudinea unei opere radiofonice unice.

gina patrichi george constantin mircea albulescu livada de visini teatru radiofonic dan puican

Ecuaţiile dramaturgice ale textului cehovian prind contur prin acustica teatrală a distribuţiei lui Dan Puican. Energia pe care inegalabila şi uluitoarea actriţă Gina Patrichi o revarsă asupra rolului Liubov Andreevnei capătă proporţii grandioase. În glasul Ginei Patrichi se intuieşte traiectoria unuia dintre cele mai importante personaje ale dramaturgiei universale. Liubov Andreevna se caută pe sine. Îşi caută viata, tinereţea şi fericirea, împărtăşind zidurilor casei, cu care se confundă, drama unei biografii ratate. Partitura rolului bonomului, credulului şi boemului Gaev este interpretată în chip desăvârşit de George Constantin. Respiraţiile şi „transpiraţiile” acestui personaj sunt formulate într-un tremolo continuu care îi asigură expresivităţi pline de fineţe. Apucăturile grosolane ale negustorului Lopahin, noul stăpân al himerei Livezii, sunt magistral interpretate de Mircea Albulescu. Tranşantul şi veşnicul student Trofimov capătă viaţă prin glasul excepţionalului Ion Caramitru. Blânda şi supusa Ania este interpretată cu o acurateţe aparte de Mariana Buruiană. Iscoditoarea şi supusa Varia este parastisită cu distincţie dramatică de admirabila Mariana Mihuţ. Bătrânul lacheu este conturat în nuanţe profund dramatice de Nicolae Luchian-Botez. Duniaşa, cea pusă pe „căpătuială”, este conturată cu exuberanţă de Dana Dogaru. Tristeţea ghiduşă a Charlottei Ivanovna este gravată radiofonic prin glasul Ilenei Stana Ionescu. Contabilul Epihodov este definit cu meticulozitate de Mitică Popescu. Şi, în fine, Iaşa, tânărul lacheu prinde glas prin dezinvoltura şi umorul lui Mihai Fotino.

dan puican

Dan Puican

Aceştia sunt aşii lui Dan Puican. Aceştia sunt actorii Livezii. Prin ei lumea care se află „închisă” în dulapul centenar elogiat de Gaev îşi trăieşte ultimele spasme. Ei sunt cei care îşi petrec trecutul cu gust de vişine putrede. Cu ei regizorul Dan Puican răsuceşte sonor cheia dramaturgiei cehoviene, împlinind „destinul” radiofonic al Livezii.

Livada de vişini de A. P. Cehov. Traducerea Moni Ghelerter şi Radu Teculescu. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Gina Patrichi, George Constantin, Mircea Albulescu, Ion Caramitru, Mariana Mihuţ, Mariana Buruiană, Dana Dogaru, Mitică Popescu, Mihai Fotino, Ileana Stana Ionescu, Nicolae Luchian-Botez. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Timuş Alexandrescu. Regia tehnică: ing. Vasile Manta. Înregistrare din anul 1983. Redifuzat duminică, 23 martie 2014, ora 14.00 la Radio România Cultural.

Fragment din spectacolul Livada de vișini de A. P. Cehov, regia artistică: Dan Puican. Data difuzării în premieră: 25 iulie 1983


Grafică și ilustrații de Costin Tuchilă. Editare multimedia: Maria Andronache. cristina chirvasie

Alte cronici de Cristina Chirvasie:

Trei legende într-un singur spectacol

Un funt pentru datorie sau Moneda lui Puican

Lanţurile urii

Liftul societăţii sau liftingul sentimental

Lecţiile lui Mary Poppins

***

logo revista teatrala radioReamintim că Revista Teatrală Radio a dedicat luna martie 2014 actriței
GINA PATRICHI

gina patrichi zerbinette vicleniile lui scapin moliere glalati Vezi: Gina Patrichi – 20

Gina Patrichi la rubrica „Remember” de Annie Muscă

Gina Patrichi: Amintiri din turnee de Annie Muscă

In memoriam Gina Patrichi la TVR

Liftul societăţii sau liftingul sentimental, cronică de teatru radiofonic de Cristina Chirvasie

Sunetele unei simfonii tragice de Pușa Roth

Oana Anagnoste: „Gina Patrichi, o flacără, un fluture, o adiere…”, interviu realizat de Annie Muscă

Gina Patrichi în „Livada de vișini” de Costin Tuchilă

 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRU RADIOFONICcristina chirvasie,cronica de teatru radiofonic,dan puican,dulap,gaev,gina patrichi ranevskaia la radio,livada de visini cehov,livada din vis,moșie teatru cehov,viata si vis la cehov,vis,„Viaţa nu trebuie arătată aşa cum este ci aşa cum o vezi în vis”
Cronică de teatru radiofonic de CRISTINA CHIRVASIE De câte ori mi se vorbeşte despre sau mă gândesc la dramaturgia lui Cehov, trăiesc un soi de pornire exultată. Poate pentru că mă regăsesc în textele sale dramaturgice. Sau poate doar pentru simplul fapt că mă pot lăsa cu uşurinţă purtată de...