Interviu realizat de MARIANA CIOLAN

interviu cu liviu timus teatrul tineretului piatra neamt

În exclusivitate pentru Revista Teatrală Radio

În ambianța elegantă a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, unde totul încă respiră aerul proaspăt al restaurării clădirii, iar un suflu fremătător dă seama de dorința și efortul comun, al trupei, al celor care îi stau alături, al conducerii, de a reintra în normalul activității după patru ani de „bejanie” pe unde s-a putut păstra viu focul artei lor, între 11 și 22 octombrie 2015 a avut loc Festivalul Pledez pentru tine(ri).

teatrul tineretului din piatra neamț

Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

Ediția a XXVII-a a readus Teatrul Tineretului în centrul de interes. Al acelora care, în oraș, iubesc această artă și au umplut animați de evidentă curiozitate și de admirație sălile de spectacol de la primul gong al festivalului până la seara de gală, marcată de jocul triumfal al artificiilor pe cerul toamnei. Și al acelora cărora le este destinat prin regulament festivalul (oameni de teatru până în 35 de ani). Cu evidența cifrelor, caracterul lui de platformă dinamică de afirmare și confirmare a talentului s-a tradus de data aceasta printr-un număr-record de spectacole înscrise la concurs – 83, grăitor despre efervescența creatoare la nivelul acestui segment de vârstă, bine festivalul pledez pentru tinerireprezentant în condițiile unor promoții de sute de absolvenți anual, și despre nevoia de fi apreciați, de a „prinde clipa” acestei oportunități oferite de festivalul pietrean, unică, de această anvergură, în spațiul teatral românesc. Cele 16 spectacole rămase în concurs, oferind publicului și invitaților clipe de grație și de meditație într-o cuprinzătoare paletă stilistică de abordare a unei suite de texte preponderent contemporane, românești și străine, au reprezentat efectul unui filtru de competență a criticului ieșean Oltița Cîntec, selecționerul festivalului. În urma unei evaluări prin care a dorit, așa cum notează în caietul-program, să dea șanse și regizorilor, și scenografilor, și actorilor și să dea deopotrivă satisfacție publicului în raport cu așteptările legate de acest festival. Cred că dezideratul s-a împlinit. Timp de douăsprezece zile, Teatrul Tineretului a fost o casă deschisă. Observai și nu puteai rămâne indiferent, te prindea suflul viu al unei atmosfere extraordinare, nu știai ce era mai mare, bucuria spectatorilor ori a staffului și a întregii echipe administrative și tehnice, neobosit secondată, cu aceeași proverbială ospitalitate moldovenească, chiar de către unii actori, în treburile curente de găzduire, nenumărate când e vorba de atâția oameni sosiți la festival. Un rol pe care l-au jucat cu aceeași sinceritate și abnegație pe timpul zilei, ca la orele târzii când prietenii, adică invitații și cei care i-au primit, se reuneau în rotonda și ea redeschisă și superb renovată, la un ceas de tihnă pentru minte, inimă și… teatru.

foto teatrul tineretului nicu alifantis

A îmbogățit programul festivalului o suită de alte douăsprezece spectacole – reprezentative pentru „geografia” teatrului românesc, valoroase prin formulele stilistice originale și nu în ultimul rând prin faptul că au dat ocazia unor reîntâlniri cu legendara scenă nemțeană și cu trecutul ei artistic mai apropiat sau mai îndepărtat în timp. Șisigla 2 teatrul tineretului mă mă gândesc la acel spectacol Cehov al cândva debutantului la Piatra Neamț Alexandru Dabija, la actorii/regizori Andreea Gavriliu sau Horia Suru, la actrița Ana Ciontea, cu începutul carierei lor legat de oraș, la trăirile lor omenești, puternice probabil precum ale unui Bobi Pricop sau Laura Vasiliu, născuți la Piatra. E de amintit în aceeași direcție concertul din seara de gală, a decernării premiilor, când Nicu Alifantis a adus o dată cu nostalgia șlagărelor de altădată și amintirea muzicii sale compuse pentru spectacole rămase de referință la Teatrul Tineretului. Și nu în ultimul rând, mă gândesc la Oana Pellea, la intensitatea afectivă când a pășit din nou, acum, pe scena teatrului și la durabilitatea gestului de recunoștință pentru același teatru căruia i-a acordat Premiul „Amza Pellea”. Nu au fost întîmplătoare aceste prezențe în festivalul de anul acesta. Ele țin de responsabila preocupare și angajare a direcțiunii de a menține Teatrul Tineretului în eșalonul de altitudine profesională în teatrul românesc. Și au putut deopotrivă să dea aripi în acest an important când trupa s-a reîntors în casa ei și caută să regăsească ritmul capabil să mobilizeze pentru a se pune în lumină la justa valoare și dăruire, să-și armonizeze din nou vocea pentru a spune ceva important în „concertul” teatral național, dar și a întoarce înspre oraș dragostea cu care este înconjurată de publicul ei.

Liviu Timuș
Liviu Timuș

Despre intențiile repertoriale ale acestei stagiuni, rolul festivalului în cuprinsul ei și în activitatea Teatrului Tineretului, la finalul festivalului, am stat de vorbă cu actorul Liviu Timuș, managerul teatrului începând cu 2006, directorul festivalului.

logo revista teatrala radio

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

 Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Adrian Roman: „Prin spectacole de calitate, încercăm să menținem sincronismul european al Teatrului din Râmnicu Vâlcea”

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 
costintuchilaINTERVIUalexandru dabija,alexandru mâzgăreanu,bobi pricop,liviu timuș,nicu alifantis,oana pellea,Premiul „Amza Pellea”,teatrul tineretului piatra neamț
Interviu realizat de MARIANA CIOLAN În exclusivitate pentru Revista Teatrală Radio În ambianța elegantă a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, unde totul încă respiră aerul proaspăt al restaurării clădirii, iar un suflu fremătător dă seama de dorința și efortul comun, al trupei, al celor care îi stau alături, al conducerii, de...