Remember, rubrică de ANNIE MUSCĂ

annie musca remember lucia muresan

remember annie musca luna iulieAstăzi, 12 iulie 2014, ne amintim de actrița Lucia Mureșan (31 ianuarie 1938–12 iulie 2010)

Patru ani deja de la plecarea spre alte sfere a unei actrițe pe care o cunoscusem când ascultam cu sfințenie radioul sau când mă așezam după un întreg ritual în fața televizorului pentru serile de teatru sau pentru lumea minunată a longevivei Teleenciclopedii. În luna lui Cuptor, cea care întruchipase atâtea idealuri feminine, revenea în Clujul natal să-și trăiască veșnicia alături de ai săi și de iubitul ei soț, artistul fotograf Ion Miclea, a cărei biografie am scris-o în 2012 – Ion Miclea. Povestea unui fotograf, apărută la Editura Biblioteca Bucureștilor.

lucia muresan biografie de annie musca

Lucia Mureșan

Copilăria și adolescența la Clujrubrica remember annie musca revista teatrala radio

Lucica, așa cum o alintau părinții în copilărie, s-a născut la Cluj într-o familie aleasă, fiind nepoată de preot greco-catolic, și fiica cea mare a magistratului Leontin Mureşan, prieten bun cu preotul și scriitorul Ion Agârbiceanu, care a încreștinat-o în vara lui 1938 și din a cărui creație o va întruchipa pe Stana în 1972 pe scena Teatrului Nottara. La premiera spectacolului, regizat de Ion Olteanu, venise și mama actriței,  Elena, profesoară de istoria artei.

lucia muresan botez ion agarbiceanu

La botez. Părintele Agârbiceanu (al cincilea din stânga sus)

Lucia începe școala primară la Sibiu, unde locuia și slujea bunicul ei, preotul, singurul protector în perioada în care tatăl era pe front. În 1945, revine la Cluj unde își continuă școala.

Absolventă a Liceului Teoretic nr. 2 (Liceul „Mihai Eminescu”) din Cluj-Napoca cu diplomă roșie de excelență, în 1954, Lucia își va susține examenul de admitere la IATC în București, dezamăgindu-și prietenele din copilărie că nu a rămas la Cluj să urmeze o facultate „serioasă”.

Studii în București

Sub îndrumarea maestrului Ștefan Barborescu, Lucia Mureșan se îndreaptă la doar 17 ani spre Institutul de Teatru din Capitală.

La 20 de ani, tânăra clujeancă, remarcată în vremea studenției grație pasiunii pentru teatru, cărți și muzică, absolvea Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale” din Bucureşti, la secţia Arta actorului, primind titlul de Diplomat în Arte, cu nota 10 la clasa profesoarei Irina Răchiţeanu-Şirianu. Dădea viață Soniei din Unchiul Vanea de A. P. Cehov, surprinzând comisia examinatoare, alături de Astrov jucat de George Motoi, colegul său de promoție, și de Unchiul Vanea, interpretat de Mihai Dogaru.

lucia muresan ondine jean giraudoux

În Ondine, alături de Vladimir Jurăscu (Hans), Teatrul Național din Cluj-Napoca, 1965

Debuturi pe scene românești

Promoţia 1958 și spectacole celebre: Orologiul Kremlinului de N. Pogodin, Copacii mor în picioare de A. Casona, sau Invazia de L. Leonov și Pygmalion de G. B. Shaw.

Lucia Mureșan debuta la Teatrul de Stat din Piatra Neamț (Teatrul Tineretului) în rolul Laura Ciobanu din Arborele genealogic de Lucia Demetrius, în regia lui Dinu Iliescu, apoi revenea în orașul natal, la Teatrul Naţional (astăzi Teatrul „Lucian Blaga”), unde, timp de patru ani, va interpreta nenumărate roluri. De la Domnica din Secunda 58 de Dorel Dorian, în regia lui Cornel Todea, și Ana din Take, Ianke şi Cadâr de Victor Ion Popa, până la celebrele Ofelia din Hamlet-ul shakesperian, în regia lui Miron Niculescu şi Constantin Anatol, sau Polixenia din Hecuba de Euripide, în regia lui Ştefan Braborescu şi Ion Tâlvan. Luciei Mureșan i-a fost dragă și Luise din Intrigă şi iubire de Friedrich Schiller, în regia lui Ion Dinescu, și Essie din Discipolul diavolului de George Bernard Shaw, în regia lui Constantin Anatol. Unul dintre rolurile care au atras-o mult a fost Rada din Oameni care tac de Alexandru Voitin, în regia lui Victor Tudor Popa, tocmai din încântarea de a juca alături de fenomenalul Grigore Vasiliu Birlic. Perioada teatrală clujeană se încheia cu Ondine, din piesa omonimă a lui Jean Giraudoux, în regia celebrei Marietta Sadova. Cu Ondine (1965) a plecat în turneu la București unde și-a impresionat spectatorii, dar și oamenii de teatru, printre ei: Emil Botta, Clody Bertola și Liviu Ciulei.

lucia muresan in antigona rolul ismena

Ismena în Antigona (1965) de Jean Anouilh, cu Magdalena  Buznea (Antigona), Teatrul Nottara, 1965

Actriță la Nottara 

În 1965, după susținerea unui concurs, Lucia Mureșan este angajată la Teatrul Nottara din București, unde va rămâne până la sfârșitul vieții, la început sub directoratul lui Horia Lovinescu și în compania partenerilor de scenă: George Constantin, Val Săndulescu, Migry Avram Nicolau, Constantin Brezeanu, Ion Dichiseanu, Marga Barbu, Ştefan Iordache, Gilda Marinescu, Anda Caropol și Liliana Tomescu, Ştefan Sileanu și Alexandru Repan.

Aici a întruchipat-o pe Ismena din Antigona (1965) de Jean Anouilh, în regia lui Mircea Marosin, cu Gilda Marinescu în rolul titular și Ion Marinescu în rolul lui Creon; apoi pe Marian din piesa Absența unui violoncel (1966), cu Pușa Scărlătescu, Migry Avram Nicolau și Val Săndulescu; Ilinca din Petru Rareş de Horia Lovinescu, în regia Soranei Coroamă-Stanca; a jucat-o impecabil și cu o forță extraordinară pe Julia din Echilibru fragil (1968) de Edward Albee, în regia lui Dan Nasta, urmând Doamna din Cruciada copiilor (1968) de Lucian Blaga, avându-l ca partener chiar pe Dan Nasta. Un an mai târziu și-a încântat spectatorii în haina Adelei din dramatizarea lui Constantin Tita-Bobeş, în regia lui Mircea Avram, și a fost o veritabilă Desdemona din Othello (1970) de William Shakespeare, interpretat de Ion Dichiseanu, în regia lui Cornel Todea.

lucia muresan roluri teatrul nottara

Au urmat Nancy din musicalul Lady X de Eugen Mirea, Claudia în compania lui Sergiu Costescu (Ștefan Iordache) din Ultima cursă (1974) de Horia Lovinescu, ambele sub bagheta lui George Rafael. Gabriela din Corrida (1974), Frumoasa Elena din Întoarcerea la Micene (1975), o piesă care le va prilejui un minunat turneu în Grecia; Viorica din Micul infern (1977) de Mircea Ştefănescu, în regia lui Mihai Berechet, Angustias din Casa Bernardei Alba (1979). A fost Umbra din Noaptea umbrelor de Horia Lovinescu, în regia lui Dan Nasta, în debutul anilor ’80. A jucat-o și pe Femeia în gri din Sentimente şi naftalină (1980) de Sidonia Drăguşanu, în regia lui Mihai Berechet, sau pe Laura în Insomnie (1982), pe Marie-Jeanne din Citadela sfărâmată a lui Horia Lovinescu. A fost și Gianna din Ex (1984) lângă Anda Caropol, apoi Stephanie în Floare de cactus (1986), alături de George Constantin (Julien).

lucia muresan george constantin livada de visini

Cu George Constantin în Livada de vișini

Dacă în 1988, devenea uimitoare în Ranevskaia din Livada de vişini a lui Anton Pavlovici Cehov, în regia lui Dominic Dembinski, alături de Alexandru Repan (Lopahin) și George Constantin (Gaev), apoi în 1989 juca rolul Amalia Pușcașu din Al patrulea anotimp, la începutul anilor ’90 va fi doamna unor mari întâlniri – Mary din Întâlnire la New York de Ira Wallach sau Doamna de Montalenbreuse din Întâlnire la Senlis de Jean Anouilh, în regia lui Geo Saizescu, dar și Femeia nr. 29 din Doctorul Minune de Hristache Popescu, în regia lui Ion Lucian sau Doris din piesa Anul viitor la aceeași oră (1991), alături de Ion Dichiseanu, și în Aquarium alături de Ion Lucian. În 2001 a interpretat-o pe Cordelia din piesa Vino la pod, iubita mea! de Kiszely Gábor, în regia lui Alexandru Repan, alături de Ilinca Goia.

Minunatele fotografii din spectacolele Luciei Mureșan păstrează semnătura soțului ei, artistul fotograf Ion Miclea. Puiu, cum îl numeau prietenii, mergea la fiecare premieră unde surprindea cu minuțiozitate prin obiectivul aparatului de fotografiat jocul scenic al fiecărui actor.

lucia muresan ion miclea

Lucia Mureșan și Ion Miclea. Fotografie din vol. Ion Miclea. Povestea unui fotograf de Annie Muscă, Editura Biblioteca Bucureștilor, 2012

Pe Marele Ecran…

Primul ei rol cinematografic a fost Ioana din Gioconda fără surâs (1967), propus de Malvina Urşianu, regizoarea care o va găsi potrivită și pentru următoarele pelicule: Serata (1971), Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu (1979), Liniştea din adâncuri (1981) și Figuranţii (1986).

Încă 10 filme în regia altor maeștri. Cine nu și-o amintește pe Lucia în Buletin de Bucureşti (1982), în regia lui de Virgil Calotescu, sau în Raliul (1984) lui Mircea Drăgan? Regizorul Constantin Vaeni o găsise potrivită pentru rolul Doamnei Iorga din Drumeţ în calea lupilor (1988), cu actorul Valentin Teodosiu în rolul lui Nicolae Iorga și Dragoş Pâslaru în cel al lui Horia Sima.

Lucia Mureșan în filmul Drumeț în calea lupilor, regia: Constantin Vaeni, 1988 – filmul integral

După 1990, Lucia apărea în Divorţ din dragoste (1992), în regia lui Andrei Blaier, iar un an mai târziu într-un rol mic în Rosenemil – O tragică iubire, în regia lui Radu  Gabrea, apoi într-o coproducție, Une place parmi les vivants (2003) de Raoul Ruiz, alături de Monalisa Basarab, Dan Condurache și Vlad Ivanov. Ultima apariție pe Marele Ecran a fost în 2005, în filmul Carinei Tăutu, Still Center.

lucia muresan calendar

Admirația telespectatorilor…

Lucia Mureșan a fost distribuită și în câteva piese adaptate pentru televiziune. De la Troienele de Euripide, în regia lui Petre Sava Băleanu, alături de Olga Tudorache, Silvia Popovici și George Constantin, și Judecătorul şi călăul de Fr. Dürenmatt, la Cidul de Corneille sau În noaptea asta nu doarme nimeni de Ion Cristea, apoi Stâlpii societăţii de Henrik Ibsen și Micul infern de Mircea Ştefănescu.

În Televiziunea Română ajungea nu doar pentru piesele de teatru, ci și pentru emisiune „Teleenciclopedia”, unde vocea actriței se alinia admirabil la alte voci celebre ale documentarului românesc: Mariana Zaharescu, Sanda Țăranu sau Florian Pittiș.

Voci la microfon…

Începând cu 1966, Lucia Mureșan începe să fie curtată de regizorii de teatru radiofonic pentru claritatea și expresivitatea vocii.

Întâlnirea cu Radioul va fi marcată nu doar de piesele de teatru la microfon, dar și de nenumăratele recitaluri de poezie susținute alături de alte voci importante din peisajul teatral românesc.

Prima oară este distribuită în sensibila și nefericita Ana din Ion de Liviu Rebreanu de către regizorul Paul Stratilat. În emoțiile sale de debut a încurajat-o actorul Ștefan Ciubotărașu. A urmat Cleona din Andromaca (1967) de Jean Racine, în regia lui Mihai Zirra. Sub îndrumarea lui Stratilat, actrița o va juca în 1967 pe brava Antigona din Cei şapte contra Tebei de Eschil, iar în 1971 pe Elena din Troienele lui Euripide.

Sub bagheta celebrului regizor Cristian Munteanu, le va interpreta fără cusur pe Astarteea din Manfred de George Gordon Byron și pe Eugenia din Răscoala (1977) de Liviu Rebreanu; pe Kattrin din Mutter Courage de Bertolt Brecht, dar și pe Zeiţa Artei din Cele şapte turnuri de Eusebiu Camilar. Vor urma Leonora din Torquato Tasso de Goethe, și Estrella din Viaţa e vis de Calderón de la Barca. Aceeași actriță cu timbru impunător, dar cald, a fost și Agnes din Brand de Henrik Ibsen, și Ilinca din Jocul de table, și Corifeea din Electra de Sofocle, și Doctoriţa din Copiii pământului de Andrei Corteanu.

Lucia Mureșan (Leonora) în Torquato Tasso de J. W. Goethe, regia: Cristian Munteanu. Data difuzării în premieră: 24 martie 1975 – fragment

Același regizor, mare admirator și creator de poeme, va înregistra la Radio Maria Norilor (1985) de Odysseas Elytis, un spectacol de poezie în interpretarea Luciei Mureșan și a lui Emil Hossu.

maria norilor lucia muresan

În Maria Norilor

Nu cred să fi fost regizor care să nu se fi gândit la Lucia când aveau de dat viață unor personaje feminine de excepție. Așa a ales-o în 1975 regizorul Dan Puican pentru rolul Hildei din Rugul de Octav Măgureanu, și pentru Arsinoe din Nicomed de Pierre Corneille.

Titel Constantinescu o distribuia în rolul Antigonei din Oedip la Colona de Sofocle, și cel al Caliopei din Troienii la Cartagina de Virgiliu. Sub aceeași bagheta regizorală a fost și Bogdana din Bogdan Dragoş de Mihai Eminescu, dar și Irodiada din Ioan Botezătorul (1994) de Hermann Südermann.

Lucia Mureșan (Bogdana) în Bogdan Dragoș de Mihai Eminescu, regia: Titel Constantinescu. Data difuzării în premieră: 14 ianuarie 1977 – fragment

În 2007, în regia lui Leonard Popovici, Lucia Mureșan juca rolul împărătesei din Prinţul din adâncul pământului, scenariu radiofonic de Costin Tuchilă după un basm popular suedez. În rolul prințului, Mircea Constantinescu, iar în cel al prințesei, frumoasa Delia Nartea.

Lucia Mureșan (Împărăteasa) în Prințul din adâncul pământului, scenariu de Costin Tuchilă după un basm popular suedez, regia: Leonard Popovici. Data difuzării în premieră: 24 februarie 2007  – fragment

Emoția Poeziei

Dicția impecabilă și timbrul vocii au fost atuuri ale actriței pentru solicitările în zeci și zeci de spectacole de poezie organizate în București și în țară începând cu anul 1967.

În cinstea marilor poeți se pregăteau medalioane cu participarea marilor actori sub îndrumarea talentaților regizori. Spectacole de muzică și poezie la Teatrul Nottara, seri de poezie la Radio, recitaluri la biblioteci bucureștene și din țară din poeți francezi, germani sau ruși, maghiari și spanioli, pe toți îi iubea deopotrivă. E drept că ai noștri erau socotiți sfinți și magi, printre ei poetul și filozoful Lucian Blaga.

Deloc întâmplător, în luna mai a anului 1981, Lucia Mureșan alături de soțul ei, fotograful Ion Miclea, și de directorul revistei „Transilvania” de la Sibiu, Mircea Tomuş, devine membru fondator al Festivalului Internațional de Poezie „Lucian Blaga” de la Sebeș. De atunci și până în prezent, festivalul a reunit an de an nume mari ale scenei și culturii românești, de la Constantin Noica, Nicolae Steinhardt sau I. D. Sârbu până la Marin Sorescu și George Gană, Ştefan Augustin Doinaș sau Eugen Simion și Ion Brad.

În 2001, Lucia Mureșan a fost vocea Veronicăi Micle într-un inedit spectacol radiofonic de poezie închinat poetului-nepereche, intitulat Mihai Eminescu – Veronica Micle. Replici, un scenariu de Puşa Roth şi Costin Tuchilă, pe o muzică divină aparținând compozitorului Laurențiu Profeta, în interpretarea regretatei soprane Mirela Zafiri. Vocea poetului a fost redată de actorul George Motoi.

Lucia Mureșan în spectacolul Mihai Eminescu – Veronica Micle. Replici. Scenariu de Pușa Roth și Costin Tuchilă. Muzica: Laurențiu Profeta. Data difuzării în premieră: 14 ianuarie 2001 – fragment

Pe Lucia Mureșan, actrița care de-a lungul carierei a dăruit din plin studenților din tainele actoriei, o puteți redescoperi în cartea scriitoarei Pușa Roth – Anotimpuri de teatru. Pușa Roth în dialog cu Lucia Mureșan, Ed. Ars Longa, Iași 2009, unica biografie completă a actriței, cu mărturisiri excepționale despre viața și cariera artistică, și o postfață semnată de Costin Tuchilă. 

În text, fotografii din spectacole de Ion Miclea – din vol. Anotimpuri de teatru. Pușa Roth în dialog cu Lucia Mureșan, Iași, Editura Ars Longa, col. „Summa cum laude”, 2009.

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă

annie musca

Annie Muscă

Vezi şi: Anotimpuri de teatrufragmente din vol. Puşa Roth în dialog cu Lucia Mureşan

Arhiva rubricii Remember

costintuchilaREMEMBERadrian dohotaru,alexandru repan,annie muscă,annie muscă biografii,cehov,cluj,costin tuchilă,emil botta,ion agârbiceanu,leontin mureșan,lucia mureșan de annie muscă,ludovic antal,luna lui cuptor,mihai diogaru,othello,pusa roth,remember,stana,stefan braborescu,teatrul nottara,unchiul vanea

Remember, rubrică de ANNIE MUSCĂ Astăzi, 12 iulie 2014, ne amintim de actrița Lucia Mureșan (31 ianuarie 1938–12 iulie 2010) Patru ani deja de la plecarea spre alte sfere a unei actrițe pe care o cunoscusem când ascultam cu sfințenie radioul sau când mă așezam după un întreg ritual în fața...