retrospectiva maestrul si margareta teatrul national sibiu

sigla teatrul din sibiuVineri, 22 martie și sâmbătă, 23 martie 2013, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a prezentat în premieră spectacolul Maestrul și Margareta după Mihail Bulgakov, în regia lui Zoltán Balázs, coproducție a co-producție a Teatrului Naţional din Sibiu și a Teatrului „Maladype” din Budapesta, ce reunește atât actori români, cât și maghiari. Adaptare scenică de Ilona Kiss şi Zoltán Balázs. Traducere din limba maghiară: Crista Bilciu. Din distribuția spectacolului fac parte actorii Ofelia Popii, Marius Turdeanu, Adrian Neacşu, Mariana Mihu/Ákos Orosz, Ema Veţean, Pali Vecsei, Serenela Mureşan/ Zoltán Lendváczky, Eduard Pătraşcu/ Erika Tankó, Adrian Matioc, Cătălin Pătru, Ciprian Scurtea, Diana Fufezan, Florin Coşuleţ, Mihai Coman, Viorel Raţă, Dan Glasu, Vlad Robaş, Cristina Ragos, Arina Ioana Trif, Gabriela Neagu, Eva Ungvari, Sanda Anastasof. Ideea decorului de pe scena Teatrului Național din Sibiu își găsește inspirația într-o biserică armenească veche descoperită de regizor în Polonia. Spectacolul se bucură, de asemenea, de contribuţia scenografei Velica Panduru și a muzicianului Zeno Apostolache.

maestrul si margareta sibiu foto paul baila

În 19 octombrie 2013 spectacolul Maestrul şi Margareta s-a jucat la Budapesta. Cele două reprezentaţii ale spectacolului au avut loc pe scena Teatrului Naţional din Budapesta, în cadrul Café Budapest Contemporary Arts Festival.

„Zoltán Balázs şi Ilona Kiss […] recalibrează Maestrul şi Margareta şi îl adaptează pentru a spune prin vorbele lui Bulgakov propria poveste. Tema teologică e înlocuită cu cea teatrologică. În montarea de la Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu este vorba despre teatru. Binele şi răul, frumosul şi urâtul, apolinicul şi dyonisiacul, divinul şi demonicul, iubirea şi ura, damnarea şi mântuirea; în artă, prin artă, pentru artă, cu artă, despre artă. Teatrală! Un gest îndrăzneţ, legitim şi egoist. Sacrilegiu sau jertfă? Reverenţă sau narcisism? Şi una şi cealaltă.

maestrul si margareta decor foto paul baila

Romanul e un monolit care nu se lasă violat şi îşi susţine singur cauza – e prezent, potent şi vibrant în fiecare secundă. Reverenţă, aşadar. Dar şi sacrilegiu pentru că egoul artistic depăşeşte limitele interpretării şi ne arată cu bună ştiinţă, chiar ostentativ, că e vorba despre noi – cei ai teatrului. Woland e în primul rând regizor, apoi Prinţul întunericului, Margareta e actriţă, Maestrul e dramaturg. Teatrul e viaţă pusă sub lupă, creează lumi. E, poate, forma cea mai păcătoasă de artă pentru că îl concurează de Creator la scara 1:1. În templul nostru noi suntem Alfa şi Omega. Dăm viaţă şi ucidem. Blasfemie! Da, dar ne asumăm această condiţie de când alegem să «slujim pe altarul Thaliei». Vină tragică? Posibil. Ne jucăm de-a viaţa şi moartea în fiecare seară şi simţim voluptatea de a controla destine. Egoism? Cu siguranţă. Dar şi iubire dincolo de explicaţii.

maestrul si margareta dupa bulgakov sibiu coproductie

Maestrul și Margareta. Foto: Paul Băilă

Aşa am decriptat eu spectacolul propus de regizorul Zoltán Balázs. M-a făcut să reflectez serios şi vinovat la această condiţie deloc confortabilă a omului de teatru. Dincolo de teza pretenţioasă şi fascinantă e realizarea în sine căreia îi lipseşte subtilitatea ideii iniţiale. În primul rând ritmul obsedant al rostirii monocorde. Toţi actorii vorbesc cu precizie de metronom, cu aceeaşi frazare rigidă, rece şi sterilă. Ca într-o incantaţie, cuvintele curg egal, iar atmosfera te striveşte în scaun exact prin această repetiţie epuizantă a unei singure nuanţe. Efectul există, dar oboseala inevitabilă face ca impactul să se diminueze şi intervine plictiseala – cel puţin auditivă. Pentru a ritma acţiunea există scenele video proiectate pe un ecran. Excesive ca număr şi prea puţin expresive estetic. Gros-planul şi mişcarea de aparat nu pot suplini prezenţa fizică a actorului pe scenă. Viul pentru cei vii e înlocuit cu planuri detaliu şi racursiuri. În abundenţa de intruziuni filmice există, însă, scena întâlnirii dintre Maestru şi Bezdomnîi, când camera de filmat are lirism şi transmite emoţie. Apoi un moment, mult prelungit, de muzică live – trompetă, contrabas, vioară, pian, clarinet, flaut, acordeon, tobe, saxofon, trianglu – o orchestră întreagă alcătuită ad-hoc din actori. O gură sănătoasă de energie, inspirat introdusă, care rupe curgerea epică şi egală a fabulei. Aceasta îmi pare a fi singura ei motivaţie în economia montării. Altfel, un moment mai mult sau mai puţin reuşit, dar în sine.

zoltan balazs

Zoltán Bálazs

Şi pentru ca Maestrul şi Margareta să fie un eseu teatral veritabil, un compendiu de teatrologie personalizat, scena Balului reuneşte mai toate spiritele care de un secol şi mai bine fac să se învârtă roata dinţată a scenei. Măria Sa, Regizorul – fie că numele lui e Diderot, Appia, Craig, Stanislavski, Grotowski, Brook, sau Ciulei, sau Purcărete, sau… Văzându-i pe toţi cum defilează şi urcă treptele spre vrăjitoarea dezgolită, nu mi-am putut reţine întrebarea: dar de ce nu şi Koršunovas şi Andrei Şerban şi Ostermeier şi…? Un «inside joke» reuşit, care se adresează exclusiv oamenilor de teatru cu simţul umorului şi capacitate de auto-ironie. Invitaţii la Balul Satanei-regizor nu pot fi alţii decât colegii lui de breaslă; fiecare obţinând privilegiul de a sta de-a dreapta şi de-a stânga prin „vina asumată” de a friza geniul. Şi aflăm de ce s-au făcut vinovaţi fiecare în spatele descrierilor acide. Unii ne amuzăm, alţii se încruntă, iar cei mai mulţi înţeleg prea puţin.” – Alina Epingeac, Tratat teatral. „Maestrul și Margareta” la Sibiu, Yorick.ro, 22 aprilie 2013.

costintuchilaRETROSPECTIVĂ 2013bal cu regizori,bulgakov,coproductie sibiu budapesta,grotowski,iubire,maestrul și margareta la teatrul national sibiu,scenografie maestrul și margareta,stanislavski,tema teologică,tratat teatral,zoltan balazs
Vineri, 22 martie și sâmbătă, 23 martie 2013, Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu a prezentat în premieră spectacolul Maestrul și Margareta după Mihail Bulgakov, în regia lui Zoltán Balázs, coproducție a co-producție a Teatrului Naţional din Sibiu și a Teatrului „Maladype” din Budapesta, ce reunește atât actori români,...