de RALUCA NIȚĂ

marcidofilm nou teatru la torino

În timp ce în Italia micile companii teatrale riscă să dispară, Marcido Marcidorjs şi Famosa Mimosa, două grupuri-simbol ale artei experimentale în anii ’80, fondează un teatru.

Numele său este Marcidofilm!. Semnul exclamării, explică proprietarii, e un semn de bucurie şi uimire şi reprezintă o întoarcere la spaţiile nonconvenţionale ale avangardei. Dar este şi o întoarcere „în viitor”. Un teatru underground care îşi doreşte să inventeze un nou stil artistic gândit cu rigoare şi eleganţă. O iniţiativă foarte curajoasă într-o Italie unde cultura se simte tot mai strâmtorată din punct de vedere financiar. Tocmai de aceea este o decizie pe care publicul iubitor de teatru o primeşte cu admiraţie şi curiozitate.

Torino Porta Palazzo şi Piaţa agro-alimentară del Balon

Torino, Porta Palazzo şi Piaţa agro-alimentară del Balon

Adresa este Corso Brescia nr. 4 bis, la câţiva paşi de Porta Palazzo şi de Piaţa agro-alimentară del Balon, deci în plin centru multietnic al oraşului Torino. În clădirile din jurul teatrului şi „deasupra” lui locuiesc cetăţeni chinezi, marocani, nigerieni şi familii din Europa de Est, în special din România. Toţi aceştia au de astăzi un teatru chiar în subsolul edificiilor unde trăiesc. Un teatru de 300 metri pătraţi în locul unui fost depozit subteran.

Marcidofilm torino

Iniţiativa este semnată de Marcido Marcidorjs şi Famosa Mimosa, două dintre cele mai cunoscute şi apreciate trupe creatoare de spectacole cu totul originale în urmă cu câteva decenii, discipolii inimitabilului actor şi regizor, Carmelo Bene.

S-au născut, din punct de vedere artistic, în anul 1985 într-un pod la San Salvario, un alt cartier multietnic din Torino, atunci foarte puţin apreciat. Podul era de altfel locuinţa lor. Aici au prezentat publicului unul dintre primele lor spectacole, Studio per le Serve după Jean Genet. Marcidorjs este figura cea mai carismatică a grupului, ghidul care inventează, un fel de Huckleberry Finn al teatrului.

foto spectacol marcido

Fondatorii erau şase, au rămas cinci. Alături de Marco Isidori, sunt surorile Dal Cin şi surorile Abate: Daniela Dal Cin este creatoare de costume şi scenografă, Lauretta Dal Cin, actriţă şi costumistă, Maria Luisa Abate actriţă, adevărată forţă a naturii şi Sabina Abate, regizor tehnic.

În 30 de ani au format profesional 50 de actori care au jucat în producţiile companiei, unii dintre ei devenind prezenţe permanente, ca Paolo Oricco, Stefano Re, Valentina Battistone, Virginia Mossi, Daniel Nevoso, Mario Elia sau Francesca Rolli.

Au realizat 33 de spectacole: de la Una giostra l’Agamennone (după tragedia lui Eschil), la Palcoscenico ed inno (după Mica sirenă de Andersen), L’Isi fa Pinocchio, ma sfar lo mondo desierebbe in ver (o lunatică declaraţie de război făcută universului), A happy days in Marcido’s field (după Oh, les beaux jours de Beckett), Loretta strong, Mizantropul de Molière, Vortice del Macbeth sau Bersaglio su Molly Bloom.

Au construit adevărate maşinării teatrale, scenografiile realizate de Daniela Dal Cin sunt autentice lucrări de arhitectură pe care soţul ei, Marco Isidori le populează cu sunete şi cuvinte, înainte de corpuri şi acţiuni.

afis amletone marcidofilm

După 30 de ani de „vagabondaj” şi nomadism, au decis să îşi construiască o casă potrivită viziunilor lor. După doi ani de şantier, în sfârşit porţile teatrului au fost deschise.

Patru trepte te intruduc într-un rafinat foaier. Sala are 60 de locuri. Scena din lemn deschis la culoare, cu pereţii negri e de 6 metri pe 5. În spate sunt sala de repetiţii, laboratorul de scenografie, depozitul de costume, cabinele actorilor, sala de lectură şi cabina tehnică.

AmletOne

AmletOne!

Stagiunea s-a deschis cu premiera spectacolului AmletOne! care va avea 50 de reprezentaţii.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

costintuchilaCORESPONDENȚĂbeckett,corespondeta roma,Huckleberry Finn,jean gent,Marcido Marcidorjs şi Famosa Mimosa,marcidofilm! torino,Marco Isidori,raluca niță,teatre torinp
de RALUCA NIȚĂ În timp ce în Italia micile companii teatrale riscă să dispară, Marcido Marcidorjs şi Famosa Mimosa, două grupuri-simbol ale artei experimentale în anii '80, fondează un teatru. Numele său este Marcidofilm!. Semnul exclamării, explică proprietarii, e un semn de bucurie şi uimire şi reprezintă o întoarcere la spaţiile...