Cronică de teatru de IRINA ZLOTEA

Rodica-Mandache-si-Marius-Manole-in-Marea-iubire-a-lui-Sebastian-foto-Andrei-Petrescu

În acest an, spectacolul Marea iubire a lui Sebastian va împlini patru ani de la premiera sa pe fosta Terasă „Motoare”. Între timp s-a mutat la Godot Café-Teatru şi la fiecare reprezentaţie sala este plină şi, uneori, arhiplină, în ciuda faptului că vorbim despre un spectacol-lectură. Spun „în ciuda” pentru că ameninţarea spectatorului energizat (iată că am inventat şi un cuvânt nou!) pare să ocupe primele rânduri ale teatrelor (mai ales în cazul celor independente). A venit timpul ca lipsa de răbdare şi atenţie a acestui nou spectator român să forţeze mâna teatrului să îşi revizuiască mijloacele. Interesant este că încă mai există un public (şi încă unul fidelizat) care primeşte cu braţele deschise o producţie ce mizează pe actori şi pe istorisire, apelând la simplificarea până la eliminare a anumitor elemente precum decorul, costumele, mişcarea scenică sau light design. Să ne înţelegem, Marea iubire a lui Sebastian, proiectul regizoarei Diana Mihailopol, nu este spectaculos şi nici nu îşi propune acest lucru.

Marea-iubire-a-lui-Sebastian-rodica mandache marius manole

Textul prea puţin teatral, păstrând evident nota de confesiune, câştigă prin poveste şi autenticitate. Compoziţia concentrată cuprinde însemnări din Jurnalul dramaturgului Mihail Sebastian, fragmente din piesa sa Jocul de-a vacanţa, pe care i-a dedicat-o actriţei Leny Caler şi mărtusiri ale acesteia. Spectatorului i se propune să fie martorul întâlnirii dintre cei doi oameni de teatru şi a relaţiei lor în care admiraţia, dragostea şi profesia se îmbină şi se confundă.

Rodica Mandache este Leny Caler: actriţa, femeia, iubita. Cu naturaleţe şi măsură, Leny prinde formă şi îşi etalează personalitatea fermecătoare care a inspirat artişti (compozitorul Elly Roman i-a dedicat mai multe melodii) atât în tinereţe cât şi la maturitate, prin feminitatea ce i-o oferă Rodica Mandache – sensibilă, gingaşă, frivolă, cochetă, visătoare. Avem un echilibru potrivit între tânăra Leny care înfrângea inimi şi Leny ajunsă la bătrâneţe care îşi refuză vârsta şi care trăieşte în amintire.

marea iubire a lui sebastian spectacol lectura

Marea iubire a lui Sebastian. Foto: Andrei Petrescu

Mihail Sebastian este realizat de Marius Manole, care se potriveşte fragilităţii fizice a acestuia, menţionate în text şi care reuşeşte să redea aura pasionată şi pasionantă a dramaturgului cu romantism, timiditate, demnitate.

Pentru a aduce un plus de vitalitate în spectacol, dar dublând atmosfera elegiacă din dorinţa de a sublinia forţa creatoare care se declanşează din dragoste, Diana Mihailopol a ales să adauge fragmente de dialog dintre personajele Corina şi Ştefan din piesa Jocul de-a vacanţa. Totuşi, aceste momente par a fi neantrenate. Atât István Téglás, cât şi Ana-Ioana Macaria pare că nu sunt conduşi spre „carnea” personajelor, parcă nu sunt chiar Ştefan şi Corina şi, în consecinţă, sunt prea puţin proiecţii subtile ale lui Mihail şi Leny. Din fericire, István Téglás reuşeşte prin sensibilitatea abordării să sugereze o apropiere de Mihail Sebastian; dar Ana-Ioana Macaria vine cu fermitate, cu o energie rigidă diferită de cea a personajului realizat de Rodica Mandache. Pur şi simplu, este o altfel de Corina, altfel decât cea care ar fi interpretată de Leny.

Pe de altă parte, nu pot spune că nu am avut o seară plăcută venind la acest spectacol. Amintirea acestei poveşti de dragoste, care conduce spectatorul în perioada promenadelor pe Calea Victoriei, a cortinelor grele din catifea roşie, a întâlnirilor memorabile dintre artiştii învăluiţi într-o aură de mister este binevenită chiar dacă nu este cea mai detaliată călătorie de acest fel. Personalităţile nu sunt epuizate în toată complexitatea lor, ci este doar o privire aruncată în memorie. Mă bucur că publicul mai are încă răbdare să asculte sau poate că în esenţă acest fapt depinde doar de poveste şi povestitor…

Marea iubire a lui Sebastian, proiect realizat de Diana Mihailopol,  Godot Café-Teatru. Distribuţie: Leny Caler – Rodica Mandache, Mihail Sebastian – Marius Manole, Corina – Ana-Ioana Macaria, Ştefan – István Téglás.

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcalea victoriei,diana mihailopol,elegiac,istvan teglas,jocul de-a vacanta,marea iubire a lui sebastian,marius manole,mihail sebastian,rodica mandache

Cronică de teatru de IRINA ZLOTEA În acest an, spectacolul Marea iubire a lui Sebastian va împlini patru ani de la premiera sa pe fosta Terasă „Motoare”. Între timp s-a mutat la Godot Café-Teatru şi la fiecare reprezentaţie sala este plină şi, uneori, arhiplină, în ciuda faptului că vorbim despre...