cronica rolului cosmina olariu ion parhon rev teatrala radio

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioLa doar câteva săptămâni de la Gala Tânărului Actor, hop și eu cu un ecou la Gala HOP. Cea de-a XX-a ediție a concursului dedicat talentelor de astăzi, viitoare certitudini, așa cum s-a întâmplat cu nu puțini interpreți ai teatrului românesc, printre care Pavel Bartoș, Dan Tudor, Andreea Bibiri, Ana Maria Marinca, Marius Chivu, Adrian Văncică, Mirela Oprișor, Marius Damian, Aron Tudor Istodor, Lari Giorgescu, Sabrina Iașchevici, Matei Rotaru ș.a., îmi cercetează încă spațiul memoriei afective, selectivă și generatoare de nostalgie, mai ales acum, când ploile reci ale toamnei mă fac să regret clipele de plăcută companie a soarelui și a mării petrecute la Costinești, în ospitalierul ”Vox Maris”. Nostalgia mea este cu atât mai profundă cu cât în Costineștiul unde astăzi au răsărit zeci și zeci de hoteluri, vile, pub-uri și terase, cu vreo patru-cinci decenii în urmă, alături de studenții cazați în corturi și bungalow-uri, se aflau aici doar câțiva pescari în frunte cu uriașul și uscățivul Tănase, regele guvizilor, cel mai fidel client al bistroului de la capătul falezei patronat de severineanul nea Mircea, și unii binecunoscuți actori bucureșteni găzduiți în fiecare an la sătenii din Schitu, dintre care Cozorici, Rauțchi și Rucăreanu au devenit în timp și minunați prieteni ai subsemnatului și ai bunului meu frate, plecat însă și el spre împărăția îngerilor.

Cosmina Olariu

Cosmina Olariu

Nu pot uita prima ediție ”HOP”, când concursul conceput de Ion Caramitru și staff-ul UNITER-ului și prezentat cu fermecător umor de Cornel Todea s-a desfășurat în amfiteatrul luat cu asalt de publicul studențesc, iar aplauzele au încununat succesul tandemului ”Păcală și Popa”, interpretat de Dan Tudor și Vasile Toma, în timp ce Pavel Bartoș, marele perdant, cu lacrimi în ochi, jura să se răzbune prin câștigarea premiului la ediția următoare, fapt ce s-a și întâmplat. Îmi aduc aminte și de o altă ediție, găzduită la Mangalia, când numeroși participanți și invitați au fost luați cu Salvarea datorită unei toxinfecții alimentare. În seara de ”la revedere”, pe 30 august, de sfântul Alexandru, veșnic ”tânărul și neliniștitul” Toca (Alexandru Tocilescu) căuta de zor câțiva companioni sănătoși cu care să ciocnească un pahar de vodcă, în timp ce în sală, printre acordurile unui cântec interpretat de tânăra Irina Sârbu, spre indignarea Cristinei Sârbu, mama solistei, răsunau strigătele disperate ale lui Marius Rizea: ”Care dintre voi simțiți că nu mai puteți să vă țineți pe picioare veniți repede în fața hotelului, că mai vine acum o Salvare !” O situație mai puțin obișnuită a marcat și gala de anul trecut căci Alexandru Voicu, laureatul Marelui premiu, s-a prezentat la concurs în cârje, datorită unui grav accident, dar faptul nu l-a împiedicat să ne ofere un excelent microspectacol inspirat de Hamlet, ce a cucerit și juriul și publicul competiției.

Cosmina Olariu. Foto Oana Monica Nae

Cosmina Olariu. Foto: Oana Monica Nae

Întorcându-mă cu gândul la competiția din acest an, particularizată de probele ingenios concepute de eminentul profesor clujean Miklos Bács, mai ales de acea scenă în doi (étude), inspirată din celebre piese cehoviene, îmi face plăcere să evoc performanța tinerei Cosmina Olariu, laureata Marelui premiu purtând numele inegalabilului Ștefan Iordache, fabulos om de teatru și prieten nedezmințit al Galei HOP până cu puțină vreme înainte de a păși în eternitate. Mai întâi, am remarcat-o pe interpretă în cea de-a doua zi de concurs, la proba individuală. A intrat în scenă cu dezinvoltură, rod al unei impresionante siguranțe de sine, fără a-și ascunde însă emoția și bucuria pentru acest dificil ”examen” susținut chiar în anul când a absolvit studiile UNATC, la clasa prof. Florin Zamfirescu. De această dată, era chemată să-și etaleze disponibilitățile interpretative în fața unui juriu alcătut din regizorul Mihai Măniuțiu, actorii Ana Ioana Macaria, Zsolt Bogdan și Alexandru Voicu, și producătorul Ada Solomon. Din start, și-a apropiat franchețea și familiaritatea proprii dialogului interactiv, invitând spectatorii să aleagă dintre cărțile sale de joc pe aceea care îi va indica personajul pe care avea să-l întrupeze din piesa ”Livada de vișini”. Un bogat și minunat registru afectiv, dezvăluit când cu discreție, când cu o aprigă dezlănțuire, mimica deosebit de expresivă și gestul sau mișcarea permanent subordonată adevărurile lăuntrice ale personajului ne-au convins repede că ne aflăm în fața unei autentice și remarcabile actrițe. Acest sentiment mi s-a confirmat în a treia zi de concurs, atunci când, împreună cu Cosmin Dănilă, la proba étude, ne-a înfățișat în chip convingător scena dintre Arkadina și Treplev. Era vorba de momentul când mama îi va schimba bandajul fiului ei, rănit un glonț și mai ales profund indignat de pasiunea Arkadinei pentru scriitorul Trigorin. A fost o scenă adeseori aleasă de concurenți în ediția 2017, dar mai rar binecuvântată de imagini capabile să rămână pe retină și să ne dezvăluie inefabilul procesului de apropiere a interpreților de miezul textului și de personalitatea personajelor. Scena a scos la iveală meritele celor doi concurenți, mai ales ale Cosminei Olariu, care a parcurs cu brio dificila probă a competiției. Ea ne-a condus cu o bună intuiție prin zona de lumini și umbre din viața Arkadinei, populată fie de ecoul unei vechi străluciri, fie de suficiență, configurând ezitările personajului, nu și ale interpretei, în relația cu nefericitul ei fiu. Totul ne vorbea de eleganța înfățișării unei foste vedete, ușor contrapunctată acum prin stânjenitoarea postură a unei ocazionale solicitări medicale, de resursele afecțiunii fierbinți pentru copilul de altădată, dar mai apoi de o seismică energie în acea confruntare menită să-l apere pe scriitorul mediocru de portretul devastator, fără urmă de menajamente, pe care Treplev i-l face iubitului mamei sale. Această varietate de trăiri intime ale personajului, prins la mijloc între sentimentele față de Treplev și de Trigorin, pe fundalul orgoliului rănit de femeie, de mamă neputincioasă și de actriță aflată departe de gloria de odinioară, se exprimă scenic ca o fidelă caligrafie prin mimica, prin gesturile interpretei, delicate sau nervoase, prin inflexiunile vocii, prin tăcerile ușor vinovate sau prin dezlănțuirile imprevizibile și furtunoase ale Arkadinei. Aplauzele repetate și entuziasmul celor din sală au reprezentat primul semn că vecinătatea pitoresc-mitologică a mării a fost de bun augur pentru actrița născută într-o zi de noiembrie, chiar la Constanța, cu douăzeci și cinci de ani în urmă. A urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului, cu cele două mult râvnite distincții, Marele premiu ”Ștefan Iordache” și Premiul ”Vox Maris”, alături de laureații Marcela Nistor (Premiul special al juriului), Mihai Florian Nițu și Blanca Doba (premiile pentru cei mai buni actori) și trupa clujeană a spectacolului inspirat de ”Mașinăria Cehov” (Premiul la secțiunea grup).

Olariu Foto Oana Monica Nae

Cosmina Olariu. Fotografie de Oana Monica Nae

Pe fundalul ușor învăluit de tristețea despărțirii de Costineștiul sfârșitului de sezon, cu multe spații comerciale închise, cu bistrouri și terase ce se destructurau la vedere cu o iuțeală parcă hotărâtă de apropierea uraganului Irma, ne-am luat rămas bun de la Gala HOP, păstrând însă cu noi fericirea din ochii laureaților și histrionismul generos al celor două spectacole din ultima seară, semnate de Andreea Gavriliu și Ștefan Lupu, năzuind ca numele unora dintre participanți, în frunte cu Cosmina Olariu, să se transforme și ele cândva în renume.

Vezi: Arhiva rubricii Cronica rolului

costintuchilaCRONICA ROLULUIArkadina și Treplev,cehov,Cosmin Dănilă,Cosmina Olariu,cronica rolului de ion parhon,Gala HOP 2017,ion parhon,livada de vișini,Marele premiu ”Ștefan Iordache”,marius rizea,Mașinăria Cehov,Miklós Bács
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON La doar câteva săptămâni de la Gala Tânărului Actor, hop și eu cu un ecou la Gala HOP. Cea de-a XX-a ediție a concursului dedicat talentelor de astăzi, viitoare certitudini, așa cum s-a întâmplat cu nu puțini interpreți ai teatrului românesc, printre care Pavel...