masura pentru masura crenguta manea

rubrica istoriile subiectivePentru prima dată în România, Teatrul „Vakhtangov” din Moscova – instituția poartă numele fondatorului său, regizorul și profesorul Evgheni Vakhtangov, de a cărui creație este legată o direcție importantă de dezvoltare a artei teatrale în secolul 20 – a confirmat toate așteptările, la recent încheiata ediție a Festivalului Internațional Shakespeare (23 aprilie–4 mai 2014, Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova).

Trupa a prezentat, în regia lui Iuri Butusov, un spectacol după Măsură pentru măsură – una dintre cele mai complexe piese din opera lui Shakespeare; justiția omenească și resorturile care o pun în mișcare într-o comunitate răscolită de vicii, aplicarea imparțială a legii sau confiscarea ei de către cei care dețin puterea – vremelnic, întotdeauna, avertizează Shakespeare! – sunt liniile de forță pe care se concentrează montarea.

masura pentru masura Teatrul Vakhtangov din Moscova

Cu o scenografie simplificată până la esențial – câteva mese și scaune care configurează cadrul auster al cancelariilor contemporane, puțină recuzită din care se detașează ștergătoarele imense de lemn, așa numitele „T”-uri din dotarea mai tuturor spațiilor concentraționare – spectacolul câștigă interesul publicului din primele momente prin extraordinara prezență scenică a actorilor; de la partiturile episodice și până la împlinirea rolurilor principale, trupa dovedește o excelentă practică în dialogul scenic susținut de individualități artistice de mare expresivitate.

Iuri Butusov, chiar dacă plasează acțiunea într-o contemporaneitate imediată, nu actualizează forțat, cu nimic, universul shakespearean; montarea are, la nivelul discursului teatral, o rigoare echilibrată cu finețe de spontaneitatea și inventivitatea jocului actorilor. Rezolvarea aleasă pentru a da expresie vizuală hățișului de tentații și de vicii, de emoții și de îndoieli, de înclinații intuitive, către o decizie sau alta, ale personajelor în situații limită, este o mișcare turbionară a eroilor, pe direcții haotice în scenă, mișcare imprimată de respirația șuierată, ca un vârtej, a unui anume cor format din ceilalți actori. Astfel alcătuită, lumea aceasta este una vulnerabilă, fragilizată de inconsecvență și aleatoriu. Pentru că nu are soluții, pentru că „cetatea” nu mai poate fi guvernată astfel, Ducele Vienei, Vincențio, îi trece prerogativele puterii lui Angelo și se retrage pentru un timp punând o distanță între el și realitate; este o experiență eșuată, justiția aplicată excesiv și formal de către Angelo, fără înțelegere și fără milă pentru natura umană coruptă, nu face dreptate și nu armonizează relațiile în comunitate.

shakespeare masura pentru masura

Măsură pentru măsură, Teatrul „Vakhtangov” din Moscova

Mai mult decât atât, revenirea în funcție a Ducelui nu împlinește speranțele de dreptate ale obștei, iar Isabella este victima unui comportament abuziv de aceeași factură și din partea acestuia. Soluția regizorală de a distribui același actor în rolul Ducelui Vienei și în Angelo – marcând și diferențele exterioare, dar și asemănarea lor până la identitate comportamentală – dă tensiune montării și chip nedreptății. Isabella – ale cărei speranțe către dreptatea dublață de compasiune, după modelul dreptății divine, sunt anulate – parcurge aceleași momente în relația cu fiecare dintre cei doi deținători ai puterii. Violente până la paroxism, scenele dintre Isabella și Angelo, respectiv, Isabella și Duce, sunt similare, iar finalul sumbru – nicio șansă pentru Isabella.

Crenguța Manea

rubrica istoriile subiectiveLa rubrica Istoriile subiective ale unui spectator ușor de fermecat:

Shakespeare al fiecăruia… și al lui Silviu Purcărete

Dimény Áron: „Încerc să găsesc acel adevăr important de care are nevoie fiecare reprezentație”

Răul iremediabil, cronică la spectacolul Făptași, Teatrul German de Stat din Timișoara

Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule? – Alexandru Dabija, reportaj cu ocazia premierei de la Teatrul Act

Căutându-l pe Molière, interviu cu regizorul Tompa Gáborcrenguta manea rubrica rtr

Așteptat cu entuziasm

Dorina Lazăr despre Fabulamudi. Playwriting Europe – Conect2Act 2013

Vezi și: 

De la Arlechin – Metamorfozele spaţiului scenic, realizator: Crenguța Manea

Cheful se consumă, spaima rămâne!cronică de Crenguța Manea la Leonida Gem Session

„Lut” de Marijke Schermer, în premieră la Teatrul Național Radiofonic

„Bacchanalia” de Goran Stefanovski, la Teatrul Național Radiofonic

 

 

 

costintuchilaISTORIILE SUBIECTIVE ALE UNUI SPECTATOR UȘOR DE FERMECATcrenguța manea,festivalul shakespeare craiova,iuri butusov,masura pentru masura,shakespeare 450,Teatrul „Vakhtangov” din Moscova
Pentru prima dată în România, Teatrul „Vakhtangov” din Moscova – instituția poartă numele fondatorului său, regizorul și profesorul Evgheni Vakhtangov, de a cărui creație este legată o direcție importantă de dezvoltare a artei teatrale în secolul 20 – a confirmat toate așteptările, la recent încheiata ediție a Festivalului Internațional...