Cronică de teatru de PUȘA ROTH

cronica de teatru pusa roth mata hari

Spectacolul Mata Hari – Dincolo de legendă de Philippe Collas şi Eric Villedary, în regia Lianei Ceterchi, a avut premiera oficială pe 19 februarie 2015, la Teatrul Mic din Bucureşti.

Mata_Hari

Mata Hari

Philippe Collas, strănepotul căpitanului Pierre Bouchardon, cel care a condus ancheta în 1917, a hotărât să scrie această piesă împreună cu Eric Villedary ca un gest de „reabilitare metaforică”. Scenariul celor doi autori se bazează pe documentele autentice ale interogatoriilor. Piesa are ca subiect ultimele luni din viaţa celebrei Mata Hari, pe numele ei adevărat Margaretha Geertruida Zell, dansatoare, curtezană şi spioană în serviciul Franţei şi apoi al Germaniei, în timpul Primului Război Mondial. Ea va fi arestată la 12 februarie 1917, chiar în holul hotelului Anthenée Plaza din Paris. Cinci luni mai târziu, va fi adusă în faţa instanţei, într-unul dintre cele mai controversate procese ale începutului de secol XX. Franţa, prin reprezentantul ei, căpitanul Pierre Bouchardon, trebuie să găsească vinovatul pentru pierderile suferite în război, iar Mata Hari este exact personajul de care aveau nevoie.

Sorin Medeleni Dana Dembinski Medeleanu mata hari teatrul mic bucuresti foto Steluta Popescu

Sorin Medeleni și Dana Dembinski-Medeleanu

În rolul căpitanului joacă experimentatul actor Sorin Medeleni, care a recreat acest personaj cu multă măestrie şi abilitate actoricească. Căpitanul Bouchardon în interpretarea lui Sorin Medeleni are dificila sarcină de a găsi dovezi care să o incrimineze, evident, pentru a construi un caz credibil. Sorin Medeleni creează un personaj care aparent pare de neclintit, dar care, din punct de vedere uman, este tulburat de faptul că îşi construieşte acuzarea pe simple speculaţii. Aici e talentul actorului de a juca cu planurile psihologice, de a-şi refula mila, teama, dar şi lipsa dovezilor, înfrângându-şi sentimentele omeneşti, ca un soldat disciplinat care trebuie să spele ruşinea ţării lui învinse.

Dana Dembinski Medeleanu in mata hari foto Steluta Popescu

Dana Dembinski-Medeleanu

Dana Dembinski-Medeleanu are o partitură extrem de grea, pe măsura celebrităţii personajului, dar cu ştiinţă actoricească, cu gesturi ce completează acest portret tragic, realizează un personaj veridic care are siguranţa nevinovăţiei, dar şi a faptului că este o persoană foarte cunoscută în cele mai elitiste cercuri.

În lipsa oricăror dovezi, Mata Hari, care îşi susţinuse permanent nevinovăţia, este acuzată de înaltă trădare şi condamnată la moarte. Dorind, poate, să îşi dovedească nevinovăţia, ea se oferă benevol să acţioneze ca agent secret, urmând să îşi folosească relaţiile din Berlin pentru a obţine informaţii.

Oana Albu_foto Steluta Popescu

Oana Albu

Dana Dembinski-Medeleanu a creat un personaj  misterios, curajos, disperat şi împăcat în final cu sentinţa, într-o succesiune de adevărate simboluri artistice. În toată această incredibilă manipulare, în tot acest zbucium, Mata Hari (Ivirea zorilor) are drept călăuză spirituală pe sora Leonide, interpretată cu discreţie, aşa cum o cere rolul, de Oana Albu, dublată scenic de Doina Bute.

foto spectacol teatrul mic mata hari steluta popescu

Fotografii de Steluța Popescu. Sursa: Teatrul Mic din București

Un rol aparte în construcţia acestui spectacol îl are personajul colectiv, soldaţii care, prin prezenţa lor scenică, potenţează acţiunea dramatică.

Construcţia acestui spectacol aparţine regizoarei Liana Ceterchi, care a hotărât să prezinte povestea acestui personaj care, la aproape o sută de ani de la dispariţia ei, nu şi-a dezvăluit toate secretele. O  idee regizorală care suplineşte cu inteligenţă textul, iar decorul mobil (scenografia: Maria Miu), videoproiecţiile şi coloana sonoră completează acest spectacol dramatic. Liana Ceterchi, care a semnat şi traducerea, a găsit formula cea mai potrivită pentru un spectacol modern, un spectacol captivant, deşi tema aparţine începutului de secol XX.

pusa-roth

Pușa Roth

logo revista teatrala radioArticole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

„Comedia măgarilor” de Plaut

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

logo revista teatrala radioArhiva rubricii Cronica de teatru

 

 

costintuchilaCRONICA DE TEATRUagent secret,cronica de teatru mata hari teatrul mic,dana dembinski-medeleanu,Eric Villedary,franța anilor 1900,liana ceterchi,Margaretha Geertruida Zell,Maria Miu,mata hari,Philippe Collas,Pierre Bouchardon,primul război mondial,sorin medeleni
Cronică de teatru de PUȘA ROTH Spectacolul Mata Hari – Dincolo de legendă de Philippe Collas şi Eric Villedary, în regia Lianei Ceterchi, a avut premiera oficială pe 19 februarie 2015, la Teatrul Mic din Bucureşti. Mata Hari Philippe Collas, strănepotul căpitanului Pierre Bouchardon, cel care a condus ancheta în 1917, a...