Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

matei visniec mariana ciolan

Printre numeroasele surprize plăcute pe care ediția din 2017 a Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ImPuls le-a adus în fața spectatorilor invitați au fost și două spectacole din program pe textele dramaturgului Matei Vișniec al cărui destin de autor prolific este marcat de indubitabila bucurie pentru domnia sa și pentru devenirea teatrului de a-și vedea reprezentate piesele sale în foarte felurite formule scenice, peste tot în lume. Ca și programul teatrului organizator, Teatrul ”Țăndărică”, Festivalul Impuls este departe de a fi rămas la nivelul unei manifestări culturale doar pentru cei mai mici spectatori, așa încât am văzut și anul acesta spectacole pentru toate vârstele, din șapte țări străine și de la noi, cu păpuși și cu marionete, dar și cu măști, cu actori sau bazate pe înaltă tehnică digitală, alături de ateliere pentru actori și ateliere de jocuri teatrale pentru public, lansări de carte, conferințe și dialoguri profesionale cu creatori de mare valoare din domeniul acestei arte străvechi, păpușeria, complexă și mereu capabilă de reîmbogățită existență.

Tandarica

”Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele”

Primul dintre cele două spectacole la care ne referim aici, ambele producții ale Teatrului ”Țăndărică”, este ”Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele”, aflat deja în repertoriu din 2016, înconjurat de propria vitrină cu premii din alte festivaluri de gen. L-am revăzut cu o nerăbdare nespusă și așteptările au fost împlinite, căci am retrăit, în sală, puternica emoție resimțită la premieră. Spectacolul pentru copii, în concepția lui Ioan Brancu, are aceeași seducție excepțională susținută de un izbutit melanj între poezia specială a textului, un veritabil basm modern de înălțătoare delicatețe, care aduce în prim plan prietenia, întrajutorarea, generozitatea, altruismul, elanul de a-ți propune un țel și perseverența nobilă de a-l atinge, pe de o parte, și pe de alta, subtilitatea și măiestria marionetistului Ioan Brancu, în dublă calitate de regizor și excepțional actor-mânuitor. Omul său de zăpadă are mișcări și inflexiuni vocale pe un larg diapazon fin nuanțat, transmite unde de benefică energie către sală, ca un halo cuceritor ce traduce bucuria vieții, speranța într-o dimensiune umană a unui mereu mai bine, mai frumos, mai bun. Tulburătoarea metaforă dincolo de dramatica poveste a sacrificiului, de trama narativă prinde contur pasionant, ca un poem în alb și lumină, grație echipei pe care Ioan Brancu și-a apropiat-o, în care le remarcăm pe minunatele artiste mânuitoare Liliana Gavrilescu și Mariana Zaharia, împreună cu Robert Trifan, Leonard Dodan. Scenografia luminoasă a lui Marian Sandu, proiecțiile video realizate de Marin Fagu, muzica sugestivă compusă de Cari Tibor aduc o încărcătură deosebită a transpunerii acestei piese despre care autorul ei nota: „Cred că am scris-o pentru toate ființele legitime care își au reședința biologică, legală și nostalgică în mine […] o piesă care trebuie mai degrabă trăită decât rezumată.”

Migraaaanti-6

Dacă ”Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele”, gândit ca un spectacol pentru copii, poate să fie izvor de mare satisfacție pentru spectatorul de orice vârstă, celălalt titlu avut aici în vedere este conceput ca un spectacol cu păpuși și cu actori pentru adulți. Opțiunea este foarte îndrăzneață, căci este vorba de una dintre cele mai recente radiografii sau scanări dramaturgice pe care Matei Vișniec o face timpului prezent, anume piesa ”Migraaanți sau Prea mulți pe nenorocita asta de barcă”. Un text unde realitatea crudă din jurnalele de actualități ajunge aproape în stare brută, irumpe cu putere, punând în paranteză speranța umanității aneantizată sub tăvălugul unei lumi dure în care Nordul bogat și Sudul sărac, ignorant și ignorat, disperat au ajuns la un conflict ”corp la corp”. Spectacolul a avut premiera oficială în cadrul Festivalului ImPuls, iar adaptarea și regia îi aparțin regizorului Cristian Pepino. Cum o arată și titlul, piesa (montată deja pe mai multe scene din țară și prezentată la teatrul radiofonic) aduce în mai multe scene situații care au legătură cu adevăratul exod cu care se confruntă Europa ultimilor ani și o multitudine de personaje – africani care se suie cu riscul vieții pe ambarcațiuni de multe ori în stare precară, către tărâmurile făgăduinței, traficanții cu această speranță la putere exponențială, ”beneficiarii” de rând, adică locuitorii bătrânului continent, mai marii lui care analizează, cântăresc situația și, căutând să o depășească, ajung doar să o exprime printr-un nou limbaj de lemn. Conform îndemnului auctorial, regizorul operează o selecție în această structură dramaturgică secvențială în acord cu nevoile spectacolului creat în studioul teatrului și cu intențiile sale conceptuale, căci scrie Cristian Pepino: ”Deși este inspirată din actualitatea imediată, nu este o piesă despre migranți sau imigranți, deși se cheamă așa. Este o piesă despre felul în care oamenii se comportă cu alți oameni în zilele noastre.” Cadrul de joc este compus din valize supradimensionate antrenate în mobilă și ingenioasă ”geografie” (scenografia: Raluca Maria Aionițoaie și Remus Alexandru Gabor) jalonată în fundal de un ecran capabil să adauge unele accente poveștilor și personajelor și potențat de o muzică persuasiv-incitant-sugestivă creată de Dan Bălan. Lectura scenică este dominată de umorul care frizează grotescul și absurdul descoperite în această lume bulversată. Există unele momente în care ridicolul se insinuează în aceeași paradigmă cu tristețea care alungă orice rază de înseninată speranță. Aici oamenii-personaje pot deveni jalnice marionete, în timp ce un personaj-păpușă se poate însufleți la scara unei umanități înalte, deși grav ultragiate, cum este Ali, ademenit spre o Londră a tuturor viselor, manipulat și obligat să se vândă ”bucată cu bucată”. Textul este o simfonie de teme dragi condeiului dramaturgic dar și jurnalistic al autorului, iar spectacolul le reține dându-le o respirație profundă: mizeria și umilința alături de ipocrizia îmbibată de ”corectitudine politică”, debusolarea generală, și a celor care ”năvălesc” și a celor care nu știu cum să-i primească. O caracteristică dominantă a spectacolului este și energia debordantă a interpreților, garnitura de-acum și ea matură (în primul rând din punct de vedere artistic) a trupei care îndeamnă să gândim cu legitimitate la un frumos viitor al teatrului intrat de-acum în al optulea deceniu. Actorii sunt Mihai Dumitrescu, Roxana Vișan, Simina Constantin, George Simian, Cristina Țane, Leonard Dodan, Robert Neacu.

Migraaaanti-1

”Migraaanți sau Prea mulți pe nenorocita asta de barcă”. Sursa foto: Teatrul ”Țăndărică” din București

Matei Vișniec a fost prezent atât la această premieră absolută cu păpuși a piesei ”Migraaanți”, cât și la reprezentația celuilalt spectacol pe care îl urmărise și la premieră. L-am redescoperit și noi același participativ spectator. Domnia sa a răspuns de asemenea cu solicitudinea exemplară care îl caracterizează la invitația de a susține un dialog cu publicul și cu oaspeții festivalului. S-a dovedit un dialog de spirit grație implicării sale netrucate, dăruite, încărcate de nețărmurită iubire de teatru, de ludicul de înaltă factură, de oameni…

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALcristian pepino,Cristina Ţane,Festivalul Internaţional al Teatrului Contemporan de Animaţie ImPuls,George Simian,Ioan Brancu,Leonard Dodan,matei vișniec,Mihai Dumitrescu,omul de zapada,păpușeria,prolific,Robert Neacu,Roxana Vișan,Simina Constantin
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Printre numeroasele surprize plăcute pe care ediția din 2017 a Festivalului Internațional al Teatrului Contemporan de Animație ImPuls le-a adus în fața spectatorilor invitați au fost și două spectacole din program pe textele dramaturgului Matei Vișniec al cărui destin de autor prolific este marcat...