Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ

La divina sarah roma

rubrica roma caput culturaeO zi din viaţa celebrei artiste. Sarah nu mai joacă de mult şi trăieşte izolată în vila sa, pe o insulă din Bretania: gânduri, emoţii trăite, vorbe, foarte mult teatru şi un picior de lemn.

Anna Bonaiuto interpretează rolul protagonistei în spectacolul La divina Sarah, produs de Teatrul India din Roma. Textul se inspiră din cartea de amintiri scrisă de John Murrell şi intitulată Memoir di Sarah Bernhardt. Adaptare de Eric-Emmanuel Schmitt. Regia este semnată de Marco Carniti.

Sarah_Bernhardt Fotografie de Paul Nadar

Sarah Bernhardt. Fotografie de Paul Nadar

Piciorul de lemn era consecinţa unui accident pe scenă. Actriţa era în turneu în Brazilia cu Tosca de Victorien Sardou iar maşiniştii uitaseră să pună la baza zidurilor Castelului Sant’Angelo nişte saltele. Ea se aruncă şi îşi zdrobeşte piciorul. Va continua să joace o perioadă în aceste condiţii, suferind enorm. În fine, decide să îşi amputeze piciorul. Din acel moment o vom vedea pe scenă doar aşezată, niciodată în picioare.

Spectacolul este o evidentă declaraţie de dragoste faţă de o artistă imensă, nemuritoare, atemporală; prin arta sa, extravaganţele sale, scandalurile provocate a creat primul fenomen viu de “divizm” din istoria spectacolului.

Sarah Bernhardt in Dama cu camelii

Sarah Bernhardt în Dama cu camelii

A avut o intuiţie foarte precoce pentru acele vremuri, remarca Anna Bonaiuto. A înţeles imediat importanţa, puterea mijloacelor de comunicare, atunci reprezentate doar de ziare. Sarah şi-a dat seama că, cu cât apari mai des în presă, cu atât eşti mai cunoscut. Îşi comunică toate ciudăţeniile. Se fotografiază în timp ce doarme într-un sicriu sau plimbându-se cu un leopard în lesă, în camera de lux pe care o avea în trenul ei privat în timp ce călătoreşte în turnee. Situaţii bizare care sunt reproduse de toate ziarele epocii. Numele său devine astfel faimos în întreaga lume. Nu trebuie să uităm că a fost prima actriţă care a jucat un rol masculin, este vorba de Hamlet. Avea geniu. Se poate spune că a fost primul agent de PR.”

Sarah Bernhardt în rolul lui Hamlet

Sarah Bernhardt în rolul lui Hamlet

Spectacolul vorbeşte şi despre eternul conflict dintre Sarah şi Eleonora Duse (amintind de Renata Tebaldi şi Maria Callas). Două istorii diferite, originare din două ţări vecine, Italia şi Franţa. Amândouă îl iubeau pe scriitorul Gabriele d’Annunzio. Rivalitatea dintre ele, chiar dacă locuiau departe una de cealaltă, a devenit cunoscută tocmai datorită acestei legături afective.

Sarah Bernhardt

La divina Sarah este un fel de “teatru în teatru”. Sarah îşi scrie memoriile ajutată de Pitou, secretarul său (interpretat de Gianluigi Fogacci). Acest lucru se transformă într-un pretext pentru a se reprezenta pe sine, cariera, întâlnirile avute de-a lungul timpului cu numeroşi artişti şi devine un fel de redde rationem (a da socoteală) de propriile falimente, suferinţe, critici, răni sufleteşti, de propria disperare, dar şi de dragostea manifestată de public.

Anna-Bonaiuto

Anna Bonaiuto

Un omagiu adus de o actriţă unei alte mari actriţe, cum mărturiseşte Anna Bonaiuto: ”Un gest de mulţumire pentru toţi cei care au pasiunea teatrului. Meseria noastră prespune multă muncă, sacrificii, eforturi uneori greu de descris şi înţeles. Dar fără nebunie, obsesii, nelinişte şi studiu permanent nu există experienţă în teatru.”

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

costintuchilaROMA CAPUT CULTURAEAnna Bonaiuto,eleonora duse,eric emmanuel schmitt,gabriele d'annunzio,hamlet,John Murrell,La divina Sarah,Marco Carniti,Renata Tebaldi şi Maria Callas,sarah bernhardt,Sarah Bernhardt în Dama cu camelii,teatre la roma,Teatrul India din Roma,Tosca de Victorien Sardou
Roma caput culturae, rubrică de RALUCA NIŢĂ O zi din viaţa celebrei artiste. Sarah nu mai joacă de mult şi trăieşte izolată în vila sa, pe o insulă din Bretania: gânduri, emoţii trăite, vorbe, foarte mult teatru şi un picior de lemn. Anna Bonaiuto interpretează rolul protagonistei în spectacolul La divina...