moliere mizantropul pusa roth fonoteca de aur ion caramitru emil hossu alex repan stela popescu

tnr-logoDuminică, 16 martie 2014, la ora 14.00, la Radio România CulturalTeatrul Național Radiofonic va difuza spectacolul Mizantropul de Molière. Adaptare radiofonică de Elena Negreanu. Regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Ionlogo rrc Caramitru, Emil Hossu, Dana Dogaru, Stela Popescu, Alexandru Repan, Florian Pittiş, Şerban Cellea, Mirela Gorea, Dem Savu, Theodor Danetti, Sorin Gheorghiu, Gheorghe Pufulete, Cristian Molfeta. Regia de studio: Rodica Leu. Regia muzicală: Timuş Alexandrescu. Regia tehnică: ing. Tatiana Andreicic. Înregistrare din 1987.

moliere portret de pierre mignard

Molière, portret de Pierre Mignard

Intelectualul Molière (15 ianuarie 1622, Paris–17 februarie 1673, Paris) cunoscuse din anii copilăriei lumea pestriţă a unui Paris care cocheta cu forme de viaţă burgheză, fără a fi uitat coloratul spectacol medieval, în care teatrul popular deschidea porţile spectacolului străzii. Cartierul Halelor, în care se născuse Molière, era locul cel mai animat din Paris, centrul care atrăgea ca un magnet energiile. Autorul lui Tartuffe este însă puţin legat de un spaţiu delimitabil sau de psihologia identificabilă a unei categorii sociale. Nefiind expresia unei clase, Molière nu este nici expresia unei epoci anume. La fel ca Shakespeare, Goethe sau Caragiale, opera lui este o expresie a esenţei umane.

cartierul halelor paris mathilde du monceau

Mathilde du Monceau, Cartierul Halelor din Paris

Ce ştia Molière şi ce nu ştia Boileau, care-i sugerase să rămână doar scriitor, este o întrebare la care se pot primi multe răspunsuri. În cazul său, dramaturgul, regizorul şi actorul alcătuiesc în mod fericit şi singular figura creatorului unic. Se determină reciproc în modul cel mai natural cu putinţă. Chiar dacă astăzi nu putem decât intui cum arăta în epocă o reprezentaţie teatrală, în textul molieresc se simte mai întâi de toate practica teatrală, atât în structura dramatică, în felul în care ştie să conducă acţiunea, conferindu-i un caracter scenic „natural”, fără ocolişuri inutile sau excesivă literaturizare, cât şi în expresia propriu-zisă, care nu întâmpină nici o dificultate de rostire pe scenă, aşa cum apare de multe ori chiar la mari scriitori, în perioada barocului şi a clasicismului. Molière scria în versuri sau în proză cu aceeaşi uşurinţă, fapt rar în secolul al XVII-lea. Nu era însă interesat de calităţile poetice ale textului, care pot face din teatru o bună lectură literară, dar care, pe scenă, îşi pierd mult din valoare sau rămân simple ornamente care sună bine. Dimpotrivă, versul nu e la el mai mult decât un instrument natural de exprimare, iar calităţile poetice se reduc de fapt la mijloacele tehnice folosite cu virtuozitate. Faţă de Corneille şi Racine, alexandrinul, vers atât de cultivat de francezi în tot secolul clasic, e mai puţin livresc la Molière, care găsește resurse de naturaleţe uneori nebănuite. Nimic din solemnitatea versului alexandrin nu transpare în felul în care îl foloseşte Molière. Aceasta pentru că interesul lui este eminamente scenic și nu trebuie sacrificat niciodată de dragul frumuseţii literare a unui pasaj. Citește integral în pagina Teatrul Național Radiofonic. Fragment audio-video din spectacol.

Pușa Roth

logo revista teatrala radioArticole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

„Comedia măgarilor” de Plaut

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

costintuchilaTEATRUL NAȚIONAL RADIOFONICalceste mizantropul ion caramitru,alexandru repan,boileau,cartierul halelor paris moliere,dan puican,dumitru solomon despre mizantropul de moliere,emil hossu,mizantropie,moliere tipuri de personaje,orestia eschil,pusa roth,rrc,satira in mizantropul,teatrul national radiofonic fonoteca de aur
Duminică, 16 martie 2014, la ora 14.00, la Radio România Cultural, Teatrul Național Radiofonic va difuza spectacolul Mizantropul de Molière. Adaptare radiofonică de Elena Negreanu. Regia artistică: Dan Puican. În distribuţie: Ion Caramitru, Emil Hossu, Dana Dogaru, Stela Popescu, Alexandru Repan, Florian Pittiş, Şerban Cellea, Mirela Gorea, Dem Savu, Theodor Danetti, Sorin Gheorghiu, Gheorghe...