Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

coada cronica de teatru de razvana nita

Coada de Israel Horovitz, regia: Iarina Demian, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti

În zori de zi, cinci oameni se chinuie să ocupe prima poziţie dintr-o coadă. De ce? Pentru că e locul cel mai râvnit, mai privilegiat, cel care îţi asigură un statut. Eşti în fruntea unui grup. Tu, numai tu. A fost greu dar a meritat. Eşti primul. Şi aştepţi recunoştiinţa şi admiraţia celor învinşi. 

Textul lui Israel Horovitz este o metaforă. Cei cinci se luptă pentru întâietate la o coadă unde nu ajunge să se dea nimic. Un rând al deşertăciunii, o conjunctură creată pe loc, menită să declanşeze în fiecare dintre ei cele mai violente dar şi absurde porniri. O societate instinctivă, grobiană, egoistă, alunecoasă, fluctuantă, lipsită de scrupule şi confiscată de obsesia lui „a avea”. 

Un suporter cu minte puţină şi trup flasc (Cristi Creţu), un individ agitat care mizează pe tenacitate dar şi pe intuiţie în a detecta situaţiile profitabile (Ion Grosu), un cuplu (Irina Ungureanu – Radu Gheorghe) care se detestă reciproc şi ar face orice să se rănească unul pe celălalt. În acest context uman încărcat de ipocrizie, tembelism şi oportunism, un puşti îndrăgostit de Mozart (Tudor Chirilă), aflat în competiţe directă cu autorul Nunţii lui Figaro. Muzica – singura formă de echilibru într-o lume guvernată de haos. 

tudor chirila in coada teatrul bulandra

Tudor Chirilă în Coada

Stephen are vocaţie de victimă, îşi doreşte un destin tragic asemenea idolului său. Pentru el viaţa e un spectacol cu final cunoscut, un show care se consumă la rampă, în lumina orbitoare a reflectoarelor şi se hrăneşte din propria neputinţă. 

iarina damian

Iarina Demian

Iarina Demian a creat un spectacol tulburător. O poveste care începe ca un scheci – un tânăr neconvenţional face băşcălie de unul mai puriu şi mai credul, ajunge să se decupeze ca o amplă şi impecabil construită metaforă a lumii în care ne mişcăm, un mediu în care nimeni nu menajează pe nimeni şi regulile competiţiei sunt sinonime cu cele are junglei. Regizoarea care îşi valorifică şi de această dată experienţa redutabilă de actriţă aduce împreună actori cu o genetică artistică complexă ce le permite să acopere atât registrul comic cât şi nuanţele vădit tragice. Concepţia regizorală le-a oferit un cadru coerent, stabil, sigur în care s-au putut manifesta. Tudor Chirilă e într-o formă de zile mare, într-un personaj care pare a fi scris pentru el. Radu Gheorghe într-o înduioşătoare partitură în care îi sunt valorificate atât sensibilitatea cât şi cinismul fin şi umorul (uneori) involuntar. Ion Grosu cu o ludicitate eficientă la maximum şi o incredibilă energie perfect canalizată. Şi o mare surpriză – Irina Ungureanu, o actriţă cu farmec, forţă şi personalitate de care sigur vom mai auzi. 

coada israel horovitz teatrul bulandra

Fotografii de Adi Bulboacă

Coada este o comedie cumplită cu accente absurde – cinci oameni îşi dispută întâietatea la o coadă creată pentru nimic. Ni se propune un spectacol atât de rafinat, atât de bine asumat încât empatizăm cu eroii din faţa noastră. De câte ori suntem nevoiţi, pe parcursul vieţii, să ne luptăm pentru un loc, mai în faţă, să schimbăm direcţia cozii sau partenerii de competiţie? Până ce într-o zi realizăm că în tot acest timp am traversat un deşert în care puţine experienţe rămân ziditoare: iubirea, suferinţa, muzica şi forţa ei tămăduitoare. 

Un destin sub semnul lui Mozart – între Eine Kleine Nachtmusik şi Requiem. Sau altfel spus, genialitatea deşertăciunii. 

razvana nita

  Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana NițăVa fi ora exactă 

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

Există și întâmplări fericite

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

Vezi: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcoada,comic absurd,iarina damian,ion grosu,irina ungureanu,israel horovitz,radu gheorghe,răzvana niță,requiem de mozart,teatrul bulandra,weine kleine nachtmusik
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Coada de Israel Horovitz, regia: Iarina Demian, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti În zori de zi, cinci oameni se chinuie să ocupe prima poziţie dintr-o coadă. De ce? Pentru că e locul cel mai râvnit, mai privilegiat, cel care îţi asigură un statut. Eşti în...