retrospectiva 2014

Miercuri, 14 mai 2014, la Teatrul „Țăndărică” din București a avut loc premiera spectacolului Muzicanții din Bremen, regizat de Attila Vizauer, pe muzică originală compusă de Ioan Gyuri Pascu. Adaptare după Frații Grimm de Ema Stere. În distribuție: Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea. Scenografia: Mihai Pastramagiu. Coregrafia: Vava Ștefănescu.

muzicantii din bremen atila vizauer ema stere

Spectacolul de la „Țăndărică” păstrează povestea clasică adăugând o prospețime dată de muzica originală extrem de ritmată, de jocul nuanțat al actorilor, de păpușile expresive și colorate, de umorul replicilor și de comicul de situații.

Spectacolul Muzicanții din Bremen a fost distins cu Premiul pentru expresivitatea şi performanţa mijloacelor artistice în cadrul Festivalul Internaţional al Teatrului de Animaţie „Spectacole de colecţie”, ediția a X-a,  13–23 noiembrie 2014.

Attila-Vizauer-credit-foto-Maria-Stefanescu1

Attila Vizauer. Foto: Maria Ștefănescu

Interviu cu regizorul Attila Vizauer, realizat de Raluca Rădulescu cu ocazia premierei, Radio România Cultural, 14 mai 2014 – la linkul: radioromaniacultural

muzicantii din bremen foto adi bulboaca

Muzicanții din Bremen. Fotografie de Adi Bulboacă

„[…] Spectacolul Muzicanţii din Bremen are un scenariu proaspăt, viu, actual, fără elemente de prisos, semnat de Ema Stere. Nicicând povestea fraţilor Grimm nu a fost mai bine surprinsă, dramatizarea cuprinzând esenţa istoriei şi morala ei optimistă, plină de entuziasm.

Regizorul Attila Vizauer a creat un parcurs secvenţial, o bogată relaţie între personaje, cu multe gaguri şi poante care imprimă un ritm alert, dar ţin şi spectatorii în tensiunea şi suspansul scenelor ce vor urma. Toate păpuşile sunt create cu atenţie pentru detalii şi mânuite cu remarcabilă expresivitate, fiecare dintre actori (Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Adrian Alexandru) reuşind să transmită personajului său ceva din personalitatea lui umană şi artistică.

Rezultatul este o producţie reuşită şi datorită muzicii originale compuse de Ioan Gyuri Pascu, un spectacol cu un mesaj puternic, impecabil pus în scenă şi interpretat cu farmec.

Bătrâneţea nu-i o boală, prietenia, camaraderia ajută la găsirea celor mai bune soluţii pentru a nu-ţi pierde niciodată nădejdea. Important este să ţii ritmul şi să mergi înainte catre un ideal. Fiecare dintre noi poate ajunge la Bremen.” – Răzvana Niță, Second job la vârsta a treia,  Port.ro, 16 mai 2014.

fratii grimm muzicantii din bremen teatrul tandarica

Foto: Adi Bulboacă

„[…] Acest spectacol este o experiență în primul rând pentru copii, în al doilea rând pentru părinți și în al treilea rând pentru orice alt spectator din afara «cuplului» părinte-copil. Rămânând la cel din urmă, această experiență îl încarcă de foarte multă energie pozitivă datorată în primul rând copiilor, care nefolosind nici o mască și fără să-și propună, îți oferă o experiență sinceră și unică. Așa că vizionarea unui spectacol pentru copii poate fi uneori, pentru orice vârstă, un fel de încărcare a bateriilor, dar cu lucruri bune și cu multă energie de cea mai bună calitate, cea pozitivă.

Totuși având un public dintre cele mai pretențioase, prin sinceritatea și onestitatea lui (publicul format din copii), echipa spectacolului reușește să-i ofere foarte mult, existând un schimb echitabil. Plecând de la povestea Fraților Grimm, Muzicanții din Bremen, trecând prin mai multe etape: adaptarea textului (Ema Stere), concept regizoral (Attila Vizauer), crearea muzicii (Ioan Gyuri Pascu), crearea păpușilor, pregătirea actorilor-păpușari (Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea), scenografie (Mihai Pastramagiu), coregrafie (Vava Ștefănescu) se ajunge la produsul final, spectacolul. Iar acest spectacol, prin multitudinea elementelor bine gândite până la detaliu, ajunge la copiii extrem de receptivi, astfel realizându-se o atmosferă foarte plăcută în sala de spectacol. Aceasta persistă pe parcursul întregii reprezentații demonstrând astfel capacitatea de a capta atenția celor mici, un lucru foarte important și mult mai greu de realizat decât în cazul unui public majoritar adult.

Principalele două elemente care ajută la captarea atenției copiilor sunt cele care apelează la cele două simțuri, văzul și auzul. Din punct de vedere vizual, spectacolul propune ca personaje păpuși inteligent mânuite. Cât timp aceste păpuși caracterizează personajul și mai presus de asta sunt și foarte bine lucrate, pentru orice spectator este o plăcere să le vadă. Și când acestor detalii esențiale li se adaugă arta mânuirii păpușilor, dar și arta interpretativă, o lume începe să se creeze. Lumea a patru animale nedorite de stăpânii lor (măgarul, câinele, pisica, cocoșul), care plecă pentru a se împlini prin muzică (să devină muzicanți la Bremen). Este de ajuns să fie puși într-o situație limită pentru a realiza ce au ei special, atât fiecare în parte, dar și ca echipă (momentul în care întâlnesc tâlharii).

premiera muzicantii din bremen cronica maria seiculescu

Personajele sunt gândite aproape matematic și de aceea și funcționează. În cazul tuturor personajelor, colaborarea actor-regizor-coregraf funcționează chiar bine, fiecare personaj primind un grad de unicitate. Măgarul însă ca personaj, interpretat de Gabriel Apostol, primește prin arta actorului un farmec aparte, redat prin voce, prin modul de a puncta textul, prin mânuire, susținut de text și de gândirea regizorală.

Trecând la elementul auditiv, care se face și el «vinovat» de captarea atenției, cea mai reprezentativă și cea mai ușor memorabilă parte muzicală a spectacolului este cea finală, în care cele patru personaje devin muzicanți la Bremen. Pe scena succesului, sunt prezentați cei patru «artiști» de o voce inconfundabilă și anume cea a regizorul, Attila Vizauer. Așa că prezentările fiind făcute, muzica curge. Instrumentația este principalul susținător al veseliei și bucuriei.

ioan gyuri pascu

Ioan Gyuri Pascu

O atenție deosebită este dată sunetului, datorată și experienței din cadrul radioului a regizorului, dar și a experienței muzicale a lui Ioan Gyuri Pascu. Asta face ca ritmul spectacolului să rețină în permanență atenția.

Acest spectacol reușește să ajungă la sufletul spectatorului de la mic la mare și datorită echipei de profesioniști. Aici există un merit al regizorului de a crea o echipă, care îmbină artisticul cu tehnicul și care funcționează foarte bine și creează atmosfera dorită.

Și pentru că spectacolul s-a terminat, iar spectatorii mai mici de înălțime știu foarte bine cine sunt și ce au de făcut, se urcă pe scenă să-și cunoască favoriții, să dea mâna cu animăluțele curajoase, să cunoască mai mult. Așa că, acum, se poate spune că s-a realizat un schimb echitabil.” – Maria Seiculescu,  Să găsești „copilul” din tine cel puțin pentru o orăRevista Teatrală Radio, 18 mai 2014.

spectacol copii papusi muzicantii din bremen

Foto: Adi Bulboacă

În 21 septembrie 2014, spectacolul Muzicanții din Bremen a deschis cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Teatru de la Oradea. Spectacolul a fost selecționat în Festivalul Național de Teatru, ediția a  XXIV-a (24 octombrie–2 noiembrie 2014) – reprezentația a avut loc duminică, 26 octombrie.

„[…] Inaugurarea acestei bogate ediții a festivalului orădean este și ea emblematică pentru țelurile complexului festival și îi revine Teatrului «Țăndărică», invitat cu una dintre cele mai valoroase producții din ultimii ani, Muzicanţii din Bremen.

Spectacolul este rodul unei fericite conlucrări între echipa artistică şi cea tehnică, între teatrul care l-a inclus în repertoriu şi colaboratorii invitaţi pentru a-l împlini. O colaborare mângâiată de aripa inspiraţiei, de dragoste evidentă pentru copil şi de capacitatea rară de a nu-şi fi uitat candoarea, curăţia sufletului de copil. Pasul cu dreptul a fost făcut chiar «din croială», din adaptarea Emei Stere care adună, concentrează pertinent temele majore din textul fraţilor Grimm, prietenia şi solidaritatea grupului, individualitate-alteritate, bătrâneţea şi marginalizarea, frică şi puterea de a-şi învinge temerile etc. Dincolo de universalitatea, perenitatea acestora, cu discreţie, în mod delicat, printr-o sintagmă ori întorsătură de frază, simplă şi limpede, în respectul pentru limba română şi publicul căreia i se adresează, ceea ce se rosteşte pe scenă aduce irizări care dau un aer familiar, de acum şi de aici, apropiind astfel tâlcul întâmplărilor. Un alt «vehicol» major: păpuşile (sculptură, mecanisme – Dinu Carcalețeanu, Doru Manda), de dimensiuni apropiate staturii omeneşti, ceea poate fi un element ce solicită un plus de concentrare pentru mânuitor, iar publicului îi oferă motive suplimentare de încântare. Ele «umplu» în mod plăcut şi «domină» scena, lipite, mulate pe corpul actorului, primind de la acesta un fel special de energie, sunt nuanţat expresive prin trăsăturile de pe chip şi culorile sau aspectul veşmintelor, ceea ce netezeşte calea spre individualizare, spre particularizarea celor şapte personaje: măgarul, vedeta care canalizeată nebănuitele resurse ale celorlalţi trei nefericiţi bătrâni marginalizaţi, alungaţi din casele unde nu mai sunt doriţi, unde au devenit o povară, câinele, pisica, cocoşul, apoi, savuroasa triadă comic grotescă a tâlharilor întâlniţi de cei patru în drumul spre ipoteticul Bremen, unde se vor face muzicanţi.

teatrul tandarica foto muzicantii din bremen

Foto: Teatrul „Țăndărică”

Toate personajele devin instantaneu simpatice, sau antipatice, prin datele morale ori comportamentale pe care le dezvoltă cu o dăruire de zile mari mânuitorii, de la Gabriel Apostol şi Ioan Brancu, „veterani” ai trupei fremătând aici de o tinereţe molipsitoare, la mai nou veniţii în trupă Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George Simian, Adrian Alexandru Neculcea. Cu fine şi pertinente nunaţe de umor pe o scală largă şi cu gingaşe momente purtătoare de lirism, cu accente de trepidantă tensiune, într-o curgere de o naturaleţe încântătoare. Umorului îi iau locul uneori ironia ori comprehensiunea şi chiar sugestia de compasiune în urmărirea faptelor prin alternarea expresivă a spaţiului de joc (scenografie – Mihai Pastramagiu), fără exagerări sau îngroşări obositoare, scoţând în evidență partea bună, de urmat, şi cele mai puțin plăcute, de luat aminte la ele. Tristeţea de fond a întâmplărilor trăite de fiecare dintre protagonişti sau asperităţile dincolo de care până la urmă se încheagă prietenia și aderarea la cauza comună rămân mereu doar subiacente, detectabile prin filtrele înțelegerii fiecăruia, căci, ca orice poveste bine alcătuită, spectacolul Teatrului «Ţăndărică» are capacitatea de a plăcea indiferent de vârsta spectatorului. Ideea că în spectacolele pentru cei mici povestea de tip «clasic» a devenit perimată la acest început de secol XXI, îmbrăţişată cu entuziasm (şi) de unii creatori de teatru pentru copii, dezbătută public şi chiar pusă în practică în mod asiduu, generând demersuri scenice după acest tipar conceptiv, care desigur pot fi cuceritoare (cum am avut ocazia să descoperim şi în repertoriul stagiunii trecute chiar la Teatrul «Ţăndărică»), îşi află o superbă replică în producţia acestui apreciat teatru bucureştean inspirată de basmul fraţilor Grimm Muzicanţii din Bremen. Abordată fără prejudecăţi ori clişee de concepţie şi realizare scenică, aici povestea dezvăluie miraculoasa fascinaţie asupra făcătorilor spectacolului şi, prin ei, asupra publicului, certifică aspiraţia ei neştirbită la poziţii suverane în inimile celor mici, dar şi ale celor mari. 

imagine spectacol tandarica muzicantii din bremen

Foto: Adi Bulboacă

Nu numai un suport consistent al spectacolului, ci un partener generos află actorii în mişcarea gândită de scenografa Vava Ştefănescu şi chiar în dansul ca atare cu rafinament «încorporat» în jocul păpuşilor, dar şi în muzica jucăuşă în sine precum autorul ei, Ioan Gyuri Pascu , dar înalt purtătoare de semnificaţie, cu acel corolar, acel final dezlănţuit, «Bremen Fest», triumf al ideii de reuşită, al transgersării barierelor şi limitărilor de orice natură prin efort susţinut şi motivaţie asumată de către fiecare personaj. Parafrazând la modul cel mai liber poetul, pentru ca toate acestea să poarte acest bun nume, în spatele tuturor, al echipei pe care cu salutară idee a alcătuit-o, retras discret dar vigilent stimulând şi asamblând întregul proces creativ – directorul de scenă Attila Vizauer. În toată această orchestraţie, regizorul se joacă cu nuanţe şi nivele de intensitate, cu dozajul şi cultivă o grijă exemplară spre a nu obosi spectatorul de vârstă mică, găsind un ritm şi o justă măsură a accentelor care ţin publicul mare ori mic, fără deosebire de vârstă, efectiv cu sufletul la gură, cu zâmbetul pe chip şi bucuria în suflet, cum s-a întâmplat la premiera unde eram părtaşi la emoţia colectivă, alături de realizatorii principali (cei mai emoţionaţi spectatori). Experiența în auditiv a domniei sale generează un plus de exigență asupra componentei sonore a spectacolului, așa încât remarcăm și salutăm aceste calități ale spectacolului, în primul rând rostirea live a replicilor, intensitatea și calitatea benzii muzicale cu songurile, elemente care, indubitabil contribuie la apropierea și cucerirea publicului. Pentru acest spectacol stenic, bine articulat, dătător de gând curat și plăcere estetică în toată puterea cuvântului.” – Mariana Ciolan, Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”Revista Teatrală Radio, 11 septembrie 2014.

Fragment din spectacol

logo revista teatrala radioȘtiri despre Teatrul „Țăndărică”

Vezi și: Premieră absolută la Teatrul Național Radiofonic, în anul aniversar Shakespeare 450: „Henric al V-lea”, regia artistică: Attila Vizauer – articol de Domnica Țundrea

costintuchilaRETROSPECTIVĂ 2014attila vizauer,copilărie,ema stere,fratii grimm,ioan gyuri pascu,magarul ca personaj,mariana ciolan,muzicanții din bremen,oradea,păpuși,port.ro,songuri,teatru pentru copii,teatrul tandarică
Miercuri, 14 mai 2014, la Teatrul „Țăndărică” din București a avut loc premiera spectacolului Muzicanții din Bremen, regizat de Attila Vizauer, pe muzică originală compusă de Ioan Gyuri Pascu. Adaptare după Frații Grimm de Ema Stere. În distribuție: Gabriel Apostol, Ioan Brancu, Andreea Ionescu, Marin Fagu, Daniela Ruxandra Mihai, George...