Cronică de teatru de EDITH NEGULICI

eden cronica de edith negulici

Eden de Eugene O’Brien la Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București

De ce înşală femeile? Iubesc pe altcineva!

De ce înşală bărbaţii? Pentru că vor, pentru că pot, pentru că nu se pot abţine, nu contează!

eden

Toată lumea înşală de când lumea şi, cu toate astea, infidelitatea este şi în zilele noastre un subiect foarte controversat. Majoritatea reality show-urilor au succes din cauza bârfelor pe această temă. Tabloidele îşi câştigă faima din picanteriile ce relevă că şi vedetele au slăbiciuni. Eden  – piesa tânărului actor şi dramaturg irlandez Eugene O’Brien, cu performanţe recunoscute în teatru, film şi televiziune, câştigătoare a Premiilor „Stewart Parker” şi „Irish Times” pentru Cea Mai Bună Piesă a Anului –  prin bogăţia subtextului şi a conflictului, devine un spectacol provocator la Teatrul Naţional din Bucureşti! În ,,Grădina Edenului” tentaţia pândeşte după colţ şi singura modalitate de a scăpa este să-i cedezi!

eden 3

Eden vorbeşte despre singurătatea în cuplu şi disperarea determinată de lipsa încrederii în sine şi în celălalt, despre orgiile plictiselii născută din această disperare. Aparent, o poveste simplă, adică un el şi o ea, fiecare cu gândurile lui, cu proiecţia lui asupra iubirii de la început şi a lipsei de atracţie din prezent, dar, mai ales, cu dramele patului conjugal. Ea e grasă şi crede că aceasta este cauza rupturii dintre ei. Începe să se transforme în ceea ce era când s-au cunoscut, el observă, dar nu se poate opri sau nu îşi mai doreşte să iasă din mirajul fantasmelor erotice şi al dorinţelor neîmpărtăşite.

O lume ameţitoare roieşte în jurul lor, cu petreceri, alcool, sex… într-o paradoxală noapte a conştientizării de sine. Eden este o comedie despre tragedia singurătăţii sau tragedia unor oameni care devin comic de singuri, pentru că au ales să trăiască împreună.

eden 4

,,Eden este un spectacol despre singurătate. Singurătatea ca boală a sufletului omenesc. Billy şi Breda sunt prizonierii propriei lor singurătăţi. Deşi un cuplu, ei îşi trăiesc vieţile separat, fără să comunice, fără să se destăinuie, fără dragoste, fără mister. Ei devin Adam şi Eva zilelor noastre, prizonierii unui paradis pierdut, bântuit de vise, fantezii şi amintiri […].” (Cristina Giurgea, regizor).

,,Odată cu noul val al dramaturgiei irlandeze, atenţia se orientează spre dramele mărunte ale individului, în mijlocul unei societăţi cinice şi egoiste, în plină ascensiune economică, într-o lume obsedată de noi «valori». Eroii sunt măcinaţi de lipsa unui dialog emoţional cu cei din jurul lor, încearcă neputincioşi să rupă barierele incapacităţii de a comunica «adevărat» cu cei apropiaţi. Paradoxal, toate acestea se petrec într-o lume din ce în ce mai inventivă în descoperirea a noi şi noi mijloace de comunicare artificială. [Spectacolul, producţie a Centrului de Cercetare Teatrală „Ion Sava” în colaborare cu UNATC şi Ambasada Irlandei în România] este, de fapt, eterna dramă a unor tineri în încercarea de a-şi găsi propria identitate – în era «globalizării» şi a «internetului»”. (Andrei Marinescu, traducător, realizator al antologiei de teatru contemporan irlandez Patru piese despre noi, București, Editura Sigma, 2002).

eden 5

Eden, metafora principală, ne conduce spre înţelegerea personajelor şi spre lipsei de înţelegere a personajelor faţă de sine. Nu există nici măcar un singur personaj care să nu se afle în derivă. Şi nici nu este o simplă coincidenţă faptul că descoperim atâtea monologuri: protagoniştii sunt purtaţi de ape, în bărci singuratice şi nimeni nu se află atât de aproape, din perspectivă emoţională, încât să răzbată prin ceaţă până la ei. Tonele de tristeţe au de-a face cu sentimentul de autodezamăgire psihologică şi emoţională. Abia în final, după răsturnările de situaţie, personajele întrezăresc o fărâmă de adevăr în ,,Paradisul de după colţ”.

eden spectacol tnb cronica

Eden străluceşte graţie actorilor talentaţi din rolurile principale: Silvian Vâlcu (Billy) şi Victoria Dicu (Breda) au farmec, inteligenţă scenică, inventivitate, excelează în expresivitatea şi naturaleţea schimbării registrelor, într-o odisee a plăcerilor carnale şi a orgiilor, care ajunge să le pună în pericol viaţa, respectul de sine şi căsnicia. Într-o situaţie de permanentă dedublare (a interpreta personajul şi a povesti raţionamentele din spatele gesturilor, replicilor), ei devin propria lor poveste poveste construită prin intersecţia monologurilor lor pe care Eugene O’Brien îşi dezvoltă anecdotele şi poantele care fac deliciul publicului. La fel şi scenele de grup, în care se remarcă  Bianca Popescu (Imelda Eagan), Oana Puşcatu (Eilish), Dana Marineci (Jennifer Cullen/Therese Nolan), Rareş Andrici (Eoghan), Silviu Mircescu (Tony Tyrell) şi Mădălin Mandin (Brefine Grehan). Fie că trec doar prin scenă, fie că răsar de sub pat, fie că ţâşnesc din dulap, cântă la chitară sau joacă în travesti preţ de câteva secunde, au umor, îşi asumă cu profesionalism apariţiile, amplificând spectacolul trădărilor succesive, în care trăim toate formele de iubire, ca pe un concert de vioară şi pian. ,,În curând trebuie să mă întorc acasă, dar dacă ai putea să mă mai ţii în braţe, pentru un timp. Mă prefac că sunt iubită, iubită cu adevărat. Aş putea să mă prefac la nesfârşit.”

eden 2

Imagini din spectacol. Sursa foto: TNB

Următorul spectacol: marți, 26 aprilie 2016, ora 20.00, Sala Mică a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București.

Edith Negulici

Edith Negulici

logo revista teatrala radioVezi și: „Viaţa mea a fost un spectacol bun!”, cronică de teatru de Edith Negulici

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcristina giurgea,cronică de teatru rtr,dramaturgi irlandezi,eden de Eugene O’Brien,edith negulici,edith negulici cronici de teatru,teatrul național bucurești,tragedia singurătăţii,victoria dicu,„Irish Times”
Cronică de teatru de EDITH NEGULICI Eden de Eugene O’Brien la Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București De ce înşală femeile? Iubesc pe altcineva! De ce înşală bărbaţii? Pentru că vor, pentru că pot, pentru că nu se pot abţine, nu contează! Toată lumea înşală de când lumea şi, cu toate astea,...