Cronică de teatru de ȘERBAN CIONOFF

nepotii lui tanase cronica

Iată un eveniment artistic de excepție despre care nu putem avea decât cuvinte de admirație și de prețuire. De câteva săptămâni, în fiecare duminică, afișul matineelor Teatrului de Revistă ”Constantin Tănase’’ este ținut de spectacolul ”Nepoții lui Tănase’’. Un autentic regal de frumusețe, armonie și bun gust ai cărui protagoniști sunt copii și tineri. O premieră a genului a cărei semnificație este îmbogățită de împrejurarea că în acest an se împlinesc 100 de ani de la înființarea companiei ”Cărăbuș’’ al cărei ctitor, maestru și magistru a fost neuitatul Constantin Tănase. Așa încât putem spune că printr-o asemenea inițiativă ștafeta teatrului românesc de revistă merge mai departe, din generație în generație. ”Spectacolul acesta – mărturisește Alin Gheorghișan, scenaristul și regizorul său – păstrează rețeta revistei de altă dată, pe care, cumva, m-am gândit să o pun într-o lumină actuală și, de ce nu?, copilărească’’. După care Alin Gheorghișan își continuă profesiunea de credință în acest fel: ”La Revistă se spune întotdeauna ceea ce nu se poate spune altundeva. Important este să învățăm ceva din joaca aceasta și să plecăm mai bogați sufletește din sala de spectacol.” Pentru a încheia: ”Cred că viitorul Revistei este asigurat!’’

TANASE 5

Da, așa cred și eu, după ce am văzut această minunăție în care, alături de Teodora Oet Geantă și Irena Boclincă, de Trupa DANCE WORD, a cărei coregrafie este concepută de Alina Cimpoieru, de orchestra teatrului dirijată de Dan Dimitriu, cel care semnează și muzica spectacolului și beneficiind de machiajele speciale Syma Blanda, în distribuție apar foarte mulți copii și adolescenți. Promițătoare talente care vădesc o aplecare aparte către universul scenei și, în special, al revistei. Fapt iarăși semnificativ dacă ne gândim că suntem într-un climat public, din păcate încă tarat de vulgaritatea agresivă a subproduselor comercializate pe o piață cu niște cam șubrede criterii de evaluare, al căror public țintă este, de cele mai multe de multe ori, generația tânără.

TANASE 4

Firește, acești frumoși copii și adolescenți sunt la primii lor pași pe scenă și la primele ropote de aplauze, dar dacă am dorit să le transcriu numele tuturor celor angrenați și antrenați în distribuția spectacolului am făcut-o având încredințarea că, peste nu multă vreme, cu mulți dintre ei ne vom mai întâlni în spectacole avându-i ca staruri. Rețineți, vă rog, aceste nume: Ayline Olaru, Maria Ilie,Miriam Sârbu, Oana Chiriac, Ricardo Blanda, Adam Abel Hamid, Carina Dogaru, Andra Mihalașcu, Diana Șișu, Roby Stoican, Theodor Andrei, Alexia Bălteanu, Sofia Baron, Beatrice Hodină, Bianca Gheorghișan, Isa Stoica, Angelina Andrei.

Nu aș putea trece mai departe înainte a spune câteva cuvinte lămuritoare despre resorturile intime care l-au determinat pe Alin Gheorghișan să lanseze acest generos și ambițios proiect scenic. Înclin să cred că a făcut acest pas de vreme ce el însuși a fost descoperit, la vârsta de 9 ani, de către actorul George Mihăiță, un alt om atât de drag mie, la un concurs de selecție pentru emisiunea de televiziune ”Salut, Adolescență’’. După care au urmat, pentru Alin Gheorghișan, alte și alte experiențe scenice și cam tot atâtea lecții de viață, pentru ca de data aceasta să aibă determinarea de a fi el însuși un descoperitor și un promotor de noi talente.

TANASE 6

Fotografii din spectacol

Îmi este foarte greu, sincer să fiu, să aleg o anumită scenă sau secvență, fără ca, involuntar desigur, să nedreptățesc altele ce merită a fi consemnate. În fapt, spectacolul în sine are un curs atât de frumos și de unitar, încât fiecare dintre piesele care îl alcătuiesc își regăsește și își confirmă inefabilul mesaj în această armonie a diversității și a consonanțelor. Cu toate acestea, nu pot să nu remarc două momente care au avut, pentru mine, o reverberație sufletească aparte. Prima mențiune o voi face pentru momentul coregrafic pe motive populare care a culminat cu un dans al Călușarilor și care mi-a adus aminte de ținuturile Romanaților unde acest dans avea semnificația unui adevărat ritual inițiatic. Cel de al doilea moment care mi s-a lipit de suflet (era să spun ”ca marca de scrisoare’’, exact precum în refrenul clasic) a fost cel în care am reascultat piesa lui Dan Dimitriu, ”Săptămâna’’, scrisă pe versurile fratelui meu de boemă studențească, George Țărnea, acest adevărat clasic al baladelor cu dedicație lirică și pe care a cântat-o cu un mare succes Mircea Baniciu, el însuși un baladist emblematic. Și, pentru că tot am ajuns la capitolul ”amintiri, amintiri, cine n-are amintiri?’’, dați-mi voie ca, după finalul bine știut al cântecului – ”Iar duminica-n vitrină/ Săptămâna ce-o să vină’’ –, să adaug post scriptum-ul pe care George mi l-a oferit pe foaia de hârtie unde a transcris poezia, făcând și mențiunea: ”Concluzia (lipsă din volum).” Iată-l: ”Și-uite-așa momești cu banii/ săptămâna,/ luna,/ anii’’.

Foarte adevărat, dacă ne gândim la mercantilismul deșănțat pentru care totul nu are decât preț și valoare de întrebuințare. Din fericire, iată că există și dovezi care contrazic o asemenea dogmă, iar lecția de frumos și de bucurie pe care ne-o oferă admirabilii Nepoți ai lui Tănase și sufletistul lor prieten mai mare, Alin Gheorghișan, merită întreaga, sincera noastră admirație.

Da, stimați prieteni și cititori ai acestei pagini, vă asigur că ”Nepoții lui Tănase/Fac zilele frumoase!’’ Mergeți și vedeți acest spectacol-minune și îmi veți da dreptate.

logo revista teatrala radioCronici și articole de Șerban Cionoff: „Istoria teatrului universal”, debut de bun augur

Dialoguri între două singurătăți paraleleserban cionoff

Despre „Loser”-i numai de bine!

Dan Puican, un monstru sacru al Radioului, se mărturisește

„Lipsesc doi morți VIP!!!”

Cinci personaje în căutarea unei mâini de ajutor

Gina Patrichi: o actriță ca o metaforă, ca un fior, ca o iubireDouă personaje care și-au găsit autorul

Niște oameni care stau de vorbă. Punct!

Irina Petrescu, asemenea unei unde, asemenea unui vis

Un vis de vară în raza marelui Will

La Institutul Cultural Român din Londra, se povestesc adevăratele povești despre români

Ştefan Iordache – omul și actorul nemuritor

„Banii din cer” nu aduc (numai) fericirea!

„Şi totuși, ce frumos era cândva!”

Gară pentru 4

Nenea Tudorică sosește în fiecare seară!

Gaițele vechi și noi

Casanova, sens sau non-sens

„Un baladist care, până și în miezul zilei, se visează pe scândurile scenei’’

O euro-revistă, ca la noi, la Savoy

Lăsăm supărarea-n hol. Nu și ironia!, cronică de teatru

S-a întâmplat, ca niciodată, Anda Călugăreanu, cronică de teatru

Respectul agorei pentru cel ce ne descrețește frunțile și ne destinde inimile: Alexandru Arșinel

Dacă e toamnă, e regal de poezie

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,serban cionoff,teatrul tănase
Cronică de teatru de ȘERBAN CIONOFF Iată un eveniment artistic de excepție despre care nu putem avea decât cuvinte de admirație și de prețuire. De câteva săptămâni, în fiecare duminică, afișul matineelor Teatrului de Revistă ”Constantin Tănase’’ este ținut de spectacolul ”Nepoții lui Tănase’’. Un autentic regal de frumusețe, armonie și...