Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

undercloud cronica de festival

Împlinirea a o sută de ani de la lansarea Manifestului dada, radicalul strigăt revoltat, a fost și continuă să fie sărbătorită pretutindeni în lume. La noi s-au organizat simpozioane, colocvii, mese rotunde și nu puține evenimente culturale și-au asociat într-un fel sau altul aniversarea aceasta. Dacă ne referim la teatru, remarcăm deja crearea unor spectacole centrate pe revitalizarea unor texte emanând de la „părinții” literari ai curentului sau impregnate de concepția și „stilul” dada sau faptul că festivalurile deja desfășurate și cele ce vor veni în salbă în această toamnă își afirmă interesul pentru manifestările și oamenii care au creat dadaismul.

undercloud 2016 public

Undercloud 2016. Foto: Cătălina Flămânzeanu

Era aproape de la sine înțeles ca un spațiu cultural supraintitulat, autointitulat, „liber de orice” să devină un mediu proprice pentru a evoca (și poate a reînvia) spiritul mișcării dada. Mă refer la UNDERCLOUD, festival care, fără a pierde (ba, dimpotrivă, socot eu, sporind) cutezanța inițială de acum nouă ani când a apărut în peisajul teatral românesc, acea îndrăzneală simbolizată prin apropierea/chemarea/zborul cugetului posibil în vecinătatea norilor (s-a născut pe terasa din fosta configurație a clădirii TNB), și-a găsit un elegant și generos „adăpost” în Hanul Gabroveni-ARCUB, în vechimea acelor ziduri care și ele îndeamnă la visare prin întortocherea labirintică a culoarelor ce leagă alveolele cărora li s-au dat pe timpul festivalului multiple, ingenioase funcționalități. Festivalul a fost o reușită în toate planurile, de la secțiunea competitivă și invitații hors concours, din țară și din străinătate, adică „spuma teatrului independent” cum îi place să spună lui Chris Simion, directorul-fondator, la atmosfera extraordinară ce s-a înfiripat între participanți de renume sau promițători începători pe drumul teatrului.

voci in noapte de matei viniec

Voci în noapte de Matei Vișniec

Au existat în program fapte artistice care au particularizat ediția din acest an, cum ar fi, bunăoară, „povestea” subiectivă a Capitalei, din acel București. Instalație umană, creație colectivă sub coordonarea atentă și profesionistă a regizorului Radu Alexandru Nica, apoi acel experiment pentru un singur spectator P(r)otagonista, girat de actrița Florina Gleznea și regizoarea Mariana Cămărășan, spus la final unei discuții-analiză, sau debutul dramaturgic al apreciatului romancier francez Pascal Bruckner, invitatul de onoare al festivalului, prin spectacolul-lectură cu piesa Crăciun la palat, în regia lui Chris Simion. Sunt doar câteva exemple dintr-o efervescentă retortă artistică formată din peste cincizeci de reprezentații, la care s-au adăugat ateliere și felurite dialoguri culturale. În acest fabulos ambient sincronizarea cu aniversarea dada a cunoscut și ea o împlinire de o exemplară complexitate. Vizibilă chiar și în palmaresul ediției, unde figurează Premiul „Dada Undercloud”acordat actriței convertite la scenografie Maria Nicola, pentru decorul și costumele spectacolului cu Omul-pernă, în regia lui Eugen Gyemant (spectacol încununat, de altfel, și cu premiile pentru cel mai bun spectacol, pentru regie și pentru interpretare masculină – Dan Rădulescu).

expozitie-negatia-dadaista

Negația dadaistă

În parteneriat cu AICT – Teatrologie și Departamentul de Studii Teatrale din UNATC, organizatorii festivalului au propus conferința internațională pe o temă de sinteză Spiritul de avangardă de la dada la scena contemporană. Au fost vizate Centenarul Dada, dar și cei 110 ani de la nașterea lui Beckett, 65 de ani de la premiera piesei Lecția de Eugène Ionesco, 55 de ani de la apariția teatrului absurdului, „referințe cronologice care obligă la o reevaluare istorică”, a precizat conf. univ. dr. Octavian Saiu, coordonatorul și moderatorul manifestării. Renumiți cercetători și profesori (John Elsom – Marea Britanie, Chris Ackerley – Noua Zeelandă, Kalina Stefanova – Bulgaria, Benny Lim – Hong Kong, Ana Maria Nistor, Alina Gabriela Mihalache – București, Ionuț Tomuș, Alba Stanciu – Sibiu) au susținut în acest cadru comunicări urmate de dialoguri libere cu publicul ca o încercare de a oferi „o imagine complexă a unui fenomen cultural ce își transcende datele istorice și devine o tipologie universală: spiritul de avangardă”. În festival, a fost lansat volumul lui Octavian Saiu, Lecția – o meditație cu șapte teme (Editura Nemira) și am urmărit mai multe reprezentații cu piese de Matei Vișniec, scriitor cu o evidentă evoluție în siajul teatrului absurdului. În pandant, pe toată durata în foaierul principal de la Hanul Gabroveni a fost deschisă o excepțională expoziție cu lucrări ale unor importanților artiști de origine română care au conturat cu penelul lor tumultuosul fenomen avangardist, de la Victor Brauner, Marcel Iancu la Jules Perahim, Țuculescu, Sever Frențiu ș.a., organizată de Galeria AraArt, cu genericul sugestiv „Negația dadaistă.” 

lectura cabaretul cuvintelor

Spectacol-lectură Cabaretul cuvintelor. Foto: Cătălina Flămânzeanu

Îmbinând cele două laturi creative care au impus curentul ideatic dadaist, pictura și literatura, Cabaretul dada a reprezentat unul dintre cele mai tușante și vii momente într-o suită, cum spuneam, de fapte artistice foarte fierbinți. Artizanii lui: regizoarea Chris Simion, dramaturgul Matei Vișniec și pictorița Mirela Trăistaru. În centrul lui, pe de o parte piesa Cabaretul cuvintelor, scrisă acum câțiva ani de Matei Vișniec special pentru acest centenar dada, la imboldul lui Silviu Purcărete, cum avea să le mărturisească celor prezenți după spectacolul-lectură, unde a fost și pasionatul „interpret” al didascaliilor. Spectacolul a fost pregătit cu o echipă de suflet a regizoarei: Cristian Iacob, Marian Râlea, Niko Nitai, Dorina Chiriac, Vlad Logigan ș.a. Chris Simion a reușit să le stimuleze puternic imaginația acestor actori care prin pregnante accente au făcut foarte viu textul, subliniindu-i și adâncimea și spiritul critic prin care se distanțează și totodată recuperează creator acel spirit al cabaretului Voltaire unde s-a născut dadaismul, și parfumul poetic specific scriiturii autorului. Iar nouă să ne aviveze curiozitatea de a urmări negreșit spectacolul în varianta lui scenică pe care a anunțat-o cu mare emoție și o reverență caldă față de consistența textului și numeroasele piste de sondare pe care el le deschide. Pe de altă parte, Cabaretul dada a cuprins proiectul scenografic inspirat de curentul dada la care lucrează de zece ani pictorița Mirela Trăistaru. Pregătirea spectacolului a avut loc în atelierul său de pe Kiseleff, unde și publicul a fost invitat la ultimele repetiții. Ambianța aceea deopotrivă recuperatoare a esenței dada, cele peste o sută de tablouri semnate de artiști din toată lumea, prietenii pictoriței care i-au oferit dreptul de a le finaliza după propria simțire, s-a constituit apoi, acolo, la Hanul Gabroveni, pe tot parcursul publicului către locul reprezentației-lectură, într-un „spectacol” vizual și intelectual aparte. Sporit, la final, prin invitația venită de la pictoriță și de la regizoare către fiecare spectator de a-și lăsa propria „amprentă” emoțională pe o nouă pânză. Mirela Trăistaru și Chris Simion au fost invitate cu această lucrare modulară, ce se poate configura în funcție de spațiul de expunere, în luna noiembrie 2016, în Elveția, la Cabaret Voltaire. Va fi cea dintâi participare românească de această natură în renumitul spațiu dadaist.

Vezi: arhiva Undercloud

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALcabaret voltaire,chris simion,cronica de festival rev teatrala radio,dadaism,expozitie dada,mariana ciolan,matei vișniec,undercloud
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Împlinirea a o sută de ani de la lansarea Manifestului dada, radicalul strigăt revoltat, a fost și continuă să fie sărbătorită pretutindeni în lume. La noi s-au organizat simpozioane, colocvii, mese rotunde și nu puține evenimente culturale și-au asociat într-un fel sau altul aniversarea...