Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

20-de-minute-cu-ingerul-cronica de teatru

”20 de minute cu îngerul” de Aleksandr Vampilov, regia: Felix Alexa, Teatrul de Comedie, Bucureşti

Dependenţa de vodcă aduce doi salariaţi – aflaţi în delegaţie – într-o situaţie disperată: pofta de alcool nu s-a epuizat, însă resursele financiare, da. După ce au încercat fără succes toate variantele de a face rost de măcar trei ruble, fiind refuzaţi atât de menajera hotelului în care sunt cazaţi cât şi de vecinii de palier (un violonist şi un cuplu de proaspăt căsătoriţi), unul dintre ei imploră lumea care trece pe sub fereastra hotelului. Şi, în scurt timp, un binefăcător bate la uşă. Prea frumos ca să nu fie la mijloc ceva necurat sau vreun interes dubios.

”20 de minute cu îngerul” e genul de poveste simplă, cu tâlc, o snoavă urbană cu personaje caraghioase, oameni mărunţi ajunşi în situaţii excepţionale, într-o atmosferă marcată de egoism, nevoi primare, amiciţii superficiale, de ”a avea” înainte de ”a fi”. Nu e de mirare că un gest dezinteresat, un ajutor venit prompt şi deschis ascunde obligatoriu ceva suspect, o faptă ilicită, maschează un delict. Exerciţiile de omenie nasc nu numai suspiciuni, ci şi violenţă. Nicio faptă bună nu trebuie să rămână nepedepsită. Ar fi prea umilitor.

vampilov

Spectacolul gândit de Felix Alexa fără prea multe artificii şi ”completări” regizorale, în scenografia (cam în sine) semnată de Andrada Chiriac, are în prim-plan un cuplu de actori cu real potenţial comic (Gabriel Răuţă şi Alexandru Conovaru). Poate pentru un plus de spectacol ar fi fost mai nimeriţi doi actori mai diferiţi ca registru şi chiar ca apariţie. De asemenea, suita de gaguri nostime s-ar mai fi putut îmbogăţi. Violonistul interpretat cu farmecul binecunoscut de Bogdan Cotleţ ar fi putut încerca mici variaţii; altminteri, e destul de monocord şi previzibil. Să ne înţelegem, nu e nimic greşit, dar nu ar fi dăunat ceva mai multă creativitate în abordarea acestor personaje, o mai spectaculoasă şi surprinzătoare exploatare a situaţiilor dramatice. Cuplul de tineri căsătoriţi (Irina Ştefan şi Anghel Damian) e de-a dreptul civil şi nu propune nimic. Spre deosebire de Mihaela Teleoacă, o actriţă care ştie să valorifice potenţialul comic al partiturii sale (şi vorbim de un rol episodic).

20-de-minute-cu-ingerul-Fotografie-din-spectacol-de-Mihaela-Marin

Fotografie din spectacol de Mihaela Marin

Dan Tudor izbuteşte un personaj remarcabil, expresiv, percutant, cu o economie de mijloace şi eficienţă maximă. Un joc periculos, pe muchia extrem de subţire între comic involuntar şi dramatic. Virtuţi ale unui mare actor care nu se pierde cu firea, îşi stăpâneşte mijloacele şi catalizează atenţia publicului.

”20 de minute cu îngerul” este un spectator corect deşi perfectibil, fără disfuncţionalităţi majore, o producţie de serie, cuminte, cu o teză lizibilă – alterarea comunicării în plan uman, disoluţia empatiei şi a onestităţii, o revizitare rapidă dar elocventă a unor concepte simbolice precum ”semeni”, ”solidaritate”, ”comuniune”, ”dialog”, un nimerit prilej pentru a ne pune întrebări, fără a ne stârni insomnii. Semn că, inevitabil, ”viaţa merge înainte”.

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericiriicronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Păsări de pradă, cronică de teatru

Liberă trecere către tine însuţi, cronică de teatru

Cum gestionezi o pleaşcă, cronică de teatru

Pe speaker, cronică de teatru

Povestiţi, povestiţi, tot va rămâne ceva, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Şi mâna trup şi suflet se făcu, cronică de teatru 

La bâlci, cu capu-n jos, cronică de teatru

E pur si muove, cronică de teatru

Japonia – între viaţă şi artă, cronică de carte

Teatrul, această incredibilă metaforă a vieţii, cronică de carte

Când teatrul nu te mişcă, cronică de teatru

Dincolo de perete, cronică de teatru

Lecțiile „Lecției”, cronică de carte

Sfânta treime şi cele două jumătăţi, cronică de teatru

Când filmul – ca şi maioneza – se mai taie, cronică de teatru

Fascinaţia omului cu cap de perlă, cronică de teatru

Escrocherii sentimentale, cronică de teatru

Desprinderea din soare şi dreptul la eternitate, cronică de teatru

O bătaie la vremea ei face cât orice ”cutare şi cutare”, cronică de teatru

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUAleksandr Vampilov,cronică de teatru rtr,dan tudor,răzvana niță,teatrul de comedie
Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ ”20 de minute cu îngerul” de Aleksandr Vampilov, regia: Felix Alexa, Teatrul de Comedie, Bucureşti Dependenţa de vodcă aduce doi salariaţi – aflaţi în delegaţie – într-o situaţie disperată: pofta de alcool nu s-a epuizat, însă resursele financiare, da. După ce au încercat fără succes...