cronica de teatru tudor sicomas o femeie draguta cu o floare si ferestre spre nord metropolis

O femeie drăguţă cu o floare şi două ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis din București

În ultimul timp, Teatrul Metropolis m-a surprins cu producţiile pe care le-a realizat. Titluri importante din literatura dramatică universală, dar şi piese mai puţin cunoscute, însă la fel de valoroase, în special pentru publicul tânăr. Mai mult, mă bucură faptul că văd aduse în prim-plan titluri care au făcut istorie în teatrul românesc în timp: Bădăranii, Efectul razelor gamma asupra crăiţelor sălbatice sau O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord.

imagini din spectacolul o femeie draguta cu o floare teatrul metropolis

Imagini din spectacolul O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis din București. Sursa foto: pagina de facebook a Teatrului Metropolis

Despre acest din urmă spectacol vreau să vorbesc. Sunt încă tânăr şi nu am apucat să văd marile spectacole româneşti decât la televizor. Sau, în cel mai rău caz, să citesc despre ele. Aşa că nu pot decât să mă bucur când un titlu care a făcut succes pe o scenă românească este readus în atenţia spectatorilor. Aşa că am purces cu inima deschisă spre spectacolul regizat de Mihai Constantin şi montat la Sala Amfiteatru (noul, elegantul şi foarte cochetul spaţiu teatral de la Metropolis). Nu mare mi-a fost mirarea să văd o parte a lumii bune a culturii adunată în foaier. Mulţi probabil şi-au amintit de spectacolul din 1986, de la Teatrul Mic, cu Valeria Seciu în rolul principal şi regizat de Dragoş Galgoţiu. Dar am descoperit şi tineri dornici să se întâlnească cu textul plin de viaţă, umor şi frumuseţe al lui Eduard Radzinski. E ciudat cum un foarte premiat şi apreciat autor de romane şi volume dedicate istoriei a devenit, în acelaşi timp, şi cel mai jucat dramaturg după Cehov (în Rusia, bineînţeles). E interesantă, în acelaşi timp, abordarea textelor dramatice, comparativ cu cele în proză, istorice.

Eduard Radzinski

Eduard Radzinski

Textul jucat la Teatrul Metropolis este o farsă. Nu ştii exact dacă ceea ce se întâmplă în faţa ochilor tăi este real sau nu. Dacă este, într-adevăr, doar teatru sau este pura realitate. Personajele par verosimile. Dar situaţiile în care sunt puse fiecare dintre ele parcă sunt luate dintr-o lume absurdă. Şi totuşi…

Intrând în micuţa, dar atât de primitoarea sală Amfiteatru, am fost bucuros să descopăr scenografia Vandei Maria Sturdza. Şi uimit, în acelaşi timp, cum, pe parcursul spectacolului, decorul s-a dovedit a fi extrem de ingenios, folosindu-se de o scenă turnantă pentru a face trecerea rapidă dintr-un spaţiu în altul. De ceva vreme nu am mai fost atât de plăcut impresionat de o scenografie teatrală. Dar, bineînţeles, este Vanda Maria Sturdza. Şi cine poate uita scenografia impresionantă din Casa Zoikăi a regretatului Alexandru Tocilescu, la Teatrul de Comedie?!

irina movila o femeie draguta cu o floare teatrul metropolis

Irina Movilă

Dincolo de spaţiul scenic am redescoperit 4 actori români. Şi i-am băgat în sân, lângă suflet. Căci tare mi-au luminat seara. Irina Movilă, o artistă faţă de care întotdeauna am avut un respect deosebit, dar şi o teamă mistică (poate din cauza rolurilor dramatice ori chiar tragice în care am văzut-o), mi-a devenit apropiată. Parcă o cunoşteam de când lumea. Căci a reuşit să demonstreze cu câtă uşurinţă poate fi actriţă de comedie şi cu câtă relaxare trece de la melancolie, la furie, la isterie şi, în cele din urmă, la o stare sublimă de a iubi totul în jur: „Cât e de frumos să iubeşti!”, spune Aelita Ivanovna. „Duceţi-vă acasă şi luaţi orice obiect, fiinţă care vă este dragă şi eu o să le iubesc pe toate! Dar, rogu-vă, nu vă fie teamă de dragostea mea. Bine?” E chiar foarte bine. Căci acest final de spectacol, închipuit ca un monolog în afara spaţiului şi timpului subliniază perfect ideea de farsă. Poate chiar mai mult decât o farsă, o metaforă moralizatoare asupra celui mai pur sentiment uman – dragostea. Iar Irina Movilă ştie să puncteze şi să accentueze exact cele mai importante aspect ale acestui sentiment.

o femeie draguta cu o floare si fer spre nord edvard radzinski

Şi, alături de ea, trei escroci sentimentali împlinesc acest tablou neverosimil al unei realităţi foarte apropiate nouă. Răzvan Vasilescu (Skameikin) este un pungaş absolut fermecător, având uşoare momente mai îngroşate, dar care nu deranjează, făcând parte din economia regizorală a spectacolului. Apoi, Gheorghe Ifrim (Fedea) îşi poartă cu el farmecul şi şarmul comic şi în acest spectacol. Aşa cum îl ştiu şi îl apreciază spectatorii, actorul îmbină cu măiestrie umorul fin cu momente „pe muchie”, de un dramatism la fel de subtil cum îi este şi latura comică. Nu în ultimul rând, Gabriel Spahiu (Apokin), deși nu are o partitură la fel de ofertantă ca ceilalţi doi, reuşeşte să stârnească zâmbete şi râsete prin simpla prezenţă scenică – normal că îl ajută şi „fizicul”. De menţionat sunt şi apariţiile scurte, dar interesante ale lui Marcelo-Sebastian Cobzariu, care este, pe rând, Inspector, chelner şi un individ violent.

Ca să utilizez o frază atât de folosită în ultimul timp, la Teatrul Metropolis „se întâmplă lucruri minunate”. Dar, nu, serios! Chiar se întâmplă lucruri frumoase. Se montează spectacole interesante, se aleg texte clasice, dar se scot la iveală şi noi dramaturgi valoroşi. Şi, nu în ultimul rând, se readuc în luminile reflectoarelor actori pe care spectatorii îşi doresc să îi vadă. Aşadar, vă poftesc la teatru să vedeţi… cât e de frumos să iubeşti, cât e de frumos să trăieşti… o mie de vieţi!

afis o femeie draguta cu o floare si ferestre spre nord

O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord de Eduard Radzinski. Regia: Mihai Constantin. Cu: Irina Movilă (Aelita Ivanovna), Răzvan Vasilescu (Skameikin), Gheorghe Ifrim (Fedea), Marcelo-Sebastian Cobzariu (Inspectorul/chelnerul), Maria Constantin (Iepuraş), Alexandra Iosif (Crăiasa), Alexandra Duţă (Ren). Scenografia: Vanda Maria Sturdza. Teatrul Metropolis din București.

Următorul spectacol este programat duminică, 28 februarie 2016, ora 15.00, Sala Amfiteatru a Teatrului Metropolis. Bilete aici.

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,eduard radzinski,farsă,gheorghe ifrim,Irina Movilă,Marcelo-Sebastian Cobzariu,mihai constantin regie teatru,O femeie drăguţă cu o floare şi ferestre spre nord,teatrul metropolis,teatrul mic,tudor sicomas,valeriu seciu,Vanda Maria Sturdza
Cronică de teatru de TUDOR SICOMAȘ O femeie drăguţă cu o floare şi două ferestre spre nord de Eduard Radzinski, regia: Mihai Constantin, Teatrul Metropolis din București  În ultimul timp, Teatrul Metropolis m-a surprins cu producţiile pe care le-a realizat. Titluri importante din literatura dramatică universală, dar şi piese mai puţin cunoscute, însă...