Teatru și educație, rubrică de MIRELA NICOLAE

INTERVIU CU REGIZORUL IVAN DOBCEV TEATRUL LABORATOR SFUMATO

2 rubrica teatru si educatie de mirela nicolae rev teatrala radioÎntâlnirea mea cu regizorul artistic bulgar Ivan Dobcev poate sta sub semnul întâmplării. Sau al astrelor. Ori al destinului încrucişat. Eu am primit-o ca pe-o întâlnire benefică din care-am cules informaţii despre relaţia subtilului cu pragmaticul, despre modul în care vede lumea un mare artist. Ivan Dobcev este absolvent de regie şi belle-arte, iar Teatrul-Laborator Sfumato pe care l-a imaginat în 1989 se inspiră din remarcile pictorului Giorgio Vasari la adresa tehnicii lui Leonardo da Vinci şi ale discipolilor săi. „Sfumato este tehnica de a picta aerul”, spune Dobcev, iar aerul poate fi pictat de oricare dintre noi.

Întâlnirea mea cu regizorul artistic bulgar Ivan Dobcev mi-a arătat, într-o oarecare măsură, nuanţele subtilului energetic la care acesta face apel când gândeşte un spectacol sau când le predă studenţilor de la Facultatea de actorie a Universităţii din Sofia.

Unde începe şi unde se termină nevăzutul? Cum ne domolim demonii pasiunilor? Care este hrana himerelor? Sunt întrebări pe care şi le pun artiştii care intră în contact cu Teatrul-Laborator Sfumato şi de care beneficiază, mai apoi, publicul de teatru. Poate părea un experiment ca multe altele dacă nu s-ar baza pe eliberarea energiilor într-un drum iniţiatic parcurs în egală măsură de creatori şi spectatori.

4

Recenta premieră de la Naţionalul bucureştean, spectacolul Medeea, mama mea, care are la bază un text scris de Ivan Dobcev şi este regizat de acesta împreună cu Margarita Mladenova, apelează la Teatrul-Laborator Sfumato şi la o trupă de tineri actori români, excelenţi în rolurile primite. Spectacolul, prin text şi regie, face apel la mituri, la actualitate, la nevăzut, la realitate şi iluzie. Povestea dramei ţiganilor din Bulgaria pare neschimbată acum la fel ca în urmă cu decenii sau secole. Ecuaţia de gradul I a umilinţei, abandonului este completată cu ecuaţia de gradul II a haosului social şi economic, desăvârşită de o ecuaţie de gradul III a cunoaşterii şi acceptării identităţii. Este un spectacol impresionant prin ritm, vitalitate şi forţă, prin momentele muzicale minunate concepute de Assen Avramov.

Ivan Dobcev

Ivan Dobcev

Întâlnirea mea cu regizorul artistic bulgar Ivan Dobcev a fost prea scurtă. Aş fi vrut să aflu mai multe despre spectacolele pe care le-a realizat în ţara sa natală sau pe alte meleaguri, despre modul în care percep tinerii bulgari, turci, ţigani, români etc. rolul artelor în secolul XXI. Aş fi vrut să ştiu ce simte un artist atunci când pune ordine într-o operă folosindu-se de percepţiile sale. M-am limitat la a discuta cu Ivan Dobcev despre educaţie, despre tehnologia care ne invadează intimitatea, implicit ne abuzează nevăzutul, acela care riscă să se încheie înainte de a fi fost descoperit.

Grafică, ilustrații și editare multimedia: Costin Tuchilă.

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Alte articole, interviuri și reportaje de Mirela Nicolae: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj 

Ora de educație teatrală 

Între mesajul educaţional şi cel protestatar – NETA 2015, cronică de teatru

Realitatea dintre vis şi coşmar, cronică de teatru

Teatru la superlativ – „Noaptea lui Helver” de Ingmar Vilkvist la NETA 2015, cronică de teatru

Umor negru și parodie amară la Sala Mică a Teatrului Naţional „I. L. Caragiale”, cronică de teatru

Poveşti şi învăţăminte pentru adulţi în spectacolul „Omul-pernă” de Martin McDonagh, cronică de teatru

Divorţul ca pretext pentru o căsătorie necesară, cronică de teatru

Un studiu memorabil: „«Tovarăşul de luptă» Caragiale”, cronică de carte

Citindu-l pe clovnul iubitor de viaţă, cronică de carte

Hohote de râs într-o montare radiofonică antologică: „Burghezul gentilom” de Molière, cronica discului de teatru radiofonic

Gânduri despre A. P. Cehov spuse împreună cu regizorul Gavriil Pinte, interviu

O dramatizare de excepție: „Salonul roșu”, reportaj

„Pisica verde”, o piesă cu adolescenți, despre adolescenți, dar pentru părinți, reportaj

Diana Mihailopol: „«O zi din viața lui Robinson Crusoe», un spectacol despre singurătate și disperare”, interviu

CD-urile „Ora veselă” cu Birlic şi Tănase, remediu pentru oameni trişti, reportaj

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Interviu

 

costintuchilaTEATRU ȘI EDUCAȚIEivan dobcev,leonardo da vinci,Medeea – mama mea,mirela nicolae,teatrul laborator sfumato
Teatru și educație, rubrică de MIRELA NICOLAE Întâlnirea mea cu regizorul artistic bulgar Ivan Dobcev poate sta sub semnul întâmplării. Sau al astrelor. Ori al destinului încrucişat. Eu am primit-o ca pe-o întâlnire benefică din care-am cules informaţii despre relaţia subtilului cu pragmaticul, despre modul în care vede lumea un...