teatru tv o-lada-dupa-ion-creanga-alexandru-dabija-cronica-de-teatru

Casa de Producție a TVR îi urează ”La mulți ani!” regizorului Alexandru Dabija (n. 13 februarie 1955) și vă invită să urmăriți sâmbătă, 18 februarie 2017, la ora 20.00,  la TVR 3 spectacolul O… ladă, preluare a producţiei Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ. Text: Genţiana Ionescu. Distribuția: Vergina (mama Mirelei): Nora Covali; Baba spurcată la gură: Corina Grigoraş; Baba fântână: Ecaterina Hâţu; Baba mortului: Cătălina Ieşanu; Mirela (fata babei), baba cu poşetă: Ingrid Robu; Baba călare pe mort: Adina Suciu; Anişoara (fata moşneagului), baba cocoşată: Alexandra Suciu; Cezărel, Cucoşu’: Cezar Antal; Baba căţeluşă: Răzvan Bănuţ; Mortul: Dan Covrig; Baba Sfânta Duminică: Victor Giurescu; Baba copac (păr): Dragoş Ionescu; Costeluş (copilul Sfintei Duminici): Costel Manole; Baba cu chitara, baba cuptor: Rareş Pîrlog. Scenografia: Romulus Boicu. Muzică și versuri: Ada Milea. Regia: Alexandru Dabija.

Echipa TVR: producție: Diana Dumitru, Marius Flonta. Sunet: Valentin Bartolomeu. Postprocesare sunet: Răzvan Ionescu. Imagine: Dan Constantinescu, Dan Constantinescu Jr, Andrei Țoneș. Montaj: Robert Kallos. Regie TV: Cornel Mihalache.

O… ladă este o creaţie colectivă după texte de Ion Creangă, în regia lui Alexandru Dabija. Premiera spectacolului O… ladă a avut loc în 11 octombrie 2013, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT).

Teatrul Național de Televiziune este un proiect al Casei de Producție a TVR, difuzat pe canalele TVR și online pe www.tvrplus.ro. Producător coordonator: Demeter András István.

Comunicat al Casei de Producție a TVR

 

 

afis o lada

 

”[…] O… ladă a făcut ca sala să fie aproape neîncăpătoare pentru publicul curios de a revedea trupa, bine cotată, dar mai ales cu acest neobosit orchestrator histrion, Alexandru Dabija, spre a o îmboldi la o «creaţie colectivă». În teatrul unde a debutat în 1976 obţinând premiul pentru cel mai bun regizor şi unde a realizat alte câteva spectacole rămase de referinţă, după acel Oo!, din 2007, jucat şi premiat peste tot în ţară, Alexandru Dabija explorează din nou expresivitatea graiului moldovenesc şi universul lui Ion Creangă spre a dezvălui carate de operă clasică, suculenţa teatralităţii unei scriituri redeşteptate la o nouă tinereţe în dialogul cu publicul de astăzi. «Povestitor» înnăscut el însuşi, Alexandru Dabija ţese o istorie cu valoare de sinteză, cu accente realiste şi arabescuri în fantastic, în care macabrul şi grotescul lasă loc ironiei şi autoironiei. Suntem invitaţi să asistăm la un priveghi, cu momentele lui tipice, spălarea, îmbrăcarea, jelirea şi… bârfirea mortului (Dan Covrig) care în nota şugubeaţă ce irumpe tot timpul în spectacol va şi părăsi sicriul într-o secvenţă. În jurul catafalcului, mereu altfel poziţionat, deschizând noi puncte de vedere, un ciopor de babe: baba spurcată la gură, baba mortului, baba călare pe mort ş.a. Sunt tot atâtea chipuri ale răutăţii, pizmei, ranchiunei, prostiei, sunt purtătoarele unor tipare mentale guvernate de superstiţie, de prejudecăţi, înfăţişate, însă, cu detaşare, pe o largă scală de umor, într-o cascadă tumultuoasă de atitudini, gesturi, intonaţii. Ca o invariantă a spiritualităţii, babele creează un savuros personaj colectiv, fiecare „element” cu accentele lui de individualitate, graţie jocului dăruit şi nuanţat pe care l-am remarcat în cazul interpretelor Nora Covali, Corina Grigoraş, Ecaterina Hâţu, dar şi la Adina Suciu sau Cătălina Ieşanu.

o lada ion creanga teatrul tineretului piatra neamt

O… ladă. Fotografii: Teatrul Tineretului din Piatra Neamț

Este o lume sumbră, nu numai pentru că este pusă în vecinătatea morţii şi a spaimelor pe care le poate naşte ea, dar prin acele imagini în clarobscur ce amintesc de Rembrandt sau prin altele de coşmar desprinse parcă din Hieronymus Bosch, dominante în spectacol, prin veşmintele cernite ca şi ansamblul decorului (scenografie: Romulus Boicu), spectacolul vorbeşte despre o întunecime intrată adânc în fiinţe, sugerată şi prin machiajul care îngroaşă tuşele caracterologice. Şi gândim la premisele proliferării ei, căci iat-o pe Mirela, fata babei plecată să-şi afle norocul, cu aspectul ei de «nasty girl» pe care i-l conferă cu aplomb Ingrid Robu, întrecând-o în stupizenie şi turpitudine pe mama sa, Vergina. O lume care nu va pieri o dată cu cohorta asta îmbătrânită în rele, chiar dacă se mai zăreşte câte o rază de lumină, aşa cum vine prin chipul serafic al Anişoarei, fata moşneagului, interpretată cu delicateţe de Alexandra Suciu. Un farmec aparte aduc travestiurile, Răzvan Bănuţ, Dragoş Ionescu, Rareş Pârlog, în baba căţeluşă, baba cuptor, baba copac, şi mai ales, cu jocul său rafinat economicos, Victor Giurescu, în Baba Sfânta Duminică, atunci când pe întâmplările priveghiului se articulează faptele şi tâlcurile din Fata babei şi fata moşneagului. Are şi umor şi amar amănuntul cu trimitere la depopularea satelor, anume că în locul gemând de babe nu a mai rămas decât un moş, Cezărel. Întrupat de acelaşi riguros şi savuros… Cezar Antal care, aici ca şi în Oo!, joacă şi rolul Cucoşul, liant metateatral sporind conotaţiile hazlii pentru fidelii trupei de la Piatra Neamţ, efect pe care îl are şi ambiguitatea polisemiei cuvântului «ladă» din titlu (cufărul fetelor plecate după noroc, dar şi sicriul). Secvenţele scenariului arborescent, de tipul «poveştii cu sertar» ca în 1001 de nopţi (text, Genţiana Ionescu), sunt întretăiate de pasaje muzicale unde actorii fac pe deplin şi dovada înzestrării lor vocale. Pentru a interpreta songurile compuse inspirat de Ada Milea (muzică şi versuri), în acelaşi spirit de umor al spectacolului, șfichiuitor şi totodată generos. Sunt momente care nu dau seama doar de o… modă evidentă în teatrul de azi şi care ar îndreptăţi etichetarea spectacolului drept musical, ele dau ritm şi avânt unui spectacol viu şi îndelung aplaudat în acea seară bucureşteană.” – Mariana Ciolan, Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti, Revista Teatrală Radio, 9 ianuarie 2014.

logo-revista-teatrala-radioVezi și: Arhiva rubricii Teatru TV 

Arhiva rubricii Cronica de teatru tv de Ani Bradea 

costintuchilaTEATRU TValexandru dabija,casa de productie tvr,ion creangă,o... ladă,prima piesa montata la teatrul tineretului din piatra neamt,teatru tv,Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ
Casa de Producție a TVR îi urează ”La mulți ani!” regizorului Alexandru Dabija (n. 13 februarie 1955) și vă invită să urmăriți sâmbătă, 18 februarie 2017, la ora 20.00,  la TVR 3 spectacolul O… ladă, preluare a producţiei Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ. Text: Genţiana Ionescu. Distribuția: Vergina (mama...