Cronică de festival de MARIANA CIOLAN

fits-2018-1

Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu are, în mod firesc, dată fiind bogăţia paletei lui artistice şi culturale, o multitudine de publicuri. Apropiindu-ne de acela interesat de arta dramatică, pot spune că și anul acesta oferta spectacolelor pe afișul unei singure zile a impus alegeri drastice soldate cu regretul de a nu fi putut vedea cât și-ar fi dorit unii. La capitolul invitați străini, am putut urmări, cum era de așteptat, personalități de prim rang și fapte artistice inedite (căci capacitățile și scopurile festivalului o impun), chiar dacă nu a mai existat luxurianța altor ediții. Iar între marile nume am remarcat (alt fapt de asemenea definitoriu pentru FITS) revenirea la Sibiu a unor excepționali oameni de teatru și îi numesc aici bunăoară pe seducătorul reformator al scenei europene Eugenio Barba cu al său Odin Teatret, și pe rafinatul profesionist și conducător al faimoasei companii japoneze Yamamoto Noh Theatre. Unii spectatori s-au aflat acum la Sibiu special pentru a se reîntâlni cu creația lor! Apoi afișul FITS 2018 a cuprins o pleiadă de mari valori din teatrul românesc de azi. Dimpreună cu spectacolele de patrimoniu din repertoriul Teatrului Naţional ”Radu Stanca”, inima organizatorică a festivalului, şi cu cele mai noi creaţii ale acestei trupe începând cu spectacolul kabuki conceput de Silviu Purcărete , publicul a avut prilejul de a-i (re)vedea pe adevărați monștri sacri ai teatrului contemporan Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc (”Regele moare”, TNB), pe excepționalii actori Horațiu Mălăele, Maia Morgenstern, George Mihăiță, Valentin Teodosiu (”Fierarii”, Teatrul de Comedie), Marcel Iureș și Florin Piersic jr (”Stage Dogs”, Teatrul Act), Marian Râlea într-o distribuție de mare valoare (”Karamazovii”, Teatrul Mic) alături de minunata trupă a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca (”În adâncuri”, regia Yuri Kordonski) sau de cea formată și coordonată de Victor Ioan Frunză într-unul dintre cele mai incitante spectacole ale sale din ultimii ani, acela cu ”Hamlet” (Teatrul Metropolis) ș.a.

Gala celebrităților

Gala celebrităților

Întorcându-ne la invitații din străinătate, la cele ce rămân spre reflecție și aducere aminte, din ce am reușit să urmăresc eu în festival, o adevărată revelație mi s-a părut înfățișarea ca monodramă a poemului homeric ”Iliada”, în interpretarea actorului american David O’ Hare, și o mare șansă aceea de a o vedea în carne și oase pe cea mai premiată actriță franceză, Isabelle Huppert, citind din ”Amantul”, ori păşind pe Aleea celebrităților, ca și o altă vedetă de Hollywood pe care am aplaudat-o în festivalul sibian de anul trecut, Michail Baraschnikov. Spectacolul marcat de o noutate izbitoare mi s-a părut montarea cu ”Trei surori” de Cehov, la Teatrul Dramatic de Stat Academic ”Flacăra roșie” din Novosibirsk.

”Trei surori” de Cehov, la Teatrul Dramatic de Stat Academic ”Flacăra roșie” din Novosibirsk. Foto: Maria Ștefănescu

”Trei surori” de Cehov, la Teatrul Dramatic de Stat Academic ”Flacăra roșie” din Novosibirsk. Foto: Maria Ștefănescu

Spectacolul, de mare forță emoțională, jucat cu o dăruire vibrantă de actori și având un pronunțat impact vizual este conceput într-un cod de comunicare inspirat de limbajul surdo-muților. O convenție care derivă desigur, poate ca un corolar, din ceea ce este unanim recunoscut în legătură cu dramaturgia cehoviană despre valoarea tăcerilor, explorate pe scală cuprinzătoare în mii de înscenări ale scriitorului rus, spre a se sublinia incomunicabilitatea, singurătatea sfâșietoare a eroilor lui. Dar dincolo de asta, ea are şi consecințe importante asupra percepției publicului obligat să iasă din tipare și habitudini bine înrădăcinate. Îmi aduc aminte spectacolul cu ”Copiii unui Dumnezeu mai mic”, unde Cristina Toma, interpreta unei fete lipsite de grai îndrăgostită de profesorul ei, se exprima în limbajul specific al semnelor în timp ce partenerul de joc, Adrian Pintea, îi replica prin vorbe. Am mai văzut tot cu ani în urmă un spectacol care se juca pe întuneric şi evoca foarte liber textul lui Diderot despre orbi, care impresiona și punea pe gânduri. Era mai mult un experiment de tip studio. Or, aici este vorba de un amplu construct scenic omogen, de peste patru ceasuri, conceput și girat de tânărul regizor Timofey Kulyabin.

”Trei surori”

”Trei surori”

Conform celor spuse la o conferinţă de presă, regizorul, văzând un dialog între doi surdo-muți, a avut revelația că acolo putea fi sursa pentru ceea ce dorea el de la actorii săi, anume ”trăiri scrise cu corpul”. Și, după o lună de lucru cu un specialist care predă limbajul semnelor, și-a aruncat interpreții în focul acestui demers incitant. Și în fața propriului public sau în lume, peste tot unde au înfățișat spectacolul începând cu 2015 când a fost creat, au cules aplauze odată ce spectatorii au trecut dincolo de consternarea inițială. Or, asta se poate întâmpla lesne (deşi la Sibiu nu toată lumea a rezistat până la final) căci spectacolul are profunde virtuți artistice, ritmul lui te poartă cu sine, într-o împletire a dramaticului cu irizările un comic duios uneori și de cele mai multe ori amar, cu note discrete dar pertinente de lirism, unele caractere se arată în noi lumini de înțeles, relațiile dintre ele sunt puternic conturate și funcționează cu mare efect emoțional. Cei din casa Prozorov ca și ofițerii care le calcă pragul aduc în scenă odată cu nebuloasele sufletești ale fiecăruia o continuitate plină de tâlcuri între timpul scriiturii (evocat prin mobilierul tradițional rusesc și costumele de epocă ce nu se abat decât ușor de la linia specifică) și prezentul ce irumpe prin telefoanele celulare pe care personajele le folosesc ca lanterne și pentru selfie-uri, dar și pentru SMS-uri – nou canal de comunicare dincolo de auditiv. Alte valențe simbolice derivă din faptul că, în cadrul de joc riguros gândit împreună cu scenograful Oleg Golovko, un spațiu ce permite… ubicuitatea, spectatorul putând să își plimbe privirea în oricare dintre odăile casei configurate pe scenă, unde continuă de multe ori să se întâmple ceva și după ce o anumită confruntare dintre eroi s-a consumat, aici, în acest spațiu complex în care jocul actorilor devine un fel de teatru mimic, gestual și corporal (fără a fi însă ceea ce îndeobşte se înţelege prin asta), este generat un univers sonor cotidian, minuţios orchestrat şi el, care îți captează dintr-odată altfel atenția – scârțâit de uși sau de mobile, ticăitul pendulei, zgomot de pași sau acordurile tânguitoare ale viorii lui Andrei, culminând din acest unghi de vedere cu actul III, al incendiului, care se desfășoară aproape în obscuritate deplină. Acest univers rezonează uneori cu sunete ce vin din afară, mai ales în actul final, când toată mobila strânsă în fundal este acoperită de o folie translucidă, iar visul Moscovei s-a sfârșit și viața surorilor devine… o poveste. La un alt palier, dualitatea sunet/tăcere , cuvânt/gest devine revelatoare de absurd consubstanțial cu o dimensiune neîndoielnică a operei cehoviene. Dacă ne referim la scena în care Irina urmărește cu sonorul de mulți decibeli un serial tv ori ne dăm seama că totuși există un personaj care posedă limbaj articulat: este bătrânul Ferapont, acela care sub pana lui Cehov are… dificiențe de auz. Iar faptul că în timp ce urmărim povestea silențioasă din scenă textul cehovian care o conține (în integralitatea lui respectată până la ultima virgulă în spectacol!) curge în fața publicului pe ecrane de fundal poate da naștere altei paradigme de cugetare.

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

Mc Ranin: ”Obiectivul meu este fericirea spectatorului și a artistului”, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Tartuffe» în cheie modernă”, interviu

Moștenirea Löwendal

Doru Mareș despre festivalul ”Bacău Fest Monodrame” 2018, interviu

Scena.ro – la 10 ani de la înființare

Aplauze pentru Emil Boroghină, cronică de festival

Craiova în festival

O scenă de-o seară pentru eternitate

Un Hamlet din… Moldova, cronică de teatru

FITS 2018. Flash 1: Festivalieri, trecem granițele!, cronică de festival

FITS 2018. Flash 2: Actorii sibieni și teatrul kabuki, cronică de festival

FITS 2018. Flash 3: Ecouri, cronică de festival

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronică de festival

Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICĂ DE FESTIVALcehov,cronica de festival rtr,festivalul internațional de teatru de la sibiu,mariana ciolan,trei surori
Cronică de festival de MARIANA CIOLAN Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu are, în mod firesc, dată fiind bogăţia paletei lui artistice şi culturale, o multitudine de publicuri. Apropiindu-ne de acela interesat de arta dramatică, pot spune că și anul acesta oferta spectacolelor pe afișul unei singure zile a...