de RALUCA NIȚĂ

laborator de teatru napoli la strategia del slilenzio

De la Plaut la Cehov, trecând prin Doctor Jivago, istoria este plină de actori care joacă în roluri de medici. La Napoli însă, studenţii de la Facultatea de Medicină devin actori, Laboratorul teatral intitulat „La strategia del silenzio”, creat de Ciro Gallo, profesor universitar de Statistică medicală, şi coordonat de regizorul Salvatore Cardone, este o iniţiativă importantă şi din punct de vedere didactic.

Cursul este compus din 25 de ore pe an la care participă maxim 20 de studenţi şi îşi propune să promoveze un mod de comunicare empatic între medic şi pacient. „Nu formăm actori, spune Gallo, ci doctori.”

Napoli

Napoli

Dar nu sunt de ajuns şase ani de studii pentru a deveni un bun profesionist în medicină? „Teatrul este un instrument formativ foarte important şi în strânsă legătură cu medicina: medicul şi bolnavul sunt protagoniştii unei naraţiuni. Punctul de plecare este istoria povestită de pacient pe care medicul o reelaborează şi o repovesteşte. Arta teatrului se bazează şi lucrează cu trupul iar medicul interpretează tot ce ţine de buna funcţionare a acestuia. Ritmul în teatru ne învaţă cum să gestionam timpul dedicat relaţiei cu bolnavul, pauzele, momentele de tăcere. De regulă, medicilor li se predă cum să vorbească, dar nu cum să şi asculte”. De aici şi ideea numelui dat laboratorului de creaţie: „La strategia del silenzio” („Strategia tăcerii”).

Dar cum se lucrează în cadrul acestui laborator? De fiecare dată se alege un text. Acum trei ani Omul în carapace de Cehov, apoi Spuma zilelor de Boris Vian, anul acesta o nuvelă de Foster Wallace. „Tinerii interpretează textul improvizând foarte mult, fiecare în funcţie de propria-i personalitate, la fel cum personal este raportul pe care îlpiccole-storie-malati vor crea în viitor cu pacienţii lor. Regizorul nu face altceva decât să ghideze în mod uniform această improvizaţie”, povesteşte Gallo.

Dar textele literare sunt înlocuite de multe ori cu experienţele directe trăite de viitorii medici care devin astfel la rândul lor pretext de spectacol. Aceste povestiri au fost adunate într-o antologie intitulată Piccole storie di malati, publicată la Editura Pensiero scientifico. Volumul cuprinde 16 istorii care vorbesc despre angoasă, durere, suferinţă, bucurie, dar şi despre capacitatea de a asculta a studenţilor. Semn că strategia tăcerii funcţionează.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno) 

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Corespondență 

costintuchilaCORESPONDENȚĂcehov,La strategia del silenzio,napoli,Piccole storie di malati,plaut,raluca niță,souma zilelor,teatru si medicina
de RALUCA NIȚĂ De la Plaut la Cehov, trecând prin Doctor Jivago, istoria este plină de actori care joacă în roluri de medici. La Napoli însă, studenţii de la Facultatea de Medicină devin actori, Laboratorul teatral intitulat „La strategia del silenzio”, creat de Ciro Gallo, profesor universitar de Statistică medicală,...