de RALUCA NIȚĂ

paola borboni actrita italiana portret revista teatrala radio

”Sunt domnişoara teribilă a teatrului italian pentru că nu mă tem să îi dau dracului pe ipocriţi!”, spunea actriţa care se stingea din viaţă într-un azil de bătrâni, în 1995, la vârsta de 95 de ani.

Primul scandal, la doar 25 de ani: se prezintă pe scenă cu sânul dezgolit. O forţă nebănuită şi un caracter extrem de puternic, Paola Borboni avea un har artistic unic care îi permitea să treacă de la personajele tragice ale lui Eschil la comediile sexy ale anilor ’70, cu demnitate şi curaj. Bărbaţii o adorau, dar în lunga sa existenţă s-a căsătorit o singură dată. Cu Bruno, mai tânăr cu 42 de ani, care în mod incredibil o va lăsa văduvă.

Paola Borboni 1930

Paola Borboni, 1930

Reprezentaţiile unei piese, ar fi spus scriitorul Orio Vergani, ”mobilizează mult mai multe binocluri decât cele folosite în concursurile de echitaţie de pe stadionul San Siro din Milano”.

În cabina sa de la Teatrul dei Filodrammatici din acelaşi oraş, aşteptând să intre în scenă, Paola Borboni îşi masca neliniştea, uneori chiar angoasa, în spatele unei nostime obrăznicii. Pentru prima dată sânul mic cât un pumn de copil, al unei actriţe, se vede în teatru şi sute de binocluri învelite în alamă, piele, fildeş sau sidef se focalizează pe el. Stupoare şi admiraţie se zărește pe feţele tuturor, sprâncenele se ridică şi se prefigurează un scandal. Primul topless din istoria teatrului italian se vede pe scenă. La teatru, ca în spectacolele din Place Pigalle.

paola_borboni_giovane

Paola avea 25 de ani şi deja se putea spune că jucase enorm şi nu doar roluri de mironosiţă sau fată cumsecade, de cele mai multe ori cocote, amante sofisticate, libertine. ”După atâta vreme – povestea la 75 de ani – îmi dau seama că acea apariţie a fost un şoc pentru publicul italian, dar dacă vreţi să vă răspund sincer, pentru mine a fost lucrul cel mai natural cu putinţă.” Va fi criticată de mulţi şi la rândul ei îi va ataca pe ”ipocriţii care nu vor să înţeleagă că dacă o actriţă joacă rolul unei sirene nu poate ieşi din mare îmbrăcată. O sirenă nu e un scafandru.”

paola-borboni-semnatTatăl actriţei, Giuseppe, un sever impresar teatral, îi va permite să joace teatru încă de la vârsta de 16 ani, ba chiar să întreprindă un şir lung de turnee cu Compania teatrală a lui Alfredo de Santis, dar însoţită întotdeauna de un om de încredere care să o urmărească zi şi noapte. Doar că această baby sitter sui generis nu va rezista mai mult de câteva luni alături de cea pe care curând toţi o vor numi ”domnişoara teribilă a teatrului italian”. Domnişoară va rămâne aproape toată viaţa. Teribilă, însă, va fi până la sfârşit.

Paola avea o plăcere subtilă: aceea de a provoca. Cu trei ani înainte de imaginea celebră a sânului dezgolit, demolează tabuurile vremii în spectacolul Alga Marina, regizat de Carlo Veneziani. Suntem în 1922, tatăl actriţei murise de un an. Cortina Teatrului Manzoni din Milano se ridică şi pe scenă se văd formele unui trup acoperit doar de un voal transparent. Publicul explodează în aplauze şi cea care interpreta rolul Dianei înţelege că poate provoca un scandal fără să fie scandaloasă, păstrându-şi rigoarea profesională şi acceptând propunerile regizorilor care o vroiau în distribuţii pentru ”a pune puţină sare în supele insipide şi greu de digerat”, după cum spunea. ”Am avut de la Dumnezeu darul frumuseţii. De ce ar fi trebuit să îl ţin pentru mine, să nu îl ofer publicului? Mă arătam fără pudoare pentru că ştiam cât sunt de curată pe dinăuntru!”.

Paola Borboni portret revista teatrala radio

Mama actriţei, Gemma Paris, era proprietara unei moşii enorme în apropierea oraşului Parma pe care o va sacrifica în totalitate, investind în Agenţia lirică teatrală a soţului. Prin urmare moartea acestuia o găseşte plină de datorii. De aceea Paola învaţă imediat să muncească din greu asemenea actorilor din secolul XIX. Paola se naşte la 1 ianuarie 1900 şi este prima actriţă a secolului XX.

Paola Borboni în 1927

Paola Borboni în 1927

Iată cum îşi ilustra tehnica aproape artizanală de lucru: ”Scriu şi rescriu pe o foaie replicile mele. De 20, 30, 40 de ori. Aşa nu le uit.” La 95 de ani, înainte să se stingă din viaţă, ”bătrâna doamnă a teatrului italian” respecta aceeaşi regulă înainte de orice turneu. Îi era greu la acea vârstă? Nici vorbă. ”Mă pregătesc pentru următoarea întâlnire cu publicul, ca o fată cu iubitul ei, pentru că cine e îndrăgostit nu îmbătrâneşte niciodată”, spunea. Dar Paola Borboni, dacă avea o latură romantică, o ascundea la nevoie. Obişnuia să le spună tinerelor jurnaliste: ”Ai un iubit? Ţine minte, fetiţo, că şi în spatele celui mai cumsecade bărbat se poate ascunde o canalie!”.

Emma Gramatica, Paola Borboni și Irma Gramatica

Emma Gramatica, Paola Borboni și Irma Gramatica

Îi plăcea să povestească cum şi câţi admiratori a ştiut să ţină la distanţă, încă de când era adolescentă, cât era de dură, de curajoasă, de intransigentă; cum a ştiut să refuze invitaţia la un ceai a lui Gabriele d’Annunzio, prinţul seducătorilor din epocă, în spirit de solidaritate cu Eleonora Duse. Poetul erei mussoliniene îi va trimite în dar zeci de metri de mătase culoarea fildeşului, imprimată cu floricele colorate. Dar va accepta o cămașă de pijama bărbătească în carouri, aparţinând marelui actor sicilian Salvo Randone, singura ”canalie” care a reuşit să o înfrângă.

Se cunosc în 1942. Randone, mai tânăr cu şase ani decât ea, joacă în Orestia de Eschil. ”Mai întâi, actriţa din mine s-a îndrăgostit de el, apoi femeia”, va mărturisi mai târziu. Şi tot actriţa va pune capăt relaţiei când el va fi ales de Paolo Grassi drept prim actor la Piccolo Teatro din Milano dar ”uită” să îi comunice vestea. ”O greşeală de neiertat între doi actori care se iubesc.”

Bruno Vilar Paola Borboni

Nu se vor vedea timp de 42 de ani. El se va căsători cu actriţa Neda Naldi în 1970. În timp ce Paola, doi ani mai târziu, va umple paginile ziarelor şi ale revistelor cu ştirea căsătoriei sale. Ea are 72 de ani, el este Bruno Vilar şi are 30. Ea îl prezintă cinic: ”Iată viitorul meu văduv.” Bruno moare într-un accident automobilistic în vara anului 1978, ea va rămâne în cârje şi aşa va juca teatru până cu câteva luni înainte de a muri.

Dar Paola nu luptă şi nu se înfurie niciodată pe destin. Viaţa a fost aproape întotdeauna generoasă cu ”mica sirenă a anilor ‘20”. Se va întâlni cu idolul său, singurul bărbat pe care, fără niciun scrupul, l-ar fi furat consoartei legitime: Luigi Pirandello. Se cunosc în 1932 la Teatrul Politeama din Bergamo. El o felicită pentru talent şi dispare. Ea rămâne ca fulgerată: ”L-aş fi pus pe un soclu şi i-aş fi căzut la picioare”, va povesti în timp.

Paola Borboni Foto S Chervein Venezia 1930

Paola Borboni. Foto: S. Chervein, Veneția, 1930

Paola Borboni a fost o actriţă unică. A avut o carieră lungă. Se poate spune ca s-a stins pe scenă. A jucat şi în numeroase spectacole de televiziune şi radiofonice, a scos şi discuri de muzică pentru spectacol, a colaborat cu regizori ca Visconti şi Strehler în teatru ca şi în film, însă ceea ce iubea cu sfinţenie era scena. Doar moartea a smuls-o pasiunii de o viaţă.

La 9 aprilie 1995, în urma unei comoţii cerebrale, Paola Borboni moare într-un azil de bătrâni din Bodio Lomnago lângă oraşul Varese. Se odihneşte în cimitirul della Villetta din Parma alături de surorile ei Anna şi Elena şi de unchiul lor, Giuseppe.

Corespondenţă de la Roma

raluca-nita

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale

”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri

Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început

”Madame Pink” şi o viaţă de câine 

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Portrete

Arhiva rubricii Corespondență

costintuchilaPORTRETEadmirație,Alga Marina,Bodio Lomnago,Bruno Vilar,comedii sexy,Emma Gramatica,experiențe teatrale,Gemma Paris,ipocrit,Irma Gramatica,Neda Naldi,Orestia de Eschil,Paola Borboni,Paolo Grassi,Piccolo Teatro din Milano,Place Pigalle,Primul topless din istoria teatrului italian,rubrica portrete revista teatrală radio,San Siro din Milano,Strehler,Stupoare,Teatrul dei Filodrammatici,Teatrul Manzoni din Milano,veneția,Visconti,”domnişoara teribilă” a teatrului italian
de RALUCA NIȚĂ ”Sunt domnişoara teribilă a teatrului italian pentru că nu mă tem să îi dau dracului pe ipocriţi!”, spunea actriţa care se stingea din viaţă într-un azil de bătrâni, în 1995, la vârsta de 95 de ani. Primul scandal, la doar 25 de ani: se prezintă pe scenă cu...