Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

varstele lunii cronica de teatru

Byron și Ames, prieteni din copilărie, au ajuns la bătrânețe. După mulți ani, se reîntâlnesc, mai precis, unul, aflat în mare impas în relația cu soția, îl invită pe celălalt la cabana unde s-a retras înconjurat doar de pustietate și de gândurile lui neliniștite. Sunt personajele din ”Vârstele Lunii”, una dintre ultimele piese scrise de Sam Shepard, regizorul, actorul și scriitorul care ne-a părăsit anul trecut, o piesă marcată de interogații legate de senectute, de rosturile ființei, de ”marea trecere”. Cei doi aparțin în mod evident familiei lui Estragon și Vladimir, Beckett fiind unul dintre scriitorii care l-au influențat hotărâtor pe acest reprezentant strălucit al dramaturgiei americane. Spre deosebire de celebrele personaje din ”Așteptându-l pe Godot”, ei sunt însă mai îmbrăcați de carne omenească, prin câteva elemente de biografie strecurate în continua lor hârjoană, căci nu ajung să se mai înțeleagă cum se întâmpla odinioară, relevate în ping-pong-ul viu de replici legate de cele mai comune probleme ale existenței de zi cu zi. Descoperim aici teme recurente în dramaturgia lui Sam Shepard ce numără peste patruzeci de piese, dintre care cea mai cunoscută, ”Copilul îngropat” pentru care primea în 1979 Premiul Pulitzer, a fost montată cu mare succes și în teatrul românesc, iar varianta de la ”Bulandra”, cu Victor Rebengiuc și Mariana Mihuț în fruntea distribuției, a rămas de referință. Cei doi prieteni sar de la cele chinuitoare pentru degradarea fizică a propriei ființe când se tachinează despre femei și cum mai stau cu potența la dispute legate de frecvența eclipselor de Lună ori vârsta de miliarde de ani a satelitului, zigzagând printre umbrele trecutului împleticiți în confuzii și neînțelegeri.

varstele lunii unteatru

Piesa a avut premiera românească la început de februarie, la UnTeatru, spațiu atât de propice discursului artistic în apropierea spectatorului, generator de intimitate și coeziune între trăirile scenei și ale publicului, iar principala miză în plan estetic a acestei montări este chiar forța și impactul interpretativ. De altfel, trebuie să observăm ca acest gen de piesă în două personaje și monodrama fac obiectul unui program în acest teatru mic ce s-a impus cu mare succes în peisajul teatral bucureștean, iar o montare precum ”The Sunst Limited” a putut să se bucure acum câțiva ani și de nominalizare la premiile UNITER.

Spectacolul cu ”Vârstele Lunii” este în regia lui Toma Dănilă,  care a realizat și traducerea împreună cu Ania Tudoran. Actor de vocație (a demonstrat-o de câteva ori și pe scenă nu doar în film) care a asimilat lecția de teatru primită de la profesorii de excepție pe care i-a avut, Sanda Manu și Adrian Pintea, Toma Dănilă fixează fără echivoc centrul de greutate al interesului pe interpreți, retrăgându-se discret în reglarea pulsului, conturului dinamic al spectacolului montat aproape în spațiu gol, unde în afară de câteva elemente cu valoare simbolică, două scaune, o bancă – însemnele așteptării –, un ventilator pare să asculte de comenzi tainice mai degrabă decât de legile fizicii. Inspirat, el îi aduce în distribuție pe Constantin Cojocaru și pe Gelu Nițu, actori de maturitate și cu putere de seducție interpretativă, parteneri de cursă lungă în trupa de la Odeon, ceea ce poate adăuga un plus de emoție pentru iubitorul de teatru care este și un obișnuit al sălilor de spectacol. Tandemul lor funcționează admirabil aici. Gelu Nițu afișează de la început sfârșeală, devitalizare, debusolare a personajului său pe care nu numai că nu le pot masca, dar le accentuează tiradele lui erudite cu ”Manualul Lunii” la piept, povestirile din trecutul fericit cu soția care acum l-a alungat de acasă, iar izbucnirile de gelozie pe care și-o alimentează în legătură cu acest prieten pe care l-a chemat lângă sine, iar el s-a grăbit să vină, se adaugă multelor spaime pe care cuvintele lui ne fac prea bine să le bănuim. Actorul este precis, meticulos, consecvent în a contura această față obosită și nedumerită a omului care nu încetează să-și spună, deși nu întotdeauna încrâncenat, ”de ce?”, măcinat de însingurare, dar sperând să o alunge prin forța prieteniei, însetat de apropiere, de dragoste. Va descoperi în loc o solidaritate, egalizatoare, în așteptarea sfârșitului. Constantin Cojocaru, în pofida unei mai pronunțate mobilități, ca excelent mediu reactiv, portretizează un personaj cu discrete ticuri gestuale sau atitudinale care trădează mai vizibil vârsta înaintată, cu supărări de copil care la un moment dat ”își ia jucăriile și pleacă”, dar se întoarce pentru că, de fapt, nu are unde să se ducă, cu replici pline de candoare sau mici răutăți mușcătoare ce duc cu gândul la împuținarea minții, toate declanșatoare de umor duios în contrast cu tușele mucalite ale celuilalt personaj. Cu toate acestea, personajul său se învăluie imperceptibil de o undă de mister care îl urmărește tot timpul, pentru se devoala, la final, purtător deopotrivă de tristețe existențială, care nici măcar nu-și mai formulează acel ”de ce?” Căci, oricum, nu există un răspuns.

Gelu Nițu și Constantin Cojocaru în ”Vârstele Lunii”

Gelu Nițu și Constantin Cojocaru în ”Vârstele Lunii”

Dincolo de pitorescul colorat al personajelor înfățișate ca figuri familiare, simpatice, îmbrăcate în mod nuanțat pe o scală ce merge de la lirismul bine temperat la gingășiile unei farse ce parcă mângâie pe creștet aceste ființe pierdute în hățișurile propriilor lor vieți și ale unor înțelesuri ce scapă mereu printre degete, grație jocului firesc și profund al actorilor, spectacolul reușește răsturnarea comediei spre profundă, gravă meditație, recuperând pe această glisare de tonalitate acea simplitate măreață, i-am putea zice, din scriitura autorului. Un filon ce conduce către esența autentică a ființei în aceste două ”ipostaze” umane. Maeștri pe mijloace bogate și nuanțate de exprimare, actorii Constantin Cojocaru și Gelu Nițu se simt, rezonează în armonie și în complementaritate, se lasă purtați de minunatul lor instinct și oferă un moment de actorie în stare pură, în stare de grație, de iubire pentru teatru și pentru spectator. Așa am simțit la premieră…

Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

Alexandru Colpacci: ”Mi-am pus foarte des întrebarea cum evoluează commedia dell’arte în timpul nostru”

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea (FITO): Privire înainte, cronică de festival

Ștefana Pop-Curșeu despre expoziția ”Extremele cărții”, interviu

„Teatrul: intrigă și iubire”, cronică de carte

Matei Vișniec și chipurile lumii, cronică de festival

Bambi a venit la… Țăndărică, cronică de teatru

Eliza Noemi Judeu: ”M-a atras în primul rând tipul de limbaj abordat de Matei Vișniec în «Țara lui Gufi»”, interviu

Teatrul ”Nottara” – ”100 de ani împreună”, cronică de teatru

Ziua porților deschise la Teatrul de Artă din București

Festivalul Național de Teatru și lumea (artistică), cronică de festival

”Visul unei nopți de iarnă” – o nouă premieră la TVR, cronică de teatru tv

Radu Afrim revine pe scena de la Piatra Neamț, cronică de teatru

Gabi Popescu: ”Dorința mea legitimă este ca despre Teatrul Municipal «Ariel» să se vorbească în curând ca despre un teatru de artă”, interviu

”Împăratul muștelor”, un demers artistic binevenit la Teatrul ”Excelsior”, cronică de teatru

Caruselul vieții, cronică de teatru

Moștenirea lui Cristian Munteanu

logo revista teatrala radio

Vezi și: Arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUconstantin cojocaru,cronică de teatru rtr,gelu nițu,mariana ciolan,sam shepard,Toma Dănilă,unteatru
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Byron și Ames, prieteni din copilărie, au ajuns la bătrânețe. După mulți ani, se reîntâlnesc, mai precis, unul, aflat în mare impas în relația cu soția, îl invită pe celălalt la cabana unde s-a retras înconjurat doar de pustietate și de gândurile lui neliniștite....