Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ

cronica de teatru blackbird razvana nita

Blackbird de David Harrower. Regia: Andrei şi Andreea Grosu, Unteatru din București 

O relaţie inacceptabilă, interzisă, condamnabilă. Un bărbat matur profită de naivitatea unei fetiţe de 12 ani. O seduce. Un caz clasic de pedofilie în opinia comunităţii revoltate şi pe care judecătorii îl „rezolvă” cu sânge rece. La 15 ani după ispăşirea pedepsei, cei doi sunt din nou faţă în faţă.

blackbird-spectacol-unteatru

Blackbird nu e doar deconstrucţia unui caz penal, reconstituirea faptelor, înţelegerea scopurilor, a atitudinilor şi eventual, asumarea şi împărţirea vinei. Nu e doar o introspecţie, cu caracter retrospectiv, în mecanismul biologic, instinctiv, irepresibil care declanşează crima, delictul. Nu e numai redeschiderea unui proces în care faptele sunt prezentate cu puţin mai multă detaşare decât la momentul producerii lor, cel de maximă acuitate. Blackbird este mai ales un duel verbal şi emoţional între doi oameni care au experimentat şi umilinţa şi abandonul de sine al victimei dar şi furia, egoismul şi cinismul călăului.

blackbird-foto-de-adi-bulboaca-unteatru-2013

Blackbird, Unteatru. Fotografii de Adi Bulboacă

Fetiţa neajutorată de ieri, azi e vindicativă, tăios rebarbativă, furibundă, geloasă, o pasăre de pradă care îşi adulmecă vânatul faţă de care, paradoxal, a păstrat un soi de maladivă dependenţă.

Între cei doi nu a existat momentul despărţirii. Ea chiar mărturiseşte: „M-ai părăsit atunci când te iubeam mai mult.” După atâta timp, era nevoie de acest moment al adevărului, de această confruntare, pentru a putea trece peste, pentru a escalada abisul unei profunde şi de fapt etern neconsolabile dezamăgiri.

Florina Gleznea şi Constantin Cojocaru creează în spaţiul strâmt al foaierului Unteatru, un spectacol dens, tensionat în plan emoţional, alternând momentele de prăbuşire interioară, de quasi-colaps în trauma amintirilor, cu cele de forţă, de revoltă, de autoapărare. Cei doi „îşi apără” atât de bine personajele, le conferă o energie atât de viabilă, o fragilitate bogată, încât în rândul audienţei se strecoară ferm, aproape vinovat, compasiunea.

blackbird-premiera-unteatru

Florina Gleznea – stranie, puternică, maturizată forţat, rebelă în propria cauză, rătăcind halucinant prin povestea ei de iubire, amestec de inocenţă şi exces, deziluzie şi furie. Constantin Cojocaru – calm, candid, oportunist, sincer, agent al unei ratări asumate – propria slăbiciune, un perpetuum mobile în egală măsură tragic şi lamentabil.

Andrei şi Andreea Grosu ne invită la un exerciţiu artistic de explorare şi cunoaştere a celui mai complex conflict al umanităţii – cel între raţiune şi instinct.

Tulburător, delicat, magnetic!

razvana nita

Răzvana Niță. Foto: Petre Lupu

logo revista teatrala radio

Alte articole de Răzvana Niță: Va fi ora exactă 

Quo Vadis, Marie…cronică de teatru

„Port doliul vieţii mele…”, cronică de teatru 

Cu seriozitate, despre umor, cronică de teatru

Sub semnul creativităţii, cronică de teatru

Mozart rulz, cronică de teatru

Conformism şi nonconformism sau Viaţa pe brânci şi aplauzele în picioare, cronică de teatru

Între istorie şi destin, cronică de teatru

Starea națiunii, la umbra salcâmului tăiat, cronică de teatru

Destine în majuscule, recunoştinţă minusculă, cronică de teatru

Eu, tu, noi…, cronică de teatru

Triaj, cronică de teatru

Înainte ca cenuşa să acopere totul, cronică de teatru

Drumul acesta… De ce?, cronică de teatru

Punctul mort, cronică de teatru

Stella… de la stea. Ca o boîte à musique… Blanche, cronică de teatru

Păsările, ca şi oamenii… visează să zboare, cronică de teatru

Instinctul fericirii, cronică de teatru

Exerciţii de rezistenţă cu Familia Tót, cronică de teatru

Et in Portugalia ego…, cronică de teatru

Cine iubeşte şi lasă…, cronică de teatru

Dance me to the end of love

Istoria pe scenă

Seducţia vocilor şi actualitatea clasicilor, cronică de teatru radiofonic

Constantin Brâncoveanu – cu trei zile înaintea Învierii, cronică de teatru radiofonic

Tablouri într-o expoziţie, cronică de teatru radiofonic

Aventura care schimbă destine, cronică de teatru radiofonic

Moartea glumeşte până la capăt, cronică de teatru radiofonic

Tectonica dansului, cronică de teatru

Ca degetele de la o mână, cronică de teatru

Cum se construieşte o cădere, cronică de teatru

Taina întâmplării: Felix şi Pietro – Such a perfect day, cronică de teatru radiofonic

Între Mitică, prinţul mahalalei şi Hamlet, prinţul Danemarcei 

Teatru în grădină – Comedii, capriţuri, pamplezircronică de carte

Caragiale – între exces şi blestemul veşnicei actualităţi, cronică de carte

La umbra cireşilor în floare, despre actorul total, cronică de carte

Calul din piatră şi teatrul din pâine, cronică de carte

Din Paris, cu dragoste

Apartamentul personal – confesional și altar al prieteniei, cronică de carte

Caietul caietelor de regie, cronică de carte

Există și întâmplări fericite 

Arhiva rubricii Spectator, ca la teatru de Răzvana Niță

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUandrei si andreea grosu,blackbird,constantin cojocaru,cronica blackbird,david harrower,florina gleznea,perpetuum mobile,răzvana niță,unteatru

Cronică de teatru de RĂZVANA NIȚĂ Blackbird de David Harrower. Regia: Andrei şi Andreea Grosu, Unteatru din București  O relaţie inacceptabilă, interzisă, condamnabilă. Un bărbat matur profită de naivitatea unei fetiţe de 12 ani. O seduce. Un caz clasic de pedofilie în opinia comunităţii revoltate şi pe care judecătorii îl „rezolvă”...