de ION PARHON

expozitie ana ruxandra ilfoveanu in fnt 2015

În plin Festival Național de Teatru, în a cărui excepțională opulență de evenimente și-au aflat locul și numeroase expoziții de artă, a existat și o „alternativă” la aceste manifestări, pe care aș numi-o fără ezitări evenimențială prin subtila și profunda ei raportare la universul fascinant al teatrului și la întruchipările generos provocatoare ivite din lumea spectacolului. Este vorba despre Expoziția de pictură deschisă de Ana Ruxandra Ilfoveanu la Galeria „Senso” din Capitală (Bd. Unirii 15), însoțită în chip și lămuritor și ispititor de Albumul cu fotografii ale unor lucrări și referințe critice la arta domniei sale.

Ana Ruxandra Ilfoveanu Maștile I

Ana Ruxandra Ilfoveanu, Măștile I

Nu întâmplător, cele mai multe dintre lucrări ne conduc pe un drum inițiatic printre personaje și măști, aduc mărturia ipostazelor viu colorate, la propriu și la figurat, ale spectacolelor teatrale, coregrafice, muzicale sau de circ, ori printre clipele de grație ale unor serbări și carnavaluri, ne familiarizează cu magia dresorilor și a iluzioniștilor, adeseori personajele, îndeletnicirile, atitudinile și gesturile lor iscodindu-ne prin simboluri și metafore cu multiple semnificații în spațiul condiției umane.

Ana Ruxandra Ilfoveanu Măștile spectatoare

Ana Ruxandra Ilfoveanu, Măștile spectatoare

În ulei sau acrilic pe pânză, tablouri cu titluri ca Personaj cu mască și Măștile spectatoare, Sfârșitul carnavalului, Cavalerul florii de cireș, Vânzătoarea de iluzii sau Paznicul orașului, în acele imagini populate de artiști în arenă alcătuind ciclul Fantasia, dar și în desenele intitulate Liber în Paradis, Sfârșitul de spectacol al unui arlechin, Băiatul care ascultă șoaptele cutiei muzicale”, ori Când vântul umflă mânecile, acesta amintindu-ne parcă de ingenuitatea și exuberanța protagoniștilor din Leonce și Lena, aflăm dovezile unei sensibilități artistice ieșite din comun în percepția culturală și creatoare a unor eroi și motive din vastele teritorii ale literaturii, filosofiei sau mitologiei. În ultimă instanță, însă, aceste lucrări ne oferă șansa de a întâlni nu numai personaje emblematice, dar și personificări ale chipului și ale eternității misterului ființei.

Ana Ruxandra Ilfoveanu 1

Ana Ruxandra Ilfoveanu, Măștile, detaliu

În albumul expoziției, dr. Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă Contemporană, nota: „Cu câte o talpă ieșind afară din mit (pentru a personifica un mare poet contemporan) sau din alegorie, personajele Anei Ruxandra Ilfoveanu, detașate din fonduri egal și intens colorate, sunt demne de zăbava privitorilor, în folosul cărora și-au dovedit deja, prin acțiunile concepute, întreprinse sau săvârșite, caracterul memorabil.”

Ana Ruxandra Ilfoveanu Cand vântul umflă mânecile

Ana Ruxandra Ilfoveanu, Când vântul umflă mânecile

În interpretarea criticului Maria Magdalena Crișan, „alaiul de personaje purtând măști supradimensionate, un fel de protectori ai lumii în care ne aflăm, are și un caracter scenografic: Ana Ilfoveanu a știut să își adapteze foarte bine stilul ideii de spectacol, de viziune sculpturală în reprezentarea măștilor… Ele sunt obiecte reale, palpabile și acest lucru aduce și în zona cromaticii o anume agresivitate, cu impact vizual ce ține în mod direct de lumea spectacolului.” Însăși artista afirma într-un interviu că este atrasă de această atmosferă de spectacol: „Cred că lumea este spectacol, iar spectacolul îl iau din cărți încercând să fac în pictură ce face un regizor pe scenă.”

Ana Ruxandra Ilfoveanu

Ana Ruxandra Ilfoveanu

În plin turbion al vieții noastre politico-sociale, asaltați mediatic de tot felul de discursuri autoreferențiale și de clișee publicitare, de cronofagele talkshow-uri ori de divertismentul tot mai grăbit către zonele de periferie ale bunului gust, ne-am putut bucura tot mai mult în aceste zile de clipele de viață din Festivalul Național de Teatru, iar în același timp cu ele, de privilegiul unui impact cu arta plastică în stare de grație dedicată de Ana Ruxandra Ilfoveanu spectacolului. Întrebată într-un interviu despre modul cum se face pictura, artista afirma: „În mare tăcere și singurătate.” Nu pot să nu vă invit la expoziția de la Galeria „Senso”. Cât de grăitoare sunt tăcerile sale! Cât de limpede și delicat este pentru noi aliatul acestor tăceri împotriva singurătății!

Ion Parhon

Ion Parhon

logo revista teatrala radioVezi și: Comedia într-o confruntare naţională, cronică de festival de Ion Parhon

Arhiva FNT 2015

costintuchilaFNT 2015Ana Ruxandra Ilfoveanu,expozitie personaje mpști ana ruxandra ilfoveanu,galeria senso,iluzioniști,leonce si lena,măști i pictură,personaje de teatru,Sfârșitul de spectacol al unui arlechin
de ION PARHON În plin Festival Național de Teatru, în a cărui excepțională opulență de evenimente și-au aflat locul și numeroase expoziții de artă, a existat și o „alternativă” la aceste manifestări, pe care aș numi-o fără ezitări evenimențială prin subtila și profunda ei raportare la universul fascinant al teatrului...