de PUȘA ROTH

mircea albulescu evocare de pusa roth

„Pușa Roth: Maestre Mircea Albulescu, vă propun să începem jocul nostru de cuvinte cu poezia de teatru, cu timpul de teatru, cu viața de teatru. Să pătrundem prin tunelul timpului de teatru pentru momentul de probă al artistului cu scena, cu lumina și întunericul, cu scrisul, cu jocul și adevărurile acestuia…

Mircea Albulescu: – Nu știu cum o fi prin ograda

altor îndeletniciri,

dar pentru noi, cei care trudim într-ale teatrului,

timpul ăsta de vreme care se ostenește pre sine

căutând prin urzeala ascunsă a harului sau,

cum se zice cu o vorbă proastă,

«repetiție»,

o zicere care nu are într-însa decât un biet zaț

de adevăr, acolo, un rumeguș de înțeles

care nu cred c-a fost vreodată nici măcar «lemnuș»,

darămite «lemnul-Maicii-Domnului»…

Ei bine, timpul ăsta când ne primenim sufletele

ca să vă primim cu inima deschisă și curată

în casa Teatrului,

timpul ăsta «de probă»,

numai al nostru,

este cea mai dragă parte a petrecerii noastre

pe puntea de jar, dor și speranță

căreia îi zice SCENĂ.

(D. D., fragment)”

poezie de teatru pusa roth mircea albulescu

Aceasta a fost prima întrebare pe care i-am adresat-o maestrului Mircea Albulescu atunci când am hotărât să scoatem volumul Poezie de teatru. De atunci (dar și înainte), am continuat să lucrăm împreună, adică m-a onorat interpretând roluri in piesele sau dramatizările pe care le-am realizat la TNR. În ciuda staturii sale impozante, Mircea Albulescu era un om blând, prietenos, amabil și, cel mai important, devotat teatrului, culturii, în general. Un mare artist care aborda cu seriozitate fiecare rol, fie principal, fie un rol mai mic, dar din care făcea un rol mare. L-am văzut de nenumărate ori în studioul de teatru radiofonic și de fiecare dată  am descoperit multiplele posibilități ale acestui uriaș actor, a cărui simplitate era fascinantă.

mircea-albulescu-studioul-mihai-zirra-radio

Mircea Albulescu în studioul „Mihai Zirra” al Radiodifuziunii, aprilie 2006

A interpretat sute de roluri, dar am să mă refer doar la unul, la rolul Președintelui din piesa mea Ieri după Shakespeare, unde a semnat si regia, interpretând și rolul principal. Era în spital și trebuia să înregistrăm în câteva zile. M-a sunat, m-a asigurat că va fi prezent, așa cum am plănuit, a gândit regia în cele mai mici detalii și mi-a spus că la început ar vrea să se audă marea.

Mircea albulescu fotografii din volumul Poezie de teatru

Fotografii din volumul Poezie de teatru. Pușa Roth în dialog cu Mircea Albulescu, Iași, Editura Ars Longa, col. „Summa cum laude”, 1, 2008

Astăzi, când maestrul a plecat spre o altă dimensiune, m-am gândit că și el avea dimensiunea unei mări în lumea aceasta mișcătoare a teatrului. Și m-am gândit ca departe fiind, să merg la țărm de mare și să aprind o candelă în memoria acestui uriaș actor și, de ce nu, prieten al meu și al tuturor oamenilor pe care i-a întâlnit de-a lungul  vieții sale.

Dumnezeu să-L aibă în paza Lui!

Vezi: 

https://pusaroth.files.wordpress.com/2010/10/poezie-de-teatru-pusa-roth-in-dialog-cu-mircea-albulescu-fragment1.pdf

Fragment din spectacolul Ieri după Shakespeare sau Visul unui preşedinte de Puşa Roth. Regia artistică: Mircea Albulescu. În rolul principal: Mircea Albulescu. Înregistrare din anul 2007

Spectacolul va putea fi ascultat sâmbătă, 9 aprilie 2016, ora 23.00, la Radio România Internațional.

Vezi: Mircea Albulescu în piesa „Ieri după Shakespeare” de Puşa Roth – de Costin Tuchilă

Pușa Roth

Pușa Roth

logo revista teatrala radio

Vezi: Arhiva rubricii Prin teatrele pariziene de Pușa Roth

Arhiva rubriicii Corespondență 

Alte articole și interviuri de Pușa Roth:  Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

„Capriciile Fenisei” de Lope de Vega

Dumitru Radu Popescu: „Am scris multe piese plecând de la actori”

Lucian Giurchescu: „Teatrul nu se poate face la fiecare în bucătărie”

Ruxy

Actriţa Ruxandra Sireteanu a încetat din viață

Ruxandra Sireteanu: „Teatrul este dragostea şi chinul meu”

Caragiale – 162

Anotimpuri de teatru

„Orestia” de Eschil

„Cel ce se pedepsește singur” de Terențiu

„Mizantropul” de Molière la Teatrul Național Radiofonic

Dorel Vişan: „Teatrul românesc s-a încurcat în iţele democraţiei”

Ştefan Iordache – lecţia despre simplitate şi firesc

Remember Irina Petrescu

Coca Andronescu în „Peribañez şi comandorul de Ocaña” de Lope de Vega

Ștefan Iordache în „Amphitryo” de Plaut

Un zâmbet pentru un iris

Săli de teatru în Bucureşti în secolul al XIX-lea

Profesiunea doamnei Warren, cronică de teatru

Mata Hari – Dincolo de legendă, cronică de teatru

Allegro, ma non troppo, cronică de teatru

39 de trepte, cronică de teatru

Cristian Munteanu

Costache Caragiale

Anotimpul de aur

Švejk în al doilea război mondial, cronică de teatru radiofonic

Nicu Nitai, dramaturg, regizor și actor israelian

Florian Zeller

Masca 25, cronică de teatru

Casa cu pisici, cronică de teatru

Viața Capitalei, la rubrica Rarități

Ovidiu Iuliu Moldovan în „Tragica istorie a doctorului Faust” de Christopher Marlowe 

„Fântâna sfinţilor” de John Millington Synge la Teatrul Principal din Palma de Mallorca

Homo homini lupus

logo revista teatrala radioVezi și: Arhiva rubricii Evocări

 

costintuchilaEVOCĂRIevocări,ieri dupa shakespeare,mircea albulescu,mircea albulescu regizor,poezie de teatru mircea albulescu pusa roth,summa cum laude
de PUȘA ROTH „Pușa Roth: – Maestre Mircea Albulescu, vă propun să începem jocul nostru de cuvinte cu poezia de teatru, cu timpul de teatru, cu viața de teatru. Să pătrundem prin tunelul timpului de teatru pentru momentul de probă al artistului cu scena, cu lumina și întunericul, cu scrisul,...