Poveste despre tatăl meu
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN
Sub acest titlu se joacă la Teatrul Odeon cu mare succes una dintre recentele piese ale dramaturgului Radu F. Alexandru. Autorul notează că piesa a fost scrisă în anul 2005 și publicată (la Editura Universalia) un an mai târziu, dar faptul că motorul care declanșează universul de fapte și trăiri ale personajelor este organic legat de trecutul recent și practicile statului polițienesc totalitar ar putea duce cu gândul la plasarea ei în acea categorie despre care s-a vorbit enorm după decembrie 1989, literatura de sertar, care ar fi fost menită să ne arate tarele majore și mai ales efectele lor devastatoare asupra individului într-un regim de care credeam că ne-am despărțit total, literatură care nu s-a prea materializat. Oricum este o piesă ce provine dintr-un… sertar al sufletului autorului care mărturisește că a cunoscut bine „câteva dintre personajele care vă spun de pe scenă povestea lor” și indiferent de raportul dintre realitate și ficțiune dozat în acest text, Radu F. Alexandru ne dorește „măcar o fărâmă” din emoția sub care a trăit scriind Poveste despre tatăl meu.
Personajul central este Andrei a cărui soție a dispărut. La un moment dat el este chemat la Miliție să o identifice sub aspectul unui cadavru complet mutilat. Refuză să accepte „târgul” evident și rămâne cu neliniștea chinuitoare a misterului. După trei ani se căsătorește cu Anca și au împreună o fată, Irina, aceea care în economia scriiturii devine vocea unei perspective naratoare. După mai bine de un deceniu, o vede la volanul unei mașini în trafic pe aceea pe care o crezuse definitiv pierdută în nebuloasa de întrebări fără răspuns cu care se obișnuise să trăiască. Întâmplarea îi redeschide rana din suflet și îl îndeamnă la o nouă cercetare, fără odihnă, într-o confruntare continuă cu vechi și noi activiști ai serviciilor secrete, George și Bujor, pe fundalul discuțiilor-confesiune cu prietenul său Imy și cu Anca.
Piesa are o tramă de policier, dar într-o limpezime pilduitoare deschide multiple planuri de înțelegre a complexității personajelor, a ambiguității ce ține de vremurile care le influențează și le determină viața glisând cu lejeritate și deplină abilitate a scriiturii în sfera etică, morală, politică, chiar ideologică. Condeiul exersat și inspirat al dramaturgului (el rămâne aici doar dramaturgul apreciat, detașat de omul din politică sau din presă) evită însă apăsările deranjante sau ostentația vreunei demonstrații care ar strivi grația nepereche a teatrului. Care poate spune adevăruri fără a se erija într-o tribună. Piesa foarte ofertantă prin partituri generoase pentru actor, incitantă pentru spiritul viu al spectatorului, s-a dovedit seducătoare pentru regizorul Gelu Colceag care a înscenat-o la Teatrul Odeon printre altele pentru caracterul ei – rar în piesajul teatrului contemporan, de la noi și din lume – de „atentat la nevrozele contemporane ale intelectualilor”.
Spectacolul său, montat într-un cadru alveolar (scenografia: Constantin Ciubotariu) care servește tensiunii gradate generată de cascada episoadelor din piesă și de deschiderile ei, este un tablou bogat, dens, convingător și emoționant despre fațete ale naturii umane pe care le descoperi doar când ești atent atașat și preocupat de omenesc, în general, când forezi în intimitatea umană profundă. Trimite cu gândul la regimul trecut, dar revelează foarte bine rămășițele acestuia înrădăcinate puternic, ca necasar focus despre om la timpul prezentului nostru.
Imagini din spectacol. Sursa foto: Teatrul Odeon din București
Spectacolul a avut premiera în anul 2014, întrupat de o distribuție din care fac parte Gelu Nițu (Andrei), Mircea Constantinescu (Imy), Mircea N. Crețu (George), Dan Bădărău (Bujor), Crina Mureșan (Anca), Ioana Anastasia Anton (Irina). În aceeași ambinață a Sălii Studio de la Odeon s-a realizat prin Casa de producție a TVR spectacolul cu Poveste despre tatăl meu în cadrul Teatrului Național de Televiziune. Producători sunt Gabriela Valentir și Silviu Jicman, director de imagine – Dinu Mărgărint, producător coordonator – Demeter András István. Avanpremiera a fost programată în aceeași sală și a constat în proiecția spectacolului de televiziune luni, 26 septembrie 2016, de la ora 19.00. Premiera va avea loc luni, 3 octombrie 2016, ora 20.10 – la TVR 2 și TVR HD. Spectacolul de televiziune va mai fi difuzat sâmbătă, 8 octombrie, de la ora 20.00 – la TVR Moldova și dumincă, 9 octombrie, de la ora 17.00 – la TVR Internațional.
Videoclip
Vezi și: Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru de Pușa Roth
Cronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:
„Solitaritate”, un strigăt contemporan
Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti
„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”
„Construim poduri, trecem graniţe”…
Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii
Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret
Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”
Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”
FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă
FITS 2014. Flash – Omul-spectacol
FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul
Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin
Annie Muscă – biograful și personajele sale
Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova
Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu
Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”
Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca
Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc
Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila
Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic
Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu
„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”
La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru
Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu
Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj
Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival
Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth
Ecouri FITS 2015, cronică de festival
Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea
Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu
Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu
Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni
Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu
Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj
În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru
Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru
„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu
Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu
Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu
„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu
Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș
Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu
Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec
Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu
Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață”, interviu
Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru
La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru
Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru
„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru
George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu
Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”
Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival
Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru
Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru
Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu
În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru
Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu
Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj
„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru
Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru
Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu
Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu
Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare
În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru
Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi
Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru
În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru
Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural
Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru
Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru
Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu
Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu
Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj
Agenda Festivalului Shakespeare (1)
Agenda Festivalului Shakespeare (2)
Agenda Festivalului Shakespeare (3)
Agenda Festivalului Shakespeare (4)
La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității
Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu
Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan
Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016
Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival
Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu
Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu
Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru
Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016
„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic
O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru
Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu
Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara
La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru
„Teatrul și frica”, cronică de carte
Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început
UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival
Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic
Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu
„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu
O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival
Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint
Vezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru