Cronică de teatru de ALEXANDRA ARES

doamna-godot cronica de teatru

Sunt puține premiere care mă fac să vreau să scriu imediat despre ele, deși Bucureștiul e plin de spectacole bune. Unul din acestea este ”Doamna Godot”, lansat pe 16-17 februarie 2019 la Teatrul Dramaturgilor Români din București. Doresc să semnalez în primul rând un nou text original, important, demn de un premiu. Poate că Olga Delia Mateescu a pornit această piesă de la dorința ambițioasă de a actualiza capodopera lui Beckett, ”Așteptându-l pe Godot”, care a revoluționat teatrul în anul 1952, când a fost publicată la Paris și a influențat generații de dramaturgi, și de a realiza o variantă feminină a acesteia, motiv pentru care și-a intitulat piesa ”Doamna Godot”. Rezultatul face însă parte din categoria situațiilor fericite când opera depășește intenția autoarei, iar titlul vinde piesa ieftin, ca pe o copie a altceva. De fapt, textul este profund original, o poveste a spiritului și a timpului.

Deși ”Doamna Godot” conține elemente speculativ-fantastice și ecouri literare absurde și existențialiste, familiare, din Beckett și Sartre, Olga Delia Mateescu a reușit o performanță care de obicei scapă chiar și celor mai cunoscuți epigoni ai acestor giganți literari. Textul nu este niciodată livresc, ci viu, modern, imprevizibil, fuzionează influențele fără să copieze și integrează organic atât teatrul ca artă a actorului, cât și ca literatură, cum numai o scriitoare care este și actriță poate să o facă.

Povestea este simplă, dar ingenioasă și pornește ca un concept movie de la un what if? Ce ar fi dacă două euri ale aceleiași persoane aflate la vârste diferite s-ar întâlni într-o buclă a timpului? Ce și-ar spune? Ce ar dori să afle? În cazul de față, o actriță. Ar putea ele/ea să schimbe destinul? Alexandra Stroe este Tânăra exuberantă de la început de drum, care își caută încă stilul și se crede invincibilă, interpretată cu farmec și virtuozitate (dar, pe alocuri, și cu unele mici stridențe). Ioana Pavelescu, cu o interpretare magistrală și mereu calibrată impecabil, este Doamna, actrița blazată aflată la sfârșit de drum, care își regretă tinerețea, deși e încă în formă maximă și crede că le știe pe toate. Ambele roluri sunt grele, genul de partitură complexă și sinceră pe care o visează orice actriță.

Fotografii din spectacol

Regia lui Felix Crainicu este solidă și a servit foarte bine textul. Deși a început cu stângul, cu o muzică iritantă (semnată de Alexandru Nucă) care a creat o stare morbidă, apăsătoare, deloc necesară, spectacolul a crescut non-stop, a delectat cu momente de mare virtuozitate (ca de exemplu scena imaginară a Alexandrei Stroe în magazinul de excremente ale celebrităților) și s-a terminat cu o imagine simplă a fiecărei actrițe care a comunicat finalul, elocvent și emoționant, fără niciun cuvânt. Scenografia inspirată a Andreei Sorina Paraschivoiu a creat un spațiu concret-abstract, în spiritul textual atemporal și azonal al piesei, evergreen cum spun americanii, care se va putea juca și înțelege oriunde în lume și oricând în viitor.

În concluzie, noua premieră a spectacolului ”Doamna Godot” este o reușită cât se poate de mare într-o sală cât se poate de mică, de doar 50 de locuri. O reușită atât a doamnei Olga Delia Mateescu, autoare a 30 de piese de teatru și actriță societară a Teatrului Național, cât și a Teatrului Dramaturgilor Români, tocmai la timp să ne convingă că este încă un teatru al dramaturgiei originale românești, și nu doar unul ca toate celelalte, al regizorilor de marcă, plătiți regește (comparativ cu dramaturgii) pentru spectacole de imagine pe texte decupate ca niște librete din piesele unor autori morți, convenabili pentru că nu mai pot protesta. ”Doamna Godot” este un spectacol de autor, contemporan, original, scris și jucat excepțional, care o să vă captiveze. Dacă iubiți teatrul și sunteți amatori de ficțiune speculativ-fantastică, nu trebuie să îl ratați.

Alexandra Ares

Alexandra Ares

logo revista teatrala radioVezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUcronică de teatru rtr,godot,olga delia mateescu
Cronică de teatru de ALEXANDRA ARES Sunt puține premiere care mă fac să vreau să scriu imediat despre ele, deși Bucureștiul e plin de spectacole bune. Unul din acestea este ”Doamna Godot”, lansat pe 16-17 februarie 2019 la Teatrul Dramaturgilor Români din București. Doresc să semnalez în primul rând un...