de DOMNICA ȚUNDREA

premiera teatrul national radiofonic ulitmul pact oana maria cajal

premiera tnrDuminică, 19 octombrie 2014, la ora 19.00, la Radio România Cultural, Teatrul Național Radiofonic prezintă în premieră: Ultimul pact de Oana Maria Cajal. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Gavriil Pinte. În distribuţie: Mircea Albulescu, Irina Movilă şi Virgil Ogăşanu. Regia de montaj: Florina Istodor şi Radu Verdeş. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Inginer de sunet: Iulian Iancu. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.

oana maria cajal

Oana Maria Cajal

Absolventă a Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti, Oana Maria Cajal a plecat în 1980 în Statele Unite ale Americii, unde a obţinut o bursă oferită de Asociaţia Criticilor de Teatru Americani, apoi un Master of Fine Arts în dramaturgie, la University of California, San Diego. De asemenea, şi-a exersat talentul şi creativitatea teatrală studiind „New Dramatists New York”. În prezent, locuieşte la Montréal şi este membră a Asociaţiilor „Dramatists Guild of America” din New York şi „Playwrights Workshop” din Montréal, a Academiei Româno-Americane pentru Arte şi Ştiinţe, dar şi a Uniunii Scriitorilor din România şi a UNITER. Este, în egală măsură, un apreciat artist plastic şi a avut propria expoziţie de pictură “Posters for Unwritten Plays”. Piesa Ultimul pact de Oana Maria Cajal a fost distinsă cu Premiul UNITER pentru „Cea mai bună piesă românească a anului 2011”.

ultimul pact oana maria cajal

Fotomontaj de Oana Maria Cajal

Dramaturgia Oanei Maria Cajal este fascinantă prin lumina interioară pe care o răspândeşte, prin profunzime, sensibilitate şi vibraţie emotivă… Scriitoarea recreează lumi trecute şi, în egală măsură, plăsmuieşte lumi posibile, lumi paralele, reînviind personalitatea marelui om politic francez Georges Clemenceau, reflectată nu doar în conştiinţa lumii, ci şi în ochii prietenului său, pictorul Claude Monet şi mai ales în privirea femeii iubite, Marguerite Baldensperger… Oana Maria Cajal recompune o poveste de dragoste peste timp, o întâmplare ai cărei protagonişti sunt celebrul actor Maestro, aflat acum la finalul carierei şi retras, în calitate de custode, la muzeul Clemenceau din Paris, prietenul său, actorul Costello şi mai tânăra actriţă Valérie. Piesa se petrece, conform autoarei, în „timpul prezent, timpul istoric, timpul retrăit, timpul în afara timpului”… Teatrul şi realitatea se întrepătrund, istoria se suprapune prezentului, destinele se contopesc, au loc adevărate transferuri de identitate, emoţiile devin copleşitoare… Iminenţa sfârşitului accelerează trăirile şi determină intensitatea sentimentelor şi a stărilor sufleteşti, iubirea capătă conotaţii tragice, prin apropierea morţii…

musee-clemenceau paris bureau

Biroul lui Georges Clemenceau, Muzeul Clemenceau, Paris 

Spectacolul radiofonic Ultimul pact de Oana Maria Cajal, în regia lui Gavriil Pinte, sondează psihologii, explorează adâncul sufletului omenesc, resursele lui de dăruire, de pasiune, de iubire deplină, profundă, dincolo de hotarele fiinţei… Totul se îndreaptă, ca într-un demers iniţiatic, spre descifrarea unui sens al vieţii, al cunoaşterii şi al autocunoaşterii… Compoziţia radiofonică, atent gândită şi nuanţată, se remarcă prin culoare, emoţie şi muzicalitate… Spectatorii sunt purtaţi din încăperile Muzeului Clemenceau, de pe strada Franklin din Paris, la Bélébat, într-o căsuţă de la marginea oceanului sau în grădinile lui Monet de la Giverny – aşadar, din istorie în prezent, din realitate în vis, în imaginaţie, în atingerea de o clipă a iubirii absolute… Creat în mod evident cu multă căldură şi sensibilitate, textul se dovedeşte extrem de generos în a cuprinde multiple posibilităţi de lectură regizorală – şi, din acest punct de vedere, spectacolul pus în undă de Gavriil Pinte valorifică remarcabil valenţele dramatice ale piesei şi recreează un univers sonor plin de mister şi de poezie, asemeni unei ţesături fine şi dantelate…

claude monet primavara la giverny

Claude Monet, Primăvară la Giverny

Mircea Albulescu încarcă de sensuri revelatorii rolul lui Maestro şi pe cel al lui Georges Clemenceau, întruchipând admirabil fiorul iubirii şi iluminarea, dar şi experienţa suferinţei şi tragismul iminentei plecări spre nefiinţă… Irina Movilă le interpretează, cu multă feminitate şi jucându-se inteligent cu cele două identităţi, pe Valérie şi pe Marguerite Baldensperger, iar Virgil Ogăşanu, în rolurile lui Costello şi Claude Monet, ne încântă prin spirit ludic, mobilitate a mijloacelor de expresie, naturaleţe şi simţul umorului.   

Georges_Clemenceau

Georges Clemenceau

Spectacolul Ultimul pact de Oana Maria Cajal va putea fi audiat înne auzim la majestic avanpremieră luni, 13 octombrie 2014, la ora 11.00, la Clubul Ramada-Majestic de pe Calea Victoriei din Bucureşti.

Fragment din spectacol

Vezi: http://www.oanacajal.ca/

http://www.dramatistsguild.com/memberdirectory/getmembership.aspx?cid=3511

costintuchilaPREMIERĂclemenceau si monet,domnica tundrea,gavriil pinte,georges clemenceau,marguerite baldensperger,monet la giverny,musee clemenceua paris,oana maria cajal,piesa premata uniter,primavara de monet,tragism,ultimul pact,UNIETR
de DOMNICA ȚUNDREA Duminică, 19 octombrie 2014, la ora 19.00, la Radio România Cultural, Teatrul Național Radiofonic prezintă în premieră: Ultimul pact de Oana Maria Cajal. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Gavriil Pinte. În distribuţie: Mircea Albulescu, Irina Movilă şi Virgil Ogăşanu. Regia de montaj: Florina Istodor şi Radu Verdeş. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia...