de ALEXANDRA ARES

premiile tony 2017 broadway

Premiile Tony, echivalentul relativ al premiilor UNITER în SUA, s-au decernat în luna iunie într-o ceremonie televizată în direct de la Radio City Hall in New York, prezentată de iubitul actor Kevin Spacey.

Trebuie precizat că premiile Tony nu privesc producțiile naționale ca premiile UNITER, ci în primul rând cele realizate pe Broadway, în New York, care este considerat a fi prima liga a teatrului american, și în mod secundar teatrul regional, pentru care există un premiu Tony separat.

teatre pe broadway

Antoinette PerryPremiile Tony sunt numite după Antoinette Perry, co-fondatoare a American Theatre Wing, și sunt prezentate de American Theatre Wing, o organizație care sprijină excelența în teatrul american, înființată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, și de Broadway League, asociația profesională a proprietarilor de teatre și producătorilor de teatru – de pe Broadway și din 250 de orașe nord americane – înființată în 1930, inițial pentru a contracara specula cu bilete de teatru (un fenomen care însă continuă și astăzi).

Comitetul de Administrare a Premiilor Tony are douăzeci și patru de membri: zece desemnați de The American Wing, zece de The Broadway League, câte unul de către Dramatists Guild, Actors Equity Association, United Scenic Artists și Societatea de regizori de scenă și coregrafi. Acest comitet, printre alte sarcini, determină eligibilitatea pentru nominalizări în toate categoriile de premii. Interesant de notat, criticii de teatru sunt excluși din selecție.

Odată făcute nominalizările, premiile Tony au în jur de 868 de votanți, un număr care se modifică de la an la an, cu excluderea sau includerea criticilor de teatru specializați în premiere. Din stagiunea 2010–2011 criticii de teatru membri ai New York Drama Critic’s Circle au fost invitați să voteze. De notat din nou caracterul ne-elitist și democratic al votanților, care includ toți membrii asociației de critici.

Pentru a fi eligibil pentru acordarea premiului Tony, un spectacol trebuie să fi avut premiera oficială pe Broadway in stagiunea precedentă. De notat că un teatru de pe Broadway este definit ca având 500 de locuri sau mai mult, nu prin locația pe bulevardul Broadway. Lista teatrelor de pe Broadway este determinată exclusiv de Comitetul de administrare a premiilor Tony și cuprinde, din sutele de teatre newyorkeze, doar cele 40 de teatre situate în vecinătatea Times Square din New York City și a Teatrului Vivian Beaumont de la Lincoln Center.

Premiile Tony sunt așadar, ca și premiile Oscar, în primul rând un vehicul de promovare al unui grup de teatre pentru care teatrul este în primul rând o afacere de sute de milioane și chiar, în unele cazuri, de miliarde de dolari. Multe piese și muzicaluri sunt montate inițial în teatre mai mici și dacă se bucură de un mare succes de critică dublat de succes la public sunt preluate (montate) pe Broadway. Selectarea unui spectacol, dramaturg, regizor, scenograf sau actor pe Broadway reprezintă omagiul suprem și un succes pe Broadway reprezintă consacrarea deplină a acestuia. Sunt foarte mulți evrei, englezi, italieni, și homosexuali (de toate etniile) pe Broadway, despre care se vorbește, ca despre orice club greu de accesat, ca de o adevărată mafie.

Piesa Oslo - Premiul Tony pentru cea mai bună piesă originală

Imagine din spectacolul ”Oslo”

Anul acesta premiul Tony pentru cea mai bună piesă de teatru fost câștigat de piesa ”Oslo”, o dramă diplomatică despre povestea realizării unui tratat de pace obscur din Orientul Mijlociu, ce părea imposibil, facilitată de un cuplu de norvegieni în 1993, scrisă de J. T. Rogers, un dramaturg născut în 1968, specializat în piese politice localizate din Rwanda până în Madagascar. După succesul de pe Broadway, ”Oslo” va fi jucată anul acesta la Londra, în luna septembrie a acestui an la Royal National Theatre, după care se va juca pentru trei luni la Teatrul Harold Pinter din cartierul West End.

Ben Platt în ”Dear Evan Hansen”

Ben Platt în ”Dear Evan Hansen”

Vedeta serii, care a câștigat șase premii Tony, inclusiv mult-râvnitul premiu pentru cel mai bun muzical, a fost, producția ”Dear Evan Hansen”, despre un adolescent anxios (Ben Platt) care își îmbunătățește imaginea în liceu și devine o senzație pe rețelele sociale după ce se insinuează, printr-un accident, în familia unui coleg care s-a sinucis; un spectacol pe care ”The New York Times” îl numește ”o explorare îndrăzneață a doliului, minciunii și singurătății dintr-o comunitate a unui liceu.” Un spectacol cu totul original, de la libret (compus de Steven Lenson) la muzica și versurile (semnate de Benji Kasek si Justin Paul, care au scris si versurile din filmul ”La La Land”, nominalizat anul acesta la Oscar), regizat de Michael Greif, care a integrat în premieră rețelele de socializare într-un show pe Broadway, și neobișnuit pentru Broadway prin intimitatea ansamblului: doar opt actori și o orchestră de tot opt membri.

Premiul pentru reluarea celui mai bun muzical a revenit montării ”Hello Dolly” cu Bette Midler, care a câștigat și premiul Tony pentru cea mai bună interpretare feminină.

Kevin Kline - Premiul Tony pentru cel mai bun rol masculin intr-o piesă

Kevin Kline

Premiul pentru cel mai bun actor a revenit actorului Kevin Kline, care a interpretat un idol de matineu îmbătrânit în piesa ”Present Laughter” (”Râsete prezente”) de Noel Coward la Teatrul Saint James.

Cyntia Nixon - Premiul pentru cel mai bun rol special intr-o piesă

Cyntia Nixon

Cynthia Nixon din serialul ”Sex and The City” a câștigat premiul Tony pentru cea mai bună interpretare feminină într-un rol special.

Kevin Spacey prezentant premiile Tony - 2017

Kevin Spacey

Spectacolul decernării premiilor s-a difuzat ce de obicei de către postul de televiziune CBS, unde am lucrat, și am avut privilegiul să văd câteva transmisii Tony în direct, cu lungi pauze publicitare care întrerupeau spectacolul și îl făceau o tortură pentru cei din sală. Prezentatorul din acest an, Kevin Spacey, care începe un nou sezon anul acesta la HBO cu serialul ”House of Cards”, în rolul lui Charles Underwood, a fost criticat pentru prezentarea sa plină de glume și de aluzii pentru cunoscători și oameni de teatru, dar obscură pentru majoritatea telespectatorilor care nu au văzut spectacolele. Trebuie precizat că aceștia sunt mulți: spectacolele pe Broadway au prețuri prohibitive care încep la 80 de dolari pentru un loc și ajung la mii de dolari pentru un loc bun la un spectacol popular și premiat, cum ar fi câștigătorul de acum un an al celui mai bun muzical, ”Hamilton”, care s-a jucat cu casa închisă două sezoane. Biletele la ”Hamilton” au fost vândute și revândute prin diverse scheme (așa numiții theater bots care cumpărau automat toate biletele scoase la vânzare în sistemul electronic al caselor de bilete și le revindeau la supra-preț cu 4-5 mii de dolari pe bilet) și loterii organizate de teatru care aveau și ele prețuri mai mici, dar tot exorbitante. O mare parte din spectatori sunt turiști, publicul newyorkez fiind oarecum văduvit de a plăcerea de a merge la teatru fără să ”spargă banca.” Din această cauză filmul este o distracție mult mai populară. Un spectacol reușit pe Broadway (multe mor repede) și mai ales un muzical pe Broadway se distinge printr-un profesionalism și o calitate excepțională a tuturor componentelor – story, interpretare, muzică originală, voci, regie, scenografie, coregrafie, ritm – de neegalat în lume. Merită văzut!

tony awards 2017

Lista completă a câștigătorilor și a nominalizaților la Premiile Tony 2017:

Cel mai bun muzical

Dear Evan Hansen
Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812
Groundhog Day The Musical
Come From Away

J.T. Rogers Foto Walter McBride

J. T. Rogers. Foto: Walter McBride

Cea mai bună piesă originală

Oslo de J. T. Rogers
Sweat de Lynn Nottage
Indecent de Paula Vogel
A Doll’s House, Part 2 de Lucas Hnath

Cea mai bună montare a unui muzical vechi

Hello, Dolly!
Falsettos
Miss Saigon

Cea mai bună montare a unei piese mai vechi

August Wilson’s Jitney
Present Laughter
Six Degrees of Separation
Lillian Hellman’s The Little Foxes

Cea mai bună actriță într-un muzical

Bette MidlerHello, Dolly!
Patti LuPone, War Paint
Christine Ebersole, War Paint
Denee Benton, Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812
Eva Noblezada, Miss Saigon

Ben-Platt-In timpul discusrsului de primire a premiului pentru cea mai bun interpretare in muzical

Ben Platt primind Premiul Tony pentru cea mai bună interpretare în muzical

Cel mai bun actor într-un muzical

Ben PlattDear Evan Hansen
Andy Karl, Groundhog Day The Musical
David Hyde Pierce, Hello, Dolly!
Christian Borle, Falsettos
Josh Groban, Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812

Dorie Metcalf - dreapta - castigatoarea premiului Tony pentru cea mai buna actri_ă intr-o piesa

Dorie Metcalf (dreapta)

Cea mai bună actriță într-o piesă

Laurie MetcalfA Doll’s House, Part 2
Jennifer Ehle, Oslo
Cate Blanchett, The Present
Sally Field, The Glass Menagerie
Laura Linney, Lillian Hellman’s The Little Foxes

Cel mai bun actor într-o piesă

Kevin KlinePresent Laughter
Jefferson Mays, Oslo
Denis Arndt, Heisenberg
Chris Cooper, A Doll’s House, Part 2
Corey Hawkins, Six Degrees of Separation

Cel mai bun libret muzical

Dear Evan Hansen, Steven Levenson
Come From Away, Irene Sankoff and David Hein
Groundhog Day The Musical, Danny Rubin
Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812, Dave Malloy

Cea mai bună partitură originală (muzica și/sau versurile) compuse pentru teatru

Dear Evan HansenBenj Pasek & Justin Paul
Come From Away, Irene Sankoff and David Hein
Groundhog Day The Musical, Tim Minchin
Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812, Dave Malloy

Cea mai bună interpretare a unui actor într-un rol special într-o piesă dramatică

Michael AronovOslo
Danny DeVito, Arthur Miller’s The Price
Nathan Lane, The Front Page
Richard Thomas, Lillian Hellman’s The Little Foxes
John Douglas Thompson, August Wilson’s Jitney

Cea mai bună interpretare a unei actrițe într-un rol special într-o piesă dramatică

Cynthia NixonLillian Hellman’s The Little Foxes
Johanna Day, Sweat
Jayne Houdyshell, A Doll’s House, Part 2
Condola Rashad, A Doll’s House, Part 2
Michelle Wilson, Sweat

Cea mai bună interpretare a unui actor într-un rol special într-un muzical

Gavin CreelHello, Dolly!
Mike Faist, Dear Evan Hansen
Andrew Rannells, Falsettos
Lucas Steele, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812
Brandon Uranowitz, Falsettos

Cea mai bună interpretare a unei actrițe într-un rol special într-un muzical

Rachel Bay JonesDear Evan Hansen
Kate Baldwin, Hello, Dolly!
Stephanie J. Block, Falsettos
Jenn Colella, Come From Away
Mary Beth Peil, Anastasia

Cea mai bună scenografie pentru o piesă

Nigel HookThe Play That Goes Wrong
David Gallo, August Wilson’s Jitney
Nigel Hook, The Play That Goes Wrong
Douglas W. Schmidt, The Front Page
Michael Yeargan, Oslo

Cea mai bună scenografie pentru un muzical

Mimi Lien, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812
Rob Howell, Groundhog Day The Musical
David Korins, War Paint
Santo Loquasto, Hello, Dolly!

Cele mai bune costume pentru o piesă

Jane GreenwoodLillian Hellman’s The Little Foxes
Susan Hilferty, Present Laughter
Toni-Leslie James, August Wilson’s Jitney
David Zinn, A Doll’s House, Part 2

Cele mai bune costume pentru un muzical

Santo LoquastoHello, Dolly!
Linda Cho, Anastasia
Paloma Young, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812
Catherine Zuber, War Paint

Cel mai bun design de lumini pentru o piesă 

Christopher AkerlindIndecent
Jane Cox, August Wilson’s Jitney
Donald Holder, Oslo
Jennifer Tipton, A Doll’s House, Part 2

Cel mai bun design de lumini pentru un muzical

Bradley KingNatasha, Pierre & The Great Comet of 1812
Howell Binkley, Come From Away
Natasha Katz, Hello, Dolly!
Japhy Weideman, Dear Evan Hansen

Cea mai bună regie a unei piese

Rebecca TaichmanIndecent
Sam Gold, A Doll’s House, Part 2
Ruben Santiago-Hudson, August Wilson’s Jitney
Bartlett Sher, Oslo
Daniel Sullivan, Lillian Hellman’s The Little Foxes

Cea mai bună regie a unui muzical

Christopher AshleyCome From Away
Rachel Chavkin, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812
Michael Greif, Dear Evan Hansen
Matthew Warchus, Groundhog Day The Musical
Jerry Zaks, Hello, Dolly!

Cea mai bună coregrafie

Andy BlankenbuehlerBandstand
Peter Darling and Ellen Kane, Groundhog Day The Musical
Kelly Devine, Come From Away
Denis Jones, Holiday Inn, The New Irving Berlin Musical
Sam Pinkleton, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812

Cea mai bună orchestrație

Alex LacamoireDear Evan Hansen
Bill Elliott and Greg Anthony Rassen, Bandstand
Larry Hochman, Hello, Dolly!
Dave Malloy, Natasha, Pierre & The Great Comet of 1812

Câștigător al premiului Tony pentru teatru regional (secțiune necompetitivă): Regional Theatre Tony Award: Dallas Theater Center, Dallas, TX, condus de Kevin Moriarty.

Trebuie menționat că singurul regizor român care a câștigat acest premiu a fost Liviu Ciulei, în 1982, ca director artistic al teatrului regional Guthrie din Minneapolis, Minnesota. Nici un alt regizor român, nici chiar Andrei Șerban, nu a câștigat vreun premiu Tony pe Broadway.

Alexandra-Ares

Alexandra Ares

logo-revista-teatrala-radioVezi: Arhiva rubricii Premii

costintuchilaPREMIIAmerican Theatre Wing,Antoinette Perry,August Wilson's Jitney,Ben Platt,CBS,Cea mai bună montare a unui muzical vechi,Cynthia Nixon,Dear Evan Hansen,Hamilton,HBO,hello dolly,J. T. Rogers,Kevin Spacey,La La Land,Laurie Metcalf,Lincoln Center,muzică originală,muzical,new york,paula vogel,premiile tony 2017,Sex and The City,teatre pe broadway,Times Square,tony awards 2017,UNITER în SUA
de ALEXANDRA ARES Premiile Tony, echivalentul relativ al premiilor UNITER în SUA, s-au decernat în luna iunie într-o ceremonie televizată în direct de la Radio City Hall in New York, prezentată de iubitul actor Kevin Spacey. Trebuie precizat că premiile Tony nu privesc producțiile naționale ca premiile UNITER, ci în...