Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN

g53 cronica de teatru

Am remarcat-o pe Chris Simion de la apariția sa în mediul teatral românesc. I-am văzut spectacolele, am urmărit mereu cu interes evoluția Companiei DAYA pe care cu determinare a înființat-o și cu perseverență a făcut-o să crească în anvergură faptică și să capete consistență în dimensiunea ei teatrală și culturală. Întotdeauna mi-a făcut plăcere să ”trăiesc” cu multă participare afectivă interviurile pe care i le-am solicitat, mereu plăcut surprinsă de seriozitatea, profunzimea gândirii sale, de directețea exprimării opiniilor personale foarte limpede formulate. Deși chiar la vârstă aproape fragedă fiind, știa foarte bine ce vrea. Sau mai cu seamă reușea și reușește în continuare să își asculte imboldurile înalte ale gândirii și ale simțirii sale.

chris simion

Chris Simion

vita-53-primul-teatru-construit-impreunaAșa încât trebuie să mărturisesc că am venit de-a dreptul cu emoție la primul spectacol de teatru Grivița 53, primul spectacol gândit pentru acest vis al domniei sale care începe cu pași repezi să prindă contur: acela de a construi un teatru, cu toate dotările ce se impun. Teatrul nu e o clădire… Da, se poate trăi foarte bine și cu acest crez, dar la fel de onorabil este și demersul atât de greu la care s-a angajat Chris Simion, acela de a clădi de la zero un teatru particular, la București, pe strada care îi va sugera și numele: G 53. Un proiect la care a visat din copilărie și despre care a ajuns să vorbească la timpul prezent, un vis întru împlinirea căruia încearcă, așa cum a făcut și a izbutit cu dezvoltarea propriei companii teatrale, să coaguleze energii și forțe financiare, să transmită fascinația implicării, participării.

aaa-teatru-chris-simion.1491380207

În efervescența Festivalului Undercloud, pe care l-a inventat și cu aceeași neobosită pasiune pentru teatru l-a condus până cea de-a X-a ediție, desfășurată în zilele lui august 2017, regizoarea Chris Simion a lansat așadar prima producție realizată sub egida acestei noi entități teatrale, G53, în dublă calitate: autoare a scenariului și regizor. Îi dorim o viață la fel de frumoasă precum a altor piese sau dramatizări ale sale întrupate în longevive și atât de apreciate spectacole. În Sala Coloane de la ARCUB – prieteni și susținători ai îndrăznețului său demers care dincolo de dimensiunea edilitară se dorește o ”construcție în spirit, o comunitate”. Pe scenă – artiști-prieteni cu care am remarcat mai de mult sau mai de curând că împărtășește convingeri artistice, estetice. Ceea ce vedem, mi se pare emblematic pentru spiritul viu și modern dorit să guverneze viitorul teatru particular. Dincolo de titlul ”AAA”, subiectul e simplu și merge direct la inima oricui. ,”Ce e AAA ? O paradigmă a iubirii – #AtracțieAdmirațieAtenție?” Iubirea în diferite ipostaze de poveste în doi, de la ingenuitatea descoperirii primilor fiori, până la plictisul și disperarea pierderii oricărei legături sufletești care se destramă sub imposibilitatea de a menține cumva cuplul, trecând prin evocarea unor momente de fierbinte senzualitate și indicibliă plăcere a seducției. Spectacolul se construiește caleidoscopic, secvențial, cu un bun dozaj de amplitudine a momentelor și un ritm echilibrat al înlănțuirii lor, în care te lași cucerit și de subtilitatea coregrafiei imaginate de Ioana Marchidan, împodobită discret cu nuanțe de lirism, de umor sau de încrâncenată tensiune, de mobilitatea cadrului de joc (scenografia: Adina Mastalier) construit prin ”geometria” fluidă a nouă cuburi, care devin și ecran de proiectare a unor secvențe video, accentuând și ele cu gingășie metaforele scenice. Am apreciat abilitatea tuturor interpreților atât în copioasele momente de expresivitate corporală, cât și în rostirea unor replici, toate traducând sugestiile unui text în care autoarea Chris Simion își lasă pana cucerită de fluxul iubirii, acest motor al vieții pe care îl radiografiază apelând și la formulări celebre și memorabile și desigur la propria experiență de viață.

ioana marchidan

Ioana Marchidan

Ioana Marchidan, Vlad Bîrzanu, Alin State, Carla Maria Teaha sunt cei patru interpreți ai acestui spectacol, capabili de o excelentă mobilitate și capacitate de glisare de la fizicalitate plastică la rostirea replicilor, anulând diferența dintre actor de dramă și dansator, sau mai bine zis reușind să contopească aceste două abilități într-un discurs scenic coerent și dinamic. Ei dau trup și simțire personajelor și unui carusel de stări și situații de viață. Veritabile izbutințe în această direcție am remarcat la Vlad Bîrzanu, actor de rafinată subtilitate a redării emoționale, care se dovedește la fel de performant experimentând atât de curajos fizicalitatea scenică, și la dansatoarea Ioana Marchidan, convingătoare și tulburătoare și în replicile spuse cu pregnanță și ecou în public. Li se alătură celor patru, cu o energie la fel de cuceritoare, reputata Irina Margareta Nistor care susține cu jucăușe inflexiuni un comentariu din off, dar… la vedere printre spectatori.

Primul spectacol de teatru Grivița 53, ”AAA”, alfa unui vis ce se împlinește, este prevăzut a se juca de 53 de ori în spații diferite din București și poate și din alte părți. Un parcurs ce are șanse să continue și după 2020. Când se preconizează inaugurarea teatrului particular G53. A cărui evoluție poate fi urmărită pas cu pas pe site-ul care îi este dedicat.

Vezi și: Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu realizat de Mariana Ciolan

logo revista teatrala radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative, cronică de carte

Deschiderea primului teatru țigănesc din România, interviu cu Mario Grosu

Eliza Noemi Judeu: „Remodelarea trupei Teatrului «Bacovia» din Bacău este obiectivul meu major”, interviu

În oglinda sufletului, cronică de teatru

Liviu Timuș: „Tinerii actori, acești copii ai unui Dumnezeu mai sărac, trebuie ajutați”, interviu

Helmut Stürmer a primit Premiul „Vlad Mugur” la Festivalul „Interferențe”

Festivalul „Interferențe” a împlinit zece ani, interviu cu Tompa Gábor

Emil Boroghină despre Anul „Shakespeare – 400” în România, interviu

Bucurie și speranțe redeșteptate

Caruselul premierelor la Teatrul Național din Cluj-Napoca, interviu cu Ștefana Pop Curșeu

S-a născut un autor dramatic, reportaj

Anul 400. Shakespeare trăiește!

Centrul Independent Coregrafic LINOTIP lansează primele spectacole, interviu

Vlad Cristache: ”Deșteptarea primăverii” de Frank Wedekind este poate cel mai important text despre adolescență din dramaturgia universală, interviu

Alexandru Mâzgăreanu: ”«Somnambulism» este o metaforă care se referă la o întreagă societate”, interviu

Adrian Roman: ”«Yen», un spectacol pe o temă provocatoare”, interviu

Controversa de la Valladolid… a ajuns la Timișoara, cronică de teatru

”Întâlniri la arlechin”, cronică de carte

O cronică a Teatrului Național ”Mihai Eminescu” din Chișinău, în deschiderea celei de-a 95-a stagiuni, cronică de carte

Regizorul Mc Ranin despre spectacolul ”Mofturile lui nenea Iancu”, interviu

Alexandru Boureanu: ”În ultimul timp, repertoriul Teatrului Național «Marin Sorescu» din Craiova este bazat pe tineri regizori”, interviu

Doru Mareș despre noua ediție a Festivalului Internațional al Recitalurilor Dramatice ”Bacău Fest-Monodrame”, interviu

Lucian Vărșăndan: ”«Antigona» de Bertolt Brecht, un spectacol, sper, cu viață lungă”, interviu

Bacău Fest-Monodrame – un festival în evoluţie, cronică de festival

Codruța Popov: ”Identitatea, un subiect pe care istoria ne forțează să-l repunem în discuție”, interviu

Mc Ranin: ”Obligația unui om de cultură este de a crea un Babel al înțelegerii”, interviu

FITS 2017, cronici de festival

Ovidiu a fost omagiat în Festivalul Internațional de Teatru ”Miturile cetății”, cronică de festival

Showcase: Tineri regizori, cronică de festival

Doina Lupu despre Gala HOP 2017, interviu

”Eine Kleine Nacht Musik. O metaforă”, cronică de teatru

Fete/Băieți, cronică de teatru

Chris Simion: ”Festivalul «Undercloud» este o inițiativă de susținere și promovare a teatrului independent”, interviu

Să nu admitem!

logo revista teatrala radio

Vezi și: arhiva rubricii Cronica de teatru

costintuchilaCRONICA DE TEATRUAlin State,carla maria teaha,chris simion,cronică de teatru rtr,G53,ioana marchidan,primul spectacol de teatru Grivița 53,Vlad Bîrzanu
Cronică de teatru de MARIANA CIOLAN Am remarcat-o pe Chris Simion de la apariția sa în mediul teatral românesc. I-am văzut spectacolele, am urmărit mereu cu interes evoluția Companiei DAYA pe care cu determinare a înființat-o și cu perseverență a făcut-o să crească în anvergură faptică și să capete consistență...