de RALUCA NIȚĂ

festival teatru muzica ravenna

Il rumore del tempo (Zgomotul timpului) este titlul celei de-a XXVIII-a ediţii a Festivalului care se va desfăşura în perioada 25 mai–11 iulie 2017 la Ravenna. Manifestarea va reveni şi în luna noiembrie cu aşa-numita Trilogie de toamnă, care va include spectacolele Cavaleria rusticana, Paiaţe şi Tosca.

După ce în 2014 a fost explorată tema Primului Război Mondial, de această dată Festivalul evocă un alt eveniment istoric memorabil. “Cele zece zile care vor şoca lumea întreagă şi o vor zgudui din temelii”, scrie jurnalistul John Reed. Este vorba de octombrie 1917, anul căderii Imperului ţarist şi câştigarea puterii de către bolşevicii lui Vladimir Ilici Lenin şi Lev Davidovici Troţki. În imaginaţia colectivă este vorba de adevărata Revoluţie, revolta radicală animată de energiile îndelung reprimate. Mult prea repede, însă, speranţele vor lăsa locul dezamăgirilor şi suferinţelor provocate de totalitarism.

RavennaFestival

Cu toate acestea, revoluţia a reprezentat un real laborator în care va fi elaborată gramatica modernităţii bazată pe întâlnirea limbajelor artistice: muzică, teatru, poezie, artă figurativă, cinema vor trăi anotimpul transformărilor, datorită carismaticilor protagonişti, unii dintre ei geniali, ca Mosolov, Louné, Meyerhold, Maiakovski, Esenin, Blok, Chlebnikov, Malevich, El Lissitzky, Goncharova, Vertov, Eisenstein. Ca si artiştii generaţiilor succesive ca Prokofiev, Şostakovici, Achmatova, Cvetaeva, Mandelstam, Pasternak, care vor fi plăsmuiţi de Revoluţie, dar uneori şi victimele “epocii lupilor”, cum o numea Osip Mandelstam.

Sfâşietorul raport dintre intelectual şi putere este una dintre temele Festivalului care vede în istoria vieţii lui Şostakovici exemplul cel mai cunoscut. De aici şi titlul acestei ediţii, Zgomotul timpului, inspirat de romanul scris de Julian Barnes (The noise of time)  dedicat tocmai compozitorului considerat “duşman al poporului”.

Festivalul vorbeşte despre parabola Revoluţiei ruse, de la premiera operei futuriste Vittoria sul sole de Aleksei Kruchenych pe muzica lui Matjusin, cu scenografia şi costumele lui Malevich, la concertul dedicat lui Şostakovici de către Filarmonica din Sankt Petersburg – legendara orchestră de la Leningrad, care în timpul teribilului asediu cânta Simfonia a VII-a – dirijată de Yuri Temirkanov. Orchestra va interpreta şi Concertul pentru pian, trompetă şi orchestră nr. 1, în do minor, op. 35, avându-i ca solişti pe Denis Matsuev şi Bogdan Dekhtiaruk.

În 1917 Grupul artistic ErosAntEros din Ravenna dă glas celor care cântau Revoluţia. Muzica interpretată live este inspirată din una dintre operele cele mai amare şi mai puternice ale lui Şostakovici, Cvartetul de coarde nr. 8. Sensibilitatea sufletului şi culturii ruse se resimt şi în vocile Corului Patriarhal din Moscova condus de Anatoli Grindenko.

Pentru a afla mai multe detalii despre toate secţiunile artistice ale Festivalului de la Ravenna, puteţi consulta http://www.ravennafestival.org/ iar dacă sunteţi curioşi să răsfoiţi programul manifestării, accesaţi:  http://www.sfogliami.it/flip.aspsc=6ydc9yodcfddl45u1d0lvqcfcz43kylp&ID=149875

Corespondenţă de la Roma

Raluca Niță

logo revista teatrala radio

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Alte articole de Raluca Niță: Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000

„Dirty Dancing” devine musical la Milano 

Romeo Castellucci, un regizor care provoacă „în dulcele stil clasic”

Când Falstaff citează din Nietzsche, Kafka şi Orson Welles

Cine sunt noii dramaturgi italieni?

Viaţa lui Aung San Suu Kyi pe scena Teatrului din Ravenna

Peter Brook explorează nuanţele necunoscute ale minţii

Roman Polanski, regizor de musical la Paris

Eduardo De Filippo, 30 de ani de la moarte

Dario Fo se întoarce în televiziune cu povestea Sfântului Ambrozie

Filmul „Casablanca”, un mit născut dintr-o piesă de teatru

Jeroen Verbruggen, un coregraf pop care urăşte comparaţiile

Cazul Lehman Brothers la Piccolo Teatro din Milano

„Antigona” africană în interpretarea tinerilor actori din Senegal la Prato

Lindsay Kemp: 76 de ani fără un pas greşit

S-a stins din viaţă Luca Ronconi, ultimul regizor vizionar din teatrul contemporan

„Segreti d’autore”, Festivalul Mediului, Ştiinţelor şi Artelor de la Cilento (Salerno)

Marcidofilm!, un nou teatru la Torino

Nouvelle Vague pe scena Teatrului Carignano din Torino

Globe Theatre prezintă „Hamlet” în 197 de teatre din lume

Shakespeare: un spectacol, o epocă, un afiş

„Numele trandafirului”, ultimul text teatral gândit de Umberto Eco

Pacienţii în sală, medicii pe scenă!

Daţi-i un teatru şi vă construieşte o lume – povestea unui dramaturg de succes

La Milano, „Regele Lear” se joacă în piscină

Într-o cetate medievală se face teatru sărac din idei bogate

Gianfranco de Bosio, un destin, mai multe vieţi

Dario Fo, un artist al Renaşterii în zilele noastre

Suferinţa de a te simţi străin, la Teatrul Elfo Puccini din Milano

În Italia teatrul se face şi în sufragerie

Bologna: la Dom, teatrul este un loc al experienţelor sociale

”Bestie di scena” sau Când teatrul se dezbracă şi se întoarce în peşteri

Un ”Vis de toamnă”, în care eroii sunt morţi de la început

”Madame Pink” şi o viaţă de câine 

Paola Borboni, ”domnişoara teribilă” a teatrului italian

Când regizorii de film se îndrăgostesc de teatrul liric

logo revista teatrala radio

Arhiva rubricii Corespondență

costintuchilaCORESPONDENȚĂAchmatova,Blok,Chlebnikov,Cvetaeva,Eisenstein,El Lissitzky,Esenin,Goncharova,Il rumore del tempo,Louné,maiakovski,Malevich,Mandelstam,meyerhold,Mosolov,Pasternak,prokofiev,șostakovici,Vertov,Vladimir Ilici Lenin
de RALUCA NIȚĂ Il rumore del tempo (Zgomotul timpului) este titlul celei de-a XXVIII-a ediţii a Festivalului care se va desfăşura în perioada 25 mai–11 iulie 2017 la Ravenna. Manifestarea va reveni şi în luna noiembrie cu aşa-numita Trilogie de toamnă, care va include spectacolele Cavaleria rusticana, Paiaţe şi...