Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE

cronica de teatru de mirela nicolae visul unei nopti de vara tbilisi

Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare la NETA 2015

La ieşirea din sala de spectacol, după prima seară a Festivalului Internaţional NETA care are loc în aceste zile la Bucureşti, am avut impresia că nu ştim sau nu ne asumăm stările sub care fiinţăm azi, în secolul XXI. Urmărim cu aviditate ştiri macabre, vulgare şi violente, suntem spectatori ai propriilor noastre vieţi. Ne petrecem viaţa însoţiţi de televizor, calculator, internet. Suntem prinşi într-o lume a visului mai bun sau mai rău şi, adesea, nu mai distingem realitatea de fantezie sau, dacă o facem, amestecăm planurile pentru a ne stimula cerebral şi fizic.

visul une nopti de vara teatrul tbilisi

Impresia atât de puternică mi-a transmis-o regizorul georgian David Doiashvili cu montarea spectacolului Visul unei nopţi de vară. Monologul lui Puck din scena a doua a ultimului act pare să-i fi inspirat acestuia viziunea despre vis şi realitate. Este, probabil, singurul monolog cu adevărat sumbru din această comedie shakespeariană care i-a dezvoltat lui Doiashvili ideea unei montări moderne, cu numeroase mesaje sociale şi de corectitudine politică.

Iată-l:

„Rage-acuma hămesit
Leul! Urlă-n lună lupul,
Și plugarul obosit
Își redă odihnei trupul.
Leneș pâlpâie văpaia
Pe tăciuni, cobind a moarte,
Țipă-n turnuri cucuvaia.
Ceasul tainic nu-i departe
Când strigoii-n țintirim
Ies din gropi întredeschise;
Iară noi, silfi ce-nsoțim
Carul Hecatei, cu vise
Pe furiș goniți de soare
Și ne-mprăștiem ca vise
După umbrele fugare.
Niciun șoricel nu strică
Pacea-acestei case sfinte.
Sunt trimis cu-o măturică
Vreau să mătur dinainte.
N-am să las nicio pisică.”

(Willam Shakespeare, Visul unei nopţi de vară, traducere de Șt. O. Iosif)

Versiunea scenică a spectacolului Visul unei nopţi de vară de W. Shakespeare (sau, dacă doriţi, îl pot scrie W.SXPR, menţinând ideile contemporane ale regizorului care este şi scenograful producţiei) mi s-a părut a fi un manifest, un protest artistic virulent la trăirea umană contemporană.

visul unei nopti de vara David Doiashvilli

Deşi sunt păstrate cele trei planuri propuse de textul original (gâlceava zeilor-soţi Titania şi Oberon, fuga celor două cupluri de tineri artistocraţi care se iubesc şi vor să scape de constrângerile familiilor, jocul şi soarta actorilor improvizaţi), David Doiashvili amestecă prin mişcare scenică şi decoruri cele trei clase sociale, intră în profunzimea relaţiilor intra- şi intersociale, creează o „democraţie” a naraţiunii în care totul este posibil…

…posibilul înseamnă, printre altele, că zeiţa chiar se îndrăgosteşte de un muritor, nici frumos, nici deştept, care este doar vedetă a unui modest spectacol de teatru pus în scenă de nişte amatori. Oare câte exemple avem, doar în societatea românească a ultimelor decenii, de intelectuali sau persoane „cu sânge albastru” care şi-au ales drept parteneri de cuplu, persoane sclipicioase, înzorzonate şi zgomotoase? Împreună produc deliciul jurnalelor de scandal sau al emisiunilor mondene. E dreptul lor, e democraţie, iar iubirea nu-şi alege nici statutul social, nici vârsta, nici averea.

…posibilul înseamnă că avem o femeie cu barbă (travestitul Flaut* în Thisbeea) şi, până la urmă, suntem deja obişnuiţi cu asta. Iubitorii de muzică uşoară europeană ştiu de ce.

…posibilul înseamnă că unul din actorii amatori (Botgros) este imobilizat în scaunul cu rotile dar, enigmatic şi charismatic, devine personajul mişcător „Zidul”, capabil de dans, grimase, contorsiuni. Un fals-handicapat sau un om pentru care puterea artei depăseşte orice handicap?

…posibilul înseamnă că tinerii, supuşi vrăjii din pădurea fermecată, odată treziţi la realitate vor dori să se întoarcă în vis. (A fost vorba de etnobotanice? Că doar suntem într-un codru, nu?). Și o vor face la finalul spectacolului deoarece divorţurile, abandonurile şi gelozia nu s-au inventat acum ori în urmă cu 500 de ani.

…posibilul înseamnă că spiriduşul Puck pare să fie un transsexual-androgin care, din dorinţa de vedetism şi afirmare, scapă lucrurile de sub control, iar comedia se transformă în tragedie. Personajele au de ales între vis şi realitate. Îşi aleg visul care înseamnă de fapt coşmarul unei realităţi dezgolite de idealuri, credinţe, motivaţii.

„Sunt trimis cu-o măturică/ Vreau să mătur dinainte/ N-am să las nicio pisică”, spune Puck în finalul acestui monolog-pretext. Într-adevăr, nimeni nu rămâne pe scenă, fiecare dispare care încotro, într-o formulă diferită faţă de textul scris. Însuşi Oberon, zeul cu apucături de dictator asiatic, îşi ia viaţa într-un acces de onestitate faţă de sine însuşi.

imagini din spectacolul visul unei nopti de vara w shakespeare teatrul tbilisi

Spectacolul Visul unei nopţi de vară în regia lui David Doiashvili m-a impresionat prin numeroase simboluri scenice şi interpretative. Cum spuneam la începutul articolului, trăim într-o lume traumatizată, marcată încă de fostele dictaturi personale, de implementarea eşuată a ideologiilor de stânga sau de dreapta, de falimentul societăţii capitaliste numite pompos „democraţie”. Nimic din aceste teorii sublime filosofico-economice nu se regăseşte în viaţa muritorilor de rând, la fel cum din veselia unui vis feeric nu ne putem bucura şi la trezire.

Aşa cum ne arată Puck într-una din scene, modelul la care ar fi necesar să ne raportăm rămâne marele Will. Puck îşi dă jos mantia şi scoate la iveală un tricou pe care este imprimată imaginea noului Che Guevara: William Shakespeare. Singura frondă viabilă pentru supravieţuire a tinerei generaţii nu este un simbol artificial gonflat, precum sud-americanul menţionat, ci adevăratul geniu creator, supranumit Tata Will.

imagine din spectacolul visul unei nopti de vara festivalul neta 2015

Imagini din spectacolul Visul unei nopți de vară de W. Shakespeare, regia: David Doiashvili

Aş fi vrut să vedeţi această versiune a Visului shakespearian, produsă de Teatrul de Stat de Muzică şi Dramă „Vaso Abashidze” din Tbilisi şi să aveţi revelaţia unei trupe bine închegate, cu actori frumoşi, la propriu şi la figurat, a căror rostire în limba natală nu ştirbeşte cu nimic frumuseţea versurilor originale. Mă gândisem să-i menţionez pe câţiva adintre actorii trupei care şi-au dat măsura talentului, dar mai bine vă scriu distribuţia integrală. Cine ştie? Poate ajungeţi vreodată la Tbilisi să vedeţi acest spectacol de calitate în care şcolile rusă şi britanică de teatru şi-au pus amprenta asupra interpretarii, regiei şi scenografiei. E un vis care poate deveni realitate.

Regia şi decorul: David Doiashvili. Distribuția: Tezeu, Oberon: Kakha Kintsurashvili; Hipolita, Titania: Buba Gogorishvili; Filostrat, Puck: Archil Sologashvili; Egeu: David Beshitaishvili; Hermia: Ana Tsereteli; Lisandru: Levan Kakheli; Helena: Ana Aleksishvili; Demetrius: Gigi Karseladze; Chitră, Tâmplarul: Tato Chaxunashvili; Fundulea, Piram: Badri Begalishvili; Suflete, Thisbeea: Aleko Begalishvili; Cuibărică, Leul: Nata Berezhiani; Flămânzilă, Clar de Lună: Giorgi Toriashvili; Botgros, Zidul: Giorgi Bakhutashvili. Costume: Anano Mosidze. Coregrafie: Konstantin Purtseladze. Light design: Ia Nadirashvili. Sound design: Emzar Begiashvili. Video proiecţii: Studio ,,Zebra”. Animație video: Studio ,,Opio”.

_____________

* Francis Flute, în original. În traducerea lui Șt. O. Iosif, Suflete. Flaut în alte traduceri.

mirela-nicolae

Mirela Nicolae

Arhiva rubricii Teatru și educație de Mirela Nicolae

Vezi și: Reîntoarcerea la valori poate determina progresul, reportaj de Mirela Nicolae

Ora de educație teatrală de Mirela Nicolae

Arhiva rubricii Cronica de teatru

Arhiva rubricii Festivaluri

costintuchilaCRONICA DE TEATRUbotgros,Che Guevara,cronică de teatru rtr,David Doiashvili,festivalul neta 2015,flute,fundulea,mireal nicolae,puck,st o iosif,suflete,Teatrul de Stat de Muzică şi Dramă „Vaso Abashidze” din Tbilisi,Thisbeea,visul unei nopti de vară
Cronică de teatru de MIRELA NICOLAE Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare la NETA 2015 La ieşirea din sala de spectacol, după prima seară a Festivalului Internaţional NETA care are loc în aceste zile la Bucureşti, am avut impresia că nu ştim sau nu ne asumăm stările sub care...