de MARIANA CIOLAN

regia-romaneasca-cronica-de-carte

Sub egida Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, la Editura Timpul din Iași, a apărut volumul Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative. Este o lucrare colectivă, coordonator fiind criticul de teatru și directorul artistic al acestui festival, Oltița Cîntec, care a avut ideea și inițiativa acestei cercetări. Volumul propune o privire cuprinzătoare și edificatoare asupra unor aspecte care definesc devenirea artei spectacolului în perimetrul teatrului românesc postdecembrist, prin prisma destinului artistic pe care și l-au făurit zece dintre directorii de scenă afirmați după 1990, în viziunea a tot atâția teatrologi formați deopotrivă în aceeași perioadă (cu excepția Mirellei Patureau). Este vorba de regizori care „își structurează genealogiile estetice […] pornind de la tendințele teatrului european și american cu care s-au familiarizat prin experiențe profesionale mai îndelungate, fie prin burse, studii postlicență, participări la ateliere etc.”, notează Oltița Cîntec în prefața volumului intitulată Regia care emulează și integrează. Nu este un volum despre o generație, firește, cei zece nu pot fi asimilați unui asemenea concept, ci despre un fenomen de amplă respirație, un flux evolutiv.

regia-romaneasca

Scopul acestei cărți este de a afla în ce etapă se află teatrul românesc din perspectiva raportului dintre regizor și dramaturg, în procesul de creație scenică, între autorul piesei de teatru, care a reprezentat secole de-a rândul „punctul zero al actului teatral” , și regizor care, la rândul lui, a câștigat supremația pe acest teritoriu începând cu prima parte a secolului trecut. Mai precis, interesează aici ce s-a întâmplat în cei douăzeci și șase de ani care s-au scurs din decembrie 1989 până în prezent în regia românească, din această perspectivă, și cum se situează astăzi regizorul în ansamblul realizatorilor unui spectacol. Oricare dintre regizorii prezentați are anumite preocupări și înclinații care îl distanțează de ceilalți, îl opune, poate, uneori; unii sunt interesați de zona independentă, alții de teatrul de artă, ceilalți de teatrul cu țintă socială; unii sondează și impun pe „piața” autohtonă dramaturgi contemporani în vogă prin lume dar necunoscuți nouă, în timp ce alții se instalează în sfera scrierii propriilor scenarii sau a unei contribuții în această direcție cot la cot cu întreaga echipă a unui proiect teatral etc. Dar ceea ce îi aduce laolaltă între aceste coperți este tema generatoare a cărții, sintetizată chiar prin titlu.

oltita-cintec

Oltița Cîntec

Fiecare capitol este încadrat de o „fișă” de creație, de cele mai multe ori exhaustivă, a regizorului care este subiectul capitolului și de o alta, succintă, despre activitatea autorului. Conturarea profilului de regizor, pentru a se pune în evidență pe de o parte specificitatea/originalitatea acestuia, treptele parcursului său creator, ceea ce, pe de altă parte, poate oferi repere de rezonanță în contextul mai amplu al perioadei avute în vedere de acest studiu la mai multe mâini, se face pe căi diferite. Asta contribuie la imprimarea unei cadențe antrenante, complementară cu acea continuă schimbare a punctului de vedere auctorial. Unele capitole pun accentul pe descrierea comentată a traseului regizoral și împing în prim-plan propriile judecăți de valoare ale autorilor lor (Iulia Popovici: Făcând să se întâmple lucruri, capitol despre Bogdan Georgescu; Oltița Cântec: Bobi Pricop și teatrul empatic; Mirella Patureau, Teatrul ca o cură de detoxifiere, capitol despre Eugen Jebeleanu). Întâlnim în volum analiza riguroasă și/sau sinteza unor aprecieri critice mixate cu fragmente de interviuri cu regizorul, anterioare sau realizate special pentru acest volum, fără a se eluda scrierile teoretice ale regizorului acolo unde a fost cazul și opiniile pertinente ale autorilor înșiși (Oana Cristea Grigorescu: Radu Afrim – Dicționar de lectură scenicăMircea Sorin Rusu, Theodor Cristian Popescu: „Eu caut în teatru un fel de transparență a prozei bune; Daniela Șindrilean: Radu-Alexandru Nica și cutia de rezonanță). În alte cazuri comentariul autorului poate fi întărit de confesiunile solicitate și obținute de la alți parteneri artistici ai regizorului portretizat (Cristina Rusiecki: Cristi Juncu, gingășie de la zero la… infinit), pe când cele mai tinere creatoare avute în vedere, regizoarele Catinca Drăgănescu și Leta Popescu, ne sunt înfățișate prin interviurile realizate de nu mai puțin foarte tinerele Silvia Dumitrache, respectiv, Alexandra Dima. Un lucru rămâne însă comun, autorii acestui studiu, cu toții, au o experiență nemijlocită a spectacolelor pe care le analizează, îi cunosc îndeaproape pe regizori, de-a lungul timpului s-au apropiat chiar cu lupa de laboratorul lor creativ, așa încât această „radiografiere” capătă în folosul lectorului, pe lângă virtuțile analitice și sugestiile sintetice în sine, atractivitatea unei mărturii, și prin acesta un plus de interes, de autenticitate. Acești critici sunt, într-un fel, însoțitori ai regizorilor cu care împărtășesc afinități culturale și estetice, ceea ce aduce un plus de implicare a cercetării, o tensiune specială, ardoarea unui prezent mereu recuperat ca atare. Fără însă ca aceasta să conducă la abaterea de la analiza onestă, scrutătoare, până la detaliile care pot dezvălui resorturile intime ale mecanismelor creației, la nivelul demersului regizoral în ansamblu său și în fiecare compartiment tematic. Cristina Modreanu, bunăoară, înainte de a analiza momentele în care a însoțit-o pe regizoarea Gianina Cărbunariu – ca jurnalist, critic de teatru sau organizator de programe – evocă tocmai locul unde „am respirat cu siguranță același aer, am fost «contaminate» de atmosfera creativă, am fost trezite din acea amorțeală a adolescenților fără direcție, ni s-a indus sentimentul posibilității de a fi oricine ne imaginam să fim.” (Cristina Modreanu: Trei fotografii cu Gianina Cărbunariu).

autori-si-subiectii-lor-lansare-fnt

Lansarea cărții în cadrul Festivalului Național de Teatru, 22 octombrie 2016, ARCUB Gabroveni: Cristina Modreanu, Oana Cristea Grigorescu, Cristian Tudor Popescu, Oltița Cîntec, Cristi Juncu, Mirella Patureau, Bobi Pricop, Radu Alexandru Nica, Silvia Dumitrache, Cristina Rusiecki

Ca și cartea Tânărul artist de teatru. Istorii românești recente, lucrare colectivă editată tot din imboldul Oltiței Cântec în urmă cu un an de același festivalul ieșean, Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative este rodul unei gândiri și al unei angajări culturale responsabile atât în ce privește prezentul, cât și viitorul pe temen îndelungat. Volumul, realizat în parteneriat cu AICT.Ro, se recomandă a fi folositor criticului teatral de astăzi sau istoricului de mâine, studentului ori practicianului scenei, spectatorului dornic de a înțelege mai bine un teatru care nu mai seamănă cu ceea ce au cunoscut părinții lui. Pilda acestui gen de cercetare făcută cu acribie dar și cu o mare limpezime se cere în mod imperios nu doar lăudată, ceea ce este pe deplin justificat, ci și continuată. Textele sunt însoțite de versiunea în limba engleză (traducere: Miruna Andriescu, Carmen Tărniceru, Silvia Dumitrache, Mircea Sorin Rusu), ceea ce facilitează integrarea lucrării într-un circuit de largă accesibilitate.

logo-revista-teatrala-radioCronici, reportaje și interviuri de Mariana Ciolan:

Pălăria florentină

„Solitaritate”, un strigăt contemporan

„Blackbird” la UnTeatrumariana ciolan

Teatrul Tineretului în turneu la Bucureşti

„Titanic Vals” deschide anul teatral la „Odeon”

„Construim poduri, trecem graniţe”…

Sincronism european, cronică la spectacolul O poveste ciudată cu un câine la miezul nopţii

Strălucire și sens, cronică la spectacolul Cabaret

Lucian Vărșăndan: „Creșterea trupei Teatrului German din Timișoara este principalul nostru obiectiv”

Annie Muscă: „O lună dedicată unei actrițe inconfundabile”

Spre lumea largă… 

Shakespeare al tuturor

Cei doi Richard…

FITS 2014. Flash – Începutul

FITS 2014. Flash – Orașul pe scenă

FITS 2014. Flash – Omul-spectacol

FITS 2014. Flash. Bursa de spectacole – construind viitorul

Amintiri cu actori, amintiri despre actori: George Constantin

Annie Muscă – biograful și personajele sale

Mircea Cornișteanu: „Robert Wilson vorbește o altă limbă teatrală, pe care nici noi, nici alții nu o cunoaștem”

Eveniment: „Rinocerii” la Teatrul Naţional din Craiova

Saviana Stănescu pe scena Teatrului Odeon – interviu

Festivalul Internaţional de Teatru de la Oradea se deschide cu „Muzicanţii din Bremen”

Orădenii în festival

Premieră la Întâlnirile Internaționale de la Cluj-Napoca

Moartea pentru patrie sau râsu-plânsu… la bloc

Pledoarie pentru teatru

Aniversare Ștefan Mihăilescu-Brăila

Aniversarea a 10 de ani de audiții la Majestic

Bocsárdi László: „Dacă un spectacol de astăzi este și poetic, nu se strică teatrul”, interviu

Aura Corbeanu: „«Clipe de viață», un omagiu adus de artiști importanți din România colegilor lor”, interviu

„Adunarea păsărilor” la Teatrul „Țăndărică”

La Teatrul Excelsior, in focus: tinerii, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „«Bremen», un spectacol în viziune ludică”, interviu

Constantin Chiriac: „Noi suntem aici pentru dialog”, reportaj

Școlile și academiile de teatru împreună, cronică de festival

Un spectacol-eveniment: „Dialog imaginar cu Anton Pann” de Pușa Roth

Ecouri FITS 2015, cronică de festival

Spectacolul-lectură la Teatrul „Nottara” – interviu cu Mădălina Negrea

Doina Lupu: „Gala Tânărului Actor – HOP 2015, o ediție cu multe noutăți”, interviu

Mircea M. Ionescu: „Există dramaturgie română. Trebuie doar să fie citită”, interviu

Luminița Puiuleț despre „Antisocial” și alte proiecte teatrale ale studenților sibieni

Alexandru Darie: „«The Bach Files», o poveste despre iubire și căutarea de sine”, interviu

Gala Tânărului Actor HOP în primele zile, reportaj

În căutarea actoriei în stare pură…, cronică de teatru

Festivalul de Teatru Scurt 2015, o ediție atipică, cronică de teatru

„Mai tare decât moartea e iubirea”, recital Emil Boroghină la Tel Aviv, interviu

Lucian Vărșăndan despre „Fuchsiada”, interviu

Petru Hadârcă: „Ne propunem să continuăm proiectul de teatru românesc pe ambele maluri ale Prutului”, interviu

„Omul din La Mancha” – celebrare pe scena FITO, interviu cu actorul Daniel Vulcu

Tragos – „un festival al iubirii de teatru”, interviu cu criticul de teatru Doru Mareș

Festivalul Tânăr de la Sibiu, interviu cu Adrian Tibu

Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași își onorează titlul de festival european, interviu cu Oltița Cîntec

 

Tudor Lucanu: „Îmi plac poveștile care să mă emoționeze mai întâi pe mine”, interviu

Liviu Timuș: „Teatrul a prins din nou viață, interviu

Festivalul Național de Teatru – în jurul scenei, cronică de teatru

La Teatrul „Nottara”, plăcerea lecturii continuă, cronică de teatru

Trupa Arcadia – două spectacole, două festivaluri, cronică de teatru

„Omul care mânca lumea” la Teatrul de Artă, cronică de teatru

George Albert Costea: „Un gen inedit deocamdată pentru Craiova”, interviu

Claudiu Goga: „«Dansând în noapte» este un spectacol care propune un stil”

Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov – scenă a dramaturgiei contemporane, cronică de festival

Aplauze pentru Lena… la București, cronică de teatru

Trupa românească permanentă din Oradea a împlinit 60 de ani!, cronică de teatru

Lucian Vărșăndan: „Spectacolul «De fapt e frumos» aduce în prim-plan o realitate specifică oamenilor tineri, dar nu numai lor”, interviu

Alexandru Gherman: Proiecte de film și teatru, interviu

Trupa Osonó încheie anul 2015 cu două reprezentaţii la Sfântu Gheorghe, interviu cu actorul și regizorul Fazakas Misi

În căutarea… anului dispărut, cronică de teatru

Vlad Cristache: „Învăluite în umor, problemele grave capătă o valoare mult mai mare”, interviu

Teatrul „Nottara” deschide anul teatral cu un spectacol de Alexander Hausvater, reportaj

„Să fim atenți cum construim prezentul!”, cronică de teatru

Turneul Teatrului Național din Chișinău la București, cronică de teatru

Matei Vișniec: „Fiecare fapt divers are un fel de etaj metafizic”, interviu

Sânziana Stoican: „Caut locul și oamenii cu care să spunem ceva prin spectacolele noastre”, interviu

Teatrul Național din București – între Centenarul Dada și Anul Shakespeare

În retortele trăirii: „Respiră” la Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea, cronică de teatru

Teatru la Arhiepiscopia Râmnicului – interviu cu Doina Migleczi

Lucian Sabados: „Am adus întotdeauna la București spectacolele pe care le consider reprezentative”, interviu

Curajul de a-ţi asuma alteritatea: „Eu, Oblio” la Teatrul „Ţăndărică”, cronică de teatru

În căutarea „Omului aproximativ”, cronică de teatru

Teatrul la Gala Premiilor Radio România Cultural

Debutul în teatru al regizorului Radu Jude, cronică de teatru

Concursul New Drama prinde contur scenic: „Umbre” la Teatrul Excelsior, cronică de teatru

Doru Mareș despre Festivalul Internațional al Recitalurilor Dramatice „Valentin Silvestru”, interviu

Laura Vlad: „Din dorința de schimbare, putem deveni avizi de putere”, interviu

Deschiderea Festivalului Internațional Shakespeare Craiova, 2016, reportaj

Agenda Festivalului Shakespeare (1) 

Agenda Festivalului Shakespeare (2) 

Agenda Festivalului Shakespeare (3) 

Agenda Festivalului Shakespeare (4)

La Teatrul Național din Timișoara – o stagiune sub semnul diversității

Ada Lupu: „Teatrul este cea mai bună formă de a intra repede în hainele timpului”, interviu

Trupa de teatru școlar NIL la 20 de ani de existență, interviu cu Lucian Vărșăndan

„Oameni obișnuiți” deschide seria premierelor de primăvară la Teatrul Național „Radu Stanca” din Sibiu, interviu cu actrița Ofelia Popii

Sub zodie orădeană: Gala UNITER în 2016

Liceenii au dat… relief pasiunii pentru teatru, cronică de festival

Călin Mocanu: „Festivalul «Teatru, stradă și copil» – puncte forte pe harta culturală a Capitalei, interviu

Actorul Bálasz Attila despre Festivalul Euroregional de Teatru Timișoara, interviu

Mc Ranin: „Tema Festivalului «Babel» 2016 este corpul”, interviu

Sfârşit de partidă pentru un strălucit… început, cronică de teatru

Arhiva rubricii Cronică de festival – 6 cronici despre Festivalul Internațional de teatru de La Sibiu, ediția 2016

„Povestea alfabetului”, un dar la începutul vacanței, cronică de teatru radiofonic

Paul Chiribuță: „Festivalul Internațional al Școlilor de Teatru de la Suceava, o mare sărbătoare a teatrului studențesc european”, interviu

O probă de maturitate: „Incendii” de Wajdi Mouawad, la „Bulandra”, cronică de teatru

Gáspárik Attila: „Într-un teatru național, valorile trebuie păstrate, dar regândite”, interviu

Startul festivalurilor autumnale se dă anul acesta la Timişoara

La Teatrul „Tony Bulandra” din Târgoviște, Shakespeare – o continuă aventură spirituală, cronică de teatru

Miklós Bács: „La Gala HOP, aș vrea să văd actori care să-și clarifice poziția de artiști independenți, creativi”, interviu

„Teatrul și frica”, cronică de carte

Cazul „Nottara”: Final fericit pentru un nou început

UnTeatru. Povestea merge mai departe, cronică de festival

Simplitate și adâncime, cronică de teatru radiofonic

Chris Simion: „În teatrul independent, experiment înseamnă laborator”, interviu

„Călătorie dansantă” alături de Cosmin Manolescu

O celebrare marca UNDERCLOUD, cronică de festival

Arhiva Gala HOP

Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, interviu cu Victoria Balint

Poveste despre tatăl meu, cronică de teatru

Daniel Vulcu: Scena orădeană la o nouă întâlnire cu Victor Ioan Frunză, interviu

În căutarea autorului, la Întâlnirile Internaționale de la Cluj, cronică de festival

Viorica Samson Manea despre regizorul Aureliu Manea, interviu

Vlad Cristache: „«Suflete moarte» de Gogol, un roman de mare actualitate”, interviu

Citiți-ne, poftiți la teatru!

Teatrul Municipal „Matei Vișniec” din Suceava – anul 1, interviu cu Carmen Veronica Steiciuc

Dedicație cu dragoste: Miriam Răducanu, cronică de festival

Maria Zărnescu: „Un festival este un creuzet alchimic”, interviu

logo-revista-teatrala-radio3Vezi și: Arhiva rubricii Cartea de teatru

costintuchilaCARTEA DE TEATRUbobi pricop,carte regizori contemporani,cartea de teatru rtr,cristina modreanu,editura timpul iasi,oana cristea grigorescu,oltita cainec,radu afrim
de MARIANA CIOLAN Sub egida Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, la Editura Timpul din Iași, a apărut volumul Regia românească, de la act de interpretare la practici colaborative. Este o lucrare colectivă, coordonator fiind criticul de teatru și directorul artistic al acestui festival, Oltița Cîntec, care a avut...