retrospectiva revizorul gogol tnb

sigla tnbTeatrul Național „I. L. Caragiale” din București a inaugurat Sala Studio vineri, 11 octombrie 2013, când a avut loc premiera oficială a spectacolului Revizorul de Gogol, în regia lui Felix Alexa. Distribuția: Ivan Hlestakov, un funcționar din capitală: Marius Manole; Anton Skvoznik-Dmuhanovski, primarul: Mihai Constantin; Anna Andreevna, soția lui: Ana Ciontea; Maria Antonovna, fiica lui: Ilinca Manolache; Zemlianika, directoarea spitalului: Irina Movilă / Costina Ciuciulică; Piotr Bobcinski: Claudiu Bleonț; Piotr Dobcinski: Mihai Calotă; Osip, servitorul lui Hlestakov: Istvan Teglas; Ammos Liapkin-Tiapkin, judecătorul: Marcelo Cobzariu; Luka Hlopov, inspectorul școlar: Armand Calotă; Ivan Spekin, dirigintele poștei: Eduard Adam; Cântăreața: Maria Buză; Preotul: Ovidiu Cuncea; Hristian Gibner, medicul șef al spitalului: Axel Moustache; Bodyguarzi: Răzvan Popa, Cosmin Dominte; Soțiile demnitarilor: Naalia Călin, Iuliana Moise, Carmen Ungureanu; Vocea: Mircea Albulescu. Ilustrația muzicală: Felix Alexa. Scenografia: Andrada Chiriac. Lighting design: Chris Jaeger.

revizorul de gogol regia felix alexa

Revizorul este poate cel mai actual spectacol pe care l-am făcut vreodată. Cel mai direct, cinic şi tragic în acelaşi timp. O comedie neagră despre viaţa noastră gri. Şi asta nu numai pentru că l-am adus cu totul în «eterna şi fascinanta Românie», ci pentru că geniul gogolian ţâşneşte cu forţă din fiecare replică, situaţie, reacţie umană, neliniştindu-ne profund cu actualitatea sa. De fapt, pentru personajele de pe scenă nimic nu-i comic. Dimpotrivă. Tragedia generată de venirea revizorului în control, lucru perceput ca total nefiresc, aruncă oamenii la limita reacţiilor nervoase şi a ridicolului. Fiecare încearcă să se salveze cum poate, iar în astfel de situaţii inventivitatea umană este fără limite. Şi dacă primarul micului oraş în care apare revizorul, venit parcă din neant, ne întreabă la final pe toţi, cei din sală, «De ce râdeţi?» tot el dă răspunsul devastator: «De voi râdeţi!». Şi un fior rece ne străbate, semn că viziunea genială şi fantastică a lui Gogol are încă efect.” – Felix Alexa.

felix alexa

Felix Alexa

„«Cred că libertatea unui regizor în raport cu un text poate merge foarte departe atâta timp cât nu trădează spiritul operei», îmi spunea în urmă cu ceva vreme Felix Alexa. Premiera spectacolului Revizorul după textul lui Gogol, care a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute la Sala Studio a Teatrului Național din București, este o exemplificare corectă a afirmației lui. Montarea face parte dintr-un proiect început la ArCuB cu un alt text al lui Gogol, Însemnările unui nebun, și ambele producții îl au ca protagonist pe Marius Manole.

Felix Alexa semnează și regia, și ilustrația muzicală și, de asemenea, varianta de scenă a textului, evident folosită și condusă în direcția «teatrul e oglinda societății». De la prima și până la ultima replică, de la prima și până la ultima scenă, spectacolul de la TNB jonglează cu imagini și replici bine plasate în context, bine accentuate, bine scoase în evidență, în așa fel încât dimensiunea socială a piesei lui Gogol să se suprapună aproape perfect pe realitatea contemporană. În fapt, aceasta este miza regiei. Să facă din montare un strigăt de revoltă, să arate cu degetul corupția, să arate în oglindă lumea în care trăim, cu tot ce înseamnă ea: birocrație, ipocrizie, impostură, corupție, mârlănie, false valori, kitsch, clișeu, sentimentalism de mahala, prost-gust…

revizorul marius manole mihai constantin tnb

Revizorul. Fotografii de Tudor Predescu

Astfel de încercări de contemporaneizare a textelor clasice se practică în teatrul românesc în ultimii ani, unele cu mai mult succes, altele cu mai puțin, unele mai reușite și mai bine susținute regizoral, altele mai puțin. Revizorul lui Felix Alexa face parte, cu siguranță, dintre cele și justificate, și reușite, întâi pentru că este bine susținută de actori și apoi pentru că aproape niciuna dintre imagini nu este folosită în sine. Începând de la prima scenă, în care primarul – Mihai Constantin – intră la volanul unui superb BMW albastru, care pe moment aproape că-ți deturnează atenția de la întregul context, și până la ultima, în care începe să cadă zăpada, pe ritmurile valsului lui Șostakovici, și intră dansând fiica primarului, Maria Antonovna, îmbrăcată în rochie de mireasă, Felix Alexa se joacă, practic, ca-ntr-un puzzle, cu situații decupate din realitatea din și de lângă noi. Un joc acid și subtil, căruia pe alocuri ești tentat să-i reproșezi prea evidenta echivalare a imaginilor cu care ești bombardat de mass-media, prea intensa folosire a clișeului pe post de anti-clișeu, prea frusta construcție a unora dintre personaje, cu trimiteri atât de directe la România lui 2013.” – Monica Andronescu, „De ce râdeți? De voi râdeți…”, Yorick.ro, 15 octombrie 2013.

Mihai-Constantin revizorul gogol tnb

„«Să râdem, să râdem cât mai mult! Trăiască comedia!» ….exclama Gogol la premiera piesei sale Revizorul, care a stârnit un uriaş scandal. Această capodoperă dramatică va naşte montări ilustre pe marile scene ale lumii, dar şi în teatrul românesc. La noi, celebre sunt reprezentaţiile lui Paul Gusty, Sică Alexandrescu sau antologicul spectacol al lui Lucian Pintilie, oprit brutal de cenzură după două reprezentaţii înainte de 1989. O tradiţie glorioasă continuată de propunerea de la Craiova în regia lui Claudiu Goga cu Sorin Leoveanu în rolul principal şi, acum, cu montarea-eveniment semnată de Felix Alexa. O opţiune repertorială inspirată, care marchează revenirea Sălii Studio, după 27 de ani, la Teatrul Naţional din Bucureşti.

Sub bagheta regizorală a lui Felix Alexa, povestea lui Hlestakov, falsul revizor sosit într-un orăşel de provincie, este o imagine necruţătoare pentru ziua de azi. Comedia administraţiei corupte şi venale, scrisă acum un veac şi jumătate, devine emblematică nu numai pentru Rusia ţaristă, dar şi pentru România zilelor noastre. Acest fapt se datorează virtuţilor dramatice exemplare ale textului gogolian, dar şi modului în care sensurile acestei opere sunt aduse la rampă de regizor şi trupa sa de colaboratori. «O comedie neagră despre viaţa noastră gri» – declară Felix Alexa.

Asistăm la un spectacol atroce şi hilar, ce stigmatizează vremurile noastre confuze şi consumiste, în care nu se trăieşte şi totul se negociază. Un posibil motto pentru viziunea regizorală sunt cuvintele Apostolului Pavel: «Totul în om e minciună». Minciuna este diavolul din umbră care manipulează, corupe şi urâţeşte viaţa eroilor. O temă care l-a frământat şi pe Gogol atunci când scria despre «îngrozitoarea realitate la care ajunge închipuirea căzută din axul său».” – Ludmila Patlanjoglu, Premieră-eveniment la TNB, Cotidianul, 7 noiembrie 2013.

imagini din revizorul gogol felix alexa

Fotografii de Tudor Predescu

„Care este resortul intim care îl împinge pe Felix Alexa, autorul spectacolului de pe scena Naționalului din București, să se debaraseze de orice complex și să se oprească asupra piesei lui Gogol? Furia. Neputința, refuzul de-a se mai «adapta» într-o lume în care nu numai că nu se mai recunoaște, dar chiar o consideră ostilă, potrivnică oricărui om de bun-simț care, la fel ca și el, aspiră spre o elementară normalitate. […]

Varianta Marius Manole în rolul Revizorului era de la sine înțeleasă: Alexa-Manole este deja un tandem care a câștigat prea multe «bătălii» împreună, ca cineva să-și fi imaginat și o altă opțiune, dincolo de faptul că natural actorul are toate datele pentru a-l credita cu o creație. O reușește și se reconfirmă ca unul dintre oamenii cei mai dăruiți și mai devotați scenei și profesiei de actor. […]

Cel care a pus accentele așa cum a vrut, adică în răspăr cu montările tradiționale, a fost Felix Alexa și bine a făcut. Atât pentru forța generalizatoare a spectacolului, cât și pentru greutatea pe care a translat-o pe umerii Primarului, respectiv ai lui Mihai Constantin. L-am văzut în multe spectacole până acum; au fost seri în care închideam ochii și îl ascultam cu bucuria iluziei că îl aud pe irepetabilul George Constantin; l-am considerat un actor serios, capabil de roluri onorate cu tot harul. Nu mi-l imaginam de anvergura splendidă pe care o dovedește în rolul Primarului. Nu cred că sunt mulți actori români, din toate generațiile, care să aibă azi capacitatea unei game de inflexiuni vocale atât de largi și atât de expresive cum o are Mihai Constantin, moștenită în totalitate de la ilustrul lui părinte. Dar performanța lui Constantin nu se rezumă doar la atât. Personajul pe care îl construiește are capacitatea de-a ilustra în modul cel mai sugestiv multitudinea de tonuri, de nuanțe, de fațete care articulează specimenul căruia îi dă viață.” – Radu F. Alexandru, Un Shakespeare al cotidianului într-un super reality-show, „Revista 22”, 12 noiembrie 2013.

Primul spectacol cu Revizorul din 2014 este programat în 11 ianuarie, ora 19.30.


costintuchilaRETROSPECTIVĂ 2013felix alexa revizorul,hlestakov,ludmila patlanjoglu,marius manole,mihai constantin revizorul gogol,minciună,oglinda teatrului,radu f alexandru,replici gogol revizorul,revizorul gogol varianta contemporană,revizorul la teatrul national dn bucurești
Teatrul Național „I. L. Caragiale” din București a inaugurat Sala Studio vineri, 11 octombrie 2013, când a avut loc premiera oficială a spectacolului Revizorul de Gogol, în regia lui Felix Alexa. Distribuția: Ivan Hlestakov, un funcționar din capitală: Marius Manole; Anton Skvoznik-Dmuhanovski, primarul: Mihai Constantin; Anna Andreevna, soția lui:...