de RALUCA NIȚĂ

portret romeo_castellucci italia raluca nita

„Provocator? Blasfemiator? Iconoclast? Până şi arogant. Despre mine şi despre munca mea s-a vorbit în toate felurile. Eu nu aş şti cum să mă definesc dar nu mă recunosc în niciunul din aceste adjective.” 

romeo_castellucci italia articol de raluca nita

Romeo Castellucci

Romeo Castellucci, născut la Cesena, în regiunea Emilia Romagna, acum 54 de ani, este fără îndoială unul dintre regizorii, autorii şi coregrafii cel mai controversaţi. Artist recunoscut la nivel internaţional de mai toti experţii în ale teatrului, de curând revista „Le monde” i-a dedicat un articol amplu. 

On-The-Concept-of-the-Face

Despre conceptul de chip la fiul lui Dumnezeu

Fost student al Academiei de Arte Frumoase din Bologna, în 1981 înfiinţa Compania teatrală de avangardă, Societas Raffaello Sanzio. Succesul său va atinge însa apogeul în 2011 când va provoca un scandal incredibil cu spectacolul Sul concetto di volto nel figlio di Dio (Despre conceptul de chip la fiul lui Dumnezeu). Spectacolul va provoca proteste de stradă ale conservatorilor catolici şi extremiştilor de dreapta, în Franţa şi în alte ţări.  Castellucci se apără astfel: „Acele episoade de violenţă sunt deja trecut, le consider o polemică bazată pe nimic: manifestaţii lipsite de orice fel de semnificaţie profundă. Teatrul meu se hrăneşte din clasicism, mă mişc întotdeauna în spiritul tradiţiilor culturale, adopt reguli care ţin de tragedia greacă. Nu sunt un avangardist, romeo casteluccinu am fost niciodată. Limbajul teatral pentru mine este un instrument prin care se reprezintă «destinul» omului. Îi dau un rol homeopatic dacă vreţi, ca un element din afară care ne ajută să ne descoperim fragili şi la bunul plac al slăbiciunilor noastre.” 

Articolul din „Le Monde” vorbeşte însă despre „găurile negre” în care teatrul lui Castellucci şi Compania Societas Raffaello Sanzio atrag publicul. Despre ce este vorba? „Este un anumit tip de pesimism antropologic care transpare din spectacolele mele dar care nu este al meu”, precizează Castellucci, „ci aparţine tradiţiei teatrului. Teatrul are datoria să reprezinte Răul pentru ca să purifice prin catharsis. Senzaţia de pericol pe care spectatorul o percepe asistând la spectacolele mele nu e cauzată de sadismul meu, ci de natura însăşi natura umană care este în sine neliniştită.”

La Festival d’Automne din Franţa, regizorul este prezent cu trei spectacole: Go down, Moses!, Schwanengesang D744 după Schubert şi Le Sacre du printemps după Stravinski.

go down moses

Go down, Moses!

De asemenea, Opera din Paris îşi deschide stagiunea cu spectacolul său Moise şi Aaron de Schönberg, dar Castellucci neagă o anumită atracţie pentru temele sacre: „Nu sunt atras de sacru, nu mă interesează mistica, nu am niciun interes pentru salvarea sufletelor, doar că teatrul însuşi e religie, reprezentaţia teatrală este o ceremonie religioasă, se naşte ca un sacrificiu.”

În 2013 i-a fost conferit Leul de aur pentru întreaga carieră la Bienala de la Veneția dar Romeo Castellucci nu iubeşte premiile şi decoraţiile pt că pot crea nişte aşteptări nejustificate.

Tatăl lui era miner, mama învăţătoare. De la cel dintâi a învăţat să povestească, să inventeze istorii, de la mamă a moştenit dragostea pentru artă şi pentru studiul ei. Tatăl moare tânăr, Romeo nu are nici măcar 16 ani, mama va fi însă actriţă în câteva spectacole. În Hänsel şi Gretel, spre exemplu, interpretează rolul vrăjitoarei. Apoi, din păcate, l-a părăsit şi ea. Obişnuieşte să spună că a pierdut nu numai fiinţa cea mai apropiată, ci şi o extraordinară actriţă.

The-Four-Seasons-Restaurant-romeo-castelucci

The Four Seasons Restaurant

Ultima creaţie a lui Romeo Castellucci cu Societas Raffaello Sanzio, The Four Seasons Restaurant, a fost prezentată zilele trecute la FringeArts din Philadelphia, în Statele Unite.

Corespondenţă de la Roma

raluca nita

Raluca Niță

Vezi: arhiva rubricii Roma caput culturae de Raluca Niță

Compania Ricci/Forte: doi Stanislavski ai anilor 2000 de Raluca Niță

„Dirty Dancing” devine musical la Milano de Raluca Niță

costintuchilaPROFIL TEATRALgo down moses,le sacre du printemps,moise si aaron,raluca niță,regizori italieni,romeo castellucci,teatrul ca religie
de RALUCA NIȚĂ „Provocator? Blasfemiator? Iconoclast? Până şi arogant. Despre mine şi despre munca mea s-a vorbit în toate felurile. Eu nu aş şti cum să mă definesc dar nu mă recunosc în niciunul din aceste adjective.”  Romeo Castellucci Romeo Castellucci, născut la Cesena, în regiunea Emilia Romagna, acum 54 de ani,...